loading...
گروه صنعتی پارت
partco1 بازدید : 10 دوشنبه 06 آذر 1391 نظرات (0)

سقف کُرمیت

 
  سقف کرمیت

 

در سیستم سقف کُرمیت از تیرچه های فولادی استفاده می شود. در ساخت تیرچه های مذکور از یک تسمه و یک میلگرد استفاده می شود. برای پرکردن فضای خالی بین تیرچه ها از قالب های ثابت مانند طاق ضربی، بلوک های سیمانی ، پلی استایرن ، قالب های موقت فولادی استفاده می شود. فواصل تیرچه ها از 73 سانتی تا 100 سانتی متر متغیر است.

سقف تیرچه و بلوک کُرمیت

با متداول شدن سقف های تیرچه و بلوک سنتی برخی از مشکلات سیستم طاق ضربی مرتفع شد. عمده ترین مشکل آن ضرورت استفاده از شمع بندی در زیر سقف است در حالی که سقف تیرچه وبلوک کُرمیت به علت خود ایستا بودن تیرچه ها نیازی به شمع بندی ندارند. شمع بندی هزینه زیادی را نیز بر ساختمان تحمیل می کند. 

اجرای سقف تیرچه و بلوک کُرمیت بر روی اسكلت های فولادی ، بتنی و دیوارهای باربر امکان پذیر می باشد. 

مزاياي سقف کرميت

• مقاومت و شکل پذيري بالا
• کاهش مصرف بتن 
• کاهش هزينه
• يکنواختي زير سقف
• سرعت و سهولت اجرا 
• يکپارچگي سقف و اسکلت
• عدم نياز به شمع بندي
• امکان طراحي و اجراي سقف 
• امكان نظارت بر اجراي سقف
• پايين بودن تنش در بتن
• سهولت اجرا داکت 
• امکان اجراي همزمان چند سقف
partco1 بازدید : 11 دوشنبه 06 آذر 1391 نظرات (0)

ساندویچ پانل و بررسی آن

 
  ساندویچ پانل و بررسی آن

 

ساندويچ پانل هاي ديواري با عايقهاي پلي استايرن ، پلي اوريتان و پشم شيشه توليد مي شوند. ساندويچ پانل هاي سقفيشامل طرح هاي کاشي مي باشند که با عايق پلي اوريتان توليد مي گردند. 

پانل دیواری یکی از بهترین گزینه ها جهت پوشش دیواره فضاهای صنعتی، سردخانه ها، کانکس ها، ساختمان های پیش ساخته و.. می باشد. 
گستره ضخامت پانل های دیواری از 3 تا 20 سانتی متر امکان ایجاد پوششی مناسب جهت آب و هوا های مختلف را فراهم می کند . 

ساندویچ پانل با ضخامت‌های مختلف برای حمل برش و خمش در سقف‌ها و برای تحمل بار محوری در دیوارها به کار برده می‌شود. 
ساندويچ پانل ها در انواع سردخانه ها و صنايع برودتي، تعميرگاه سيار، دفاتر کارگاهي، درمانگاه صحرايي، سرويس بهداشتي، نمازخانه، محيط آموزشي ، پست نگهباني و واحد هاي امدادي کاربرد دارد. 

مزایای ساندویچ پانل برای مصارف ساختمانی:

• سبکی فوق العاده
• مقاومت بالا
• مقاومت در برابر خوردگی و پوسيدگی

در اینجا به برخی از ویژگیهای ساندویچ پانل اشاره می کنیم: 
عایق رطوبتی، مقاوم در برابر زنگ زدگی عایق حرارتی، تنوع رنگی، قابل بازیافت، محافظ محیط زیست، عایق صوتی، مقاوم در برابر رانش و زلزله، عدم نیاز به قالب بندی، مقاومت بسیار بالا، مقرون به طرفه، حفاظت در برابر آلودگی، مقاوم در برابر باد، عایق اشعه ماورابنفش، مقاوم در برابر مواد شیمیایی، غیر قابل اشتعال، حمل و نقل سریع و آسان، مقاوم در برابر حشرات، انبساط و انقباض بسیار پائین، مناسب برای تمامی اقلیم ها، وزن سبک، سهولت در اجرای تاسیسات، قابل شستشو و بهداشتی. 
partco1 بازدید : 10 دوشنبه 06 آذر 1391 نظرات (0)

