loading...
گروه صنعتی پارت
partco1 بازدید : 8 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

سقف کرمیت و بررسی معایب و مشکلات

 
  سقف کرمیت و بررسی معایب و مشکلات

 

در سیستم سقف کُرمیت از تیرچه های فولادی با جان باز در ترکیب با بتن استفاده می شود. در زیر سعی داریم به بررسیسقف کُرمیت بپردازیم. 

1- تيرچه هاي سقف كرميت بصورت خود ايستا طراحي مي شوند :

خود ايستا بودن تيرچه ها ، باعث بي نيازشدن سقف کرمیت از جك ها و شمع هاي نگهدارنده سقف مي شود . اما از طرفي موجب ميشود تا تيرچه ها بگونه اي طراحي شوند كه تا قبل از گرفتن بتن ، به تنهايي وبدون كمك بتن ، وزن خود وبتن تازه وقالبهاو..را تحمل كنند واين در واقع بدين معني است كه تيرچه سقف كرميت مجبور است تنها بخاطر مرحله اول باربري خود(قبل از گرفتن بتن ) ، سنگين تر از آنچه در نهايت به آن نياز است طراحي شود واين موجب عدم استفاده بهينه در مصرف فولاد تيرچه مي شود . 

2- داغ تيرچه :

مثل سقف طاق ضربي ، در سقف كرميت نيز ، بيشتر ين ميزان داغ تيرچه در زير سقف نمايان مي گردد. (داغ تيرچه كه بواسطه وجود نيروهاي مغناطيسي در فلز تيرها وجذب ذرات باردار معلق در هوا ميباشد.) 

3- بلوك :

اصولاً استفاده از بلوك در سقف معايب ومشكلات معمول انواع بلوكها را به همراه دارد كه از هزينه خريد وحمل وانبار كردن تا وزن اضافه تحميلي به سقف واثرات سوء احتما لي بر بتن وفولاد ومسائل اجرايي ديگر را شامل ميشود. اما علاوه برموارد فوق سقف كرميت مشكلات مضاعفي نيز در استفاده از بلوكها دارد . 

بواسطه نياز سقف