نما سازی

 
 نما سازی

 

نتیجه و حاصل کار معماران و سازندگان ایرانی را می‌توان در بناهای تاریخی مثل مساجد، عمارت ها، بقعه ها، مقبره ها و بناهای قدیمی‌ و تاریخی درسراسر کشور مشاهده کرد. دانستن اینکه نما برای ساختمان چه هدف را دنبال می‌کند و چه عواملی در نوع و شیوه اجرایی این قبیل نماها موثرند، لازم و ضروری است. 

هر نوع نمایی باید به طور کاملاً صحیح و اصولی نگهداری شوند و در صورت آسیب دیدگی نما، برای اجتناب از صدمات جدی تر و در نهایت تخریب کلی نما باید قسمتهای آسیب دیده کاملاً مرمت و تعمیر شوند. 
برای ایجاد نمای ساختمان ها از مصالح مختلف مثل آجر، سنگ، بتن ، شیشه و ... استفاده می‌شود. 

استفاده از شیشه در ساختمان باعث فراهم شدن امکان دید وسیع و روشنایی کافی برای ساکنان است و نوری که وارد وارد فضای داخل می شود، عاری از هر گونه اشعه مضر خورشید می باشد. 

در نماسازی ، ملاتهای سیمانی از نظر مقاومت دارای بیشترین مقاومت و ملاتهای گلی و گچی به ترتیب دارای کمترین مقاومت هستند. شکل پذیری و گیرش نماهای گچی بیشتر از انواع سیمانی است. 

سنگ هایی که در نماسازی ساختمان به کار می روند، عبارتند از: 
• سنگ تراورتن
• سنگ گرانیت
• سنگ مرمریت
• سنگ چینی
• سنگ مرمر
• سرپانتین
• ماسه سنگ
• شیست

به دلیل زیبایی هر چه بیشتر نمای ساختمان و ممانعت از نفوذ آب و تغییرات دما بداخل سیستمهای پوششی، در نما سازی های آجری، بند كشی بین ردیفها باید به طرز كاملاً صحیح انجام شود. 

partco1 بازدید : 12 دوشنبه 06 آذر 1391 نظرات (0)

ترمیم سازه و مقاوم سازی

 
  ترمیم سازه و مقاوم سازی

 

چنانچه سازه اي تحت شرايط خاص آسيب ديده باشد يا اگرقصد تغيير كاربري ساختمان(مسكوني به آموزشي) ، تغيير يا افزايش در ميزان طبقات سازه را داشته باشيم ديگر سازه موجود ايمني و شرايط مطلوب براي تحمل بار هاي وارده را نخواهد داشت و نيازمند مقاوم سازي يا ترميم و تقويت سازه هستيم. 

مراحل مختلف ترميم و تقويت سازه

• مرحله اول: شناسایی و قضاوت اولیه
• مرحله دوم: تهیه اطلاعات لازم از ظاهر سازه اجرا شده
• مرحله سوم: برسي نهايي يا سونداژهاي مناسب از سازه موجود

روش های تقویت پی:

پي نياز به تقويت ندارند ولي ستون مربوطه نياز به تقويت دارد که این امر به وسیله چاله زني و شستشوي آن با مته انجام می شود. هرچه طول چال بيشتر باشد مقاومت درگيري فولاد و بتن بيشتر ميشود. مشكلات ستون هاي سازه ميتواند ناشي از خروج مركزيت بوجود آمده باشد. 

مقاوم سازی لرزه ای سازه یکی از موثرترین روش ها برای کاهش خطر زلزله است. در سالهای اخیر تحقیقات مهمی در رابطه با راهکارهای مختلف جهت ترمیم و تقویت سازه های بتن مسلح برای بالا بردن عملکرد لرزه ای آنها اختصاص داده شده است. 

روش های رایج مقاوم سازی عبارتند از:

1. مقاوم سازی با استفاده از الیاف
2. مقاوم سازی با استفاده از از ژاکت های فلزی و بتنی
3. مقاوم سازی با اضافه نمودن دیوار برشی 
4. مقاوم سازه با استفاده از جرم های پاندولی
5. مقاوم سازی با استفاده از جداگر لرزه ای
6. مقاوم سازی با استفاده از دمپر
7. مقاوم سازه با استفاده از بادبند های کمانش 

 

partco1 بازدید : 14 دوشنبه 06 آذر 1391 نظرات (0)

ساختمان سازی و مقررات ساخت

 
 ساختمان سازی و مقررات ساخت

 

مجموعه ای از مقررات در خصوص ساختمان ها وضع شده که هدف آن نظارت بر تامین نیازهای ساکنان است. اهمیت شکل و ظاهر ساختمان در چشم انداز شهری سبب شده است تا بخشی از مقررات عمومی ساختمان به این موضوع بپردازد. این مقررات برای همه دستگاه های دولتی و عمومی، شهرداری ها و سایر مراجع و سازندگان و مهندسان الزامی است. 

مطابق ضوابط و مقررات عمومی ساختمان، طراحی و اجرای ساختمان ها باید به صورتی باشد که به منظر خیابان، محله و مظاهر فرهنگی ویژگی های محیط لطمه نزند. طراحی ساختمان باید به گونه ای باشد که فرم، مقیاس، رنگ و تناسبات حجم آن با محیط اطراف هماهنگ باشد. 

نسبت ارتفاع به عرض ساختمان نباید از 4 تجاوز كند. هر چه این نسبت بیشتر شود احتمال واژگونی و از جا كنده شدن ساختمان وجود دارد. 
تابلوها و تندیس های واقع در شهر نیز باید این شرایط را رعایت کنند. نظارت بر اجرای این مقررات بر عهده نهادهای ناظر بر امر ساختمان هستند. 

موضوع مهم تر در ساختمان سازی، ایمنی و مصالح و فراورده های به کار برده شده در آن می باشد. یکی از شرایطی که در مقررات ملی ساختمان ذکر شده این است که این فراورده های ساختمانی نباید اثر زیانبخشی بر سلامتی کارگران و ساختمان های مجاور و عابران داشته باشد. مصالح ساختمانی باید استاندارد و با دوام باشند و مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران قرار گیرند. 

ساختمانهایی که ما امروز برای مصارف گوناگون اجرا می کنیم از سه نوع اسکلت فولادی ، اسکلت بتنی و بنایی استفاده می شود. 
ساختمان بنایی به علت راحتی اجرا و اقتصادی بودن در ساخت ساختمانهای مسکونی یک الی دو طبقه با استقبال زیادی روبرو شده است. ساختمانهای اسکلت بتنی وفولادی نیز با توجه به شرایط آن برای آپارتمان سازی ساختمان های اداری ودولتی مورد استفاده قرارمیگیرند.

partco1 بازدید : 9 دوشنبه 06 آذر 1391 نظرات (0)

سوله و کاربرد ها

 
 سوله و کاربرد ها

 

به سازه های فلزی که براساس محاسبات فنی خاص به صورت شیب دار تولید می شوند، سوله می گویند.سوله ها دارای انواع مختلفی است که عبارتند از سوله تک دهانه، دو یا چند دهانه و سوله قوسی. 
در سال هاي قبل سيستم هاي خرپاسازيدر ايران بسيار متداول بوده اما هم اکنون سوله سازي به علت مزاياي متنوع آن جايگزين خرپاسازی گشته است. 

از مزاياي سوله می توان به سبکی، انعطاف پذيري زياد، استحکام، امکان پرهيز از عيوب ذاتي، امکان طراحي و اجراي سازه‎هايي با ابعاد بزرگ، ايمني زياد در برابر عوامل مخرب محيطي، توانايي اجراي سازه‎هايي با اشکال متنوع، امکان استفاده از مصالح متنوع و فونداسيون سبک‎ در قياس با سازه‎هاي مشابه اشاره کرد. 

طراحي سوله کاريست تخصصي و فاکتورهاي مهمي در طراحي آن دخيل هستند که بي توجهي به آنها هزينه ي گزافي را به سازنده تحميل می کند و در استحکام و پایداری سازه تأثیر بسزایی دارد. 
برای طراحی سوله ها از نرم افزاری به نام سوله پرداز استفاده می شود. با استفاده از این برنامه می توان پل جرثقیل، حماله های جرثقیل و فونداسیون ها را طراحی کرد. 
اطلاعات اوليه مورد نیاز جهت طراحي سوله عبارتند از: دهانه، طول، ارتفاع، شیب، اطلاعات در مورد محل نصب سازه و بار وارده به سازه مانند جرثقیل هاي سقفي. 

برای اجرای سوله نیاز به تیم های مهندسی خاصی است. مراحل احداث اسکلت سوله شامل پي كني و اجراي فونداسيون، برش ورق ها، مونتاژ،مراحل مختلف قطعه زني و جوشكاري، تائيد و رنگ، حمل و نصب می باشد. 

partco1 بازدید : 9 دوشنبه 06 آذر 1391 نظرات (0)

ساختمان فلزی

 
 ساختمان فلزی

 

ساختمان ها از نظر مصالح مصرفی به 4 دسته تقسیم می شوند:
1. اسکلت بتنی
2. اسکلت فلزی
3. آجری
4. خشتی و گلی

ما در مطلب قصد داریم کمی راجع بهاسکلت فلزی صحبت کنیم. 
اولین بار فلز در ساخت یک پل قوسی به دهانه 30 متر در انگلیس به عنوان یکی از اصلی ترین مصالح استفاده شد. 
اسکلت ساختمان های فلزی از پروفیل های فولادی بوده و برای اتصالات آن معمولاً از جوش استفاده می شود ولی در برخی کشور ها از پیچ استفاده می کنند. سقف آن نیز به صورت تیرچه بلوکی و یا طاق ضربی استفاده می شود. 

اجرای ساختمان های فلزی در مقایسه ساختمان های بتنی خیلی سریع پیشرفت می‌کند. ساخت قطعات ساختمان‌های فلزی در خارج از محوطه کارگاه امکان پذیر است. در این ساختمان ها به دلیل فضای کمتری که ستون ها اشغال می کنند، سطح مفید زیادتری وجود دارد. ساختمان های فلزی در مقابل آتش سوزی مقاوم نبوده و با کوچک ترین حریقی ساختمان تخریب می شود. نازکی دیوار ها باعث شده که این ساختمان ها عایق صوت و حرارت نباشند. 

در ساخت ساختمان های فلزی(در قسمت فلز کاری) بر خلاف ساختمان های بتنی شرایط آب و هوا و عوامل جوی در روند کار تاثیر چندانی ندارد. 
بادبندهايي كه در ساختمان های فلزی مورد استفاده قرار مي گيرند، شامل بادبند ضربدری، بادبند V شكل، بادبند 8 شكل و بادبند K شكل است. 

یکی از دلایل استفاده از فلز در ساخت ساختمان ها این است که بعد از اتمام پروژه امکان ایجاد تغییرات در اسکلت بعضی قسمت های آن وجود دارد. 

partco1 بازدید : 11 دوشنبه 06 آذر 1391 نظرات (0)

بلوک سقفی و کاربرد ها

 
 بلوک سقفی و کاربرد ها

 

یکی از بنیانی ترین و اصلی ترین ارکان در پروسه ساختمان سازی مرحله اجرای سقف است که این حساسیت جایگاه سقف را در حفظ استحکام , ثبات و در نهایت ایمنی ساختمان بالا می برد. 
سقف تیرچه و بلوک از اجزای اصلی تیرچه، میلگرد حرارتی ، بلوک و بتن پوششی تشکیل شده است.

سطح بلوك باید نسبتاً صاف باشد و بلوكها باید داری ظاهر سالم و یكپارچه باشند. بلوك هاي سقفي در اندازه های استاندارد بهترين جايگزين بلوك هاي سيماني و سفالي مي باشد که با مواد غير قابل اشتعال توليد مي گردد . 

بلوک سقفی به عنوان قالبی پس از اجرا در سقف باقی می ماند و برای قالب بندی در انواع تیرهای T شکل استفاده می شود. ابتدا باید تیرچه‌ها روی پلهای اصلی كارگذاری شوند سپس فاصله بین تیرچه‌ها با بلوكها پر شده و پس از نصب میلگردهای حرارتی و میلگردهای تكمیلی بر اساس نقشه‌های اجرایی، بتن دال سقف ریخته می‌شود. برای بلوكهای اداری حفره ای كه در ابتدا و انتهای دهانه و در مجاورت پلهای اصلی قرار دارد باید به نحو مطمئن بست تا از نفوظ بتن به داخل آن جلوگیری به عمل آید. 

به مصرف‌كنندگان توصیه می‌شود از به كار بردن بلوكهایی با طول كمتر از 30 سانتی متر خودداری نمایند زیرا خطر شكست بلوك را در پی خواهد داشت. 
وزن بلوک بستگی به وزن بتنی دارد که بلو‌ک با آن ساخته می‌شود، بلوک های پرلیتی دارای وزن کمی است و عایق بسیار خوب حرارتی و صوتی می باشد. این بلوک در اشکال و ابعاد مختلف تولید می شود. 

بلوک سقفی بهترين جايگزين بلوك هاي سيماني و سفالي است. یکی از دلایل استفاده از این بلوک در پروژه ها سبکی آن است. استفاده از این بلوک باعث صرفه جویی در مصرف آهن آلات و همچنین صرفه جویی در زمان اجرا و کاهش دستمزد هاست. حمل این بلوک بسیار سریع و آسان است و در برابر زلزله مقاوم و پایدار است. بلوک های پلی استایرن عايق بسیار خوب حرارتي و صوتي است. 

بلوکهای مورد مصرف در هر پروژه باید از لحاظ ویژگیهای فیزیکی و ابعاد و شکل ظاهری با آنچه در مشخصات فنی نقشه‌ها ذکر شده است، مطابقت داشته باشند. 

partco1 بازدید : 13 دوشنبه 06 آذر 1391 نظرات (0)

سازه فضایی و بیان تاریخچه آن

 
سازه فضایی و بیان تاریخچه آن

 

امروزه با پيشرفت تكنولوژي نيازها و خواسته هاي جديدي در زمينه مهندسي سازه به وجود آمده است. عامل زمان در ساخت سازه ها اهميت زیادی پیدا کرده و اين امر باعث گرايش مردم به سازه هاي پيش ساخته شده است. همچنین مردم به دنبال داشتن فضاهاي بزرگ بدون وجود ستون های میانی هستند. 
به سازه اي که رفتار سه بعدي داشته باشد و به هيچ ترتيبي نتوان رفتار كلي آن را با استفاده از يك يا چند مجموعه دوبعدي تقریب زد، سازه فضاكار ناميده مي شود. با اين تعريف بسیاری از قوس ها و گنبد های آجری گذشته نيز جزو سازه هاي فضاكار محسوب مي شوند. 

سازه فضاكار شامل انواع شبکه های تخت، چلیک و گنبد می باشند. همچنین دارای بافتار های متنوعی نیز می باشند كه می توان با تغيير در آرايش المان ها بافتار جديدی ايجاد كرد. 
در سازه فضاکار اتصال هایی با ظاهر ساده به هم وصل می شوند. به همین دلیل امکان ساخت این سازه ها ها به صورت دو یا چند لایه وجود دارد. با استفاده از قطعات پیش ساخته می توان سازه های عظیمی را با هزینه کم و به آسانی ایجاد کرد. 

سازه فضاکارها شکل منتظمی دارند و دارای معماری زیبایی هستند، همچنین سازه ها کاربرد متنوعی دارند. مونتاژ و دمونتاژ سازه فضایی در هر مرحله از اجرا و پس از آن امکان پذیر است. از فضای بین لایه های سازه فضا کار تاسیسات برقی حرارتی عبور می کند. 
سازه فضاکار دارای رفتار سه بعدی است بنابراین توزیع تنش در تمام جهات انجام می شود. معمولا خرابی موضعی ، باعث خرابی کل سازه نمی شود. سازه فضاکار دارای ضریب ایمنی بالایی دربرابر طوفان، زلزله و آتش سوزی است. این سازه ها جهت نورپردازی دکوراتیو زیبا هستند. همپنین وزن عناصر آن نیز کم است. 

حمل و نقل سازه فضاکار به کلیه نقاط کشور به آسانی امکان پذیر است و امکان نصب و ساخت سازه در هر شرایط آب و هوایی امکان پذیر است. 
انحدام ناگهانی این سازه به دلیل بالا بودن درجه هیپراستاتیکی امکان پذیر نیست. 

partco1 بازدید : 11 دوشنبه 06 آذر 1391 نظرات (0)

انواع بتن

 
انواع بتن

 

تولید بتن و کشف سیمان تحول شگرفی در اجرای طرحهای مختلف عمرانی بوجود آورده است. بتن سنگی است از ترکیب سیمان، شن، ماسه و آب. فعل و انفعالات شیمیایی بین سیمان و آب باعث یکپارچگی و چسبیدن سنگدانه‌ها به یکدیگر می شود. 
بتن در مقابل آتش سوزی مقاوم است و در برابر صوت و حرارت عایق خوبی است. بتن عمر و دوام زیادی دارد. یکی از خصوصیات بتن مقاومت آن در مقابل تنشهای فشاری می‌باشد. در هنگام تهیه بتن، عمل آوری و زمان گیرش آن باید مراقبت‌های لازم صورت پذیرد. مهمترین صفت بتن، کمبود تاب کششی آن است. 

از فوم بتن در شیب بندی پشت بام، کف بندی طبقات و بلوک های غیر بار بر سبک استفاده می شود. 
در ساختمان سازی از میلگردهای آجدار که چسبندگی خوبی با بتن و ضریب انبساطی تقریباً یکسانی دارند، استفاده می شود. 
فرق اساسی بتن آرمه و بتن پیش تنیده در آن است که بتن آرمه هنگام ساخت به طور ساده در کنار هم قرار می‌گیرد، در حالیکه در بتن پیش تنیده یک نوع اتحاد فعال بین آنها وجود دارد. 
بتن کفی تقریباً عمر نامحدوددی دارد و با گذشت زمان دوام خود را حفظ می نماید. دوام این بتن مانند سنگ بوده و تجزیه نمی شود. 

یکی از مشکلات بتن آرمه ایجاد ترک است. این افزایش ترک به دلیل افزایش طول فولاد در مرحله بهره‌برداری است. اگر عرض ترک‌ها محدود نشود، روی پایایی سازه‌ اثرات نامطلوبی می گذارد. برای جلوگیری از این مشکل طول نسبی فولاد را محدود می کنند. 
در ساختمان سازی بعد از اتمام کارهای تاسیساتی، کف طبقات و بالکن ساختمان را با فوم بتن می پوشانیم و بلافاصله عملیات بعدی را مستقیماً روی آن انجام می دهیم. تمام کار تیغه بندی قسمت های جدا کننده ساختمان را باید با استفاده از ملات یا چسب بتن می توان انجام داد. 
با صرفه ترین و محکم ترین مصالح سبکی که می توان از آن برای پوشش شیب بندی سقف استفاده کرد، فوم بتن است. 

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 9
  • بازدید کلی : 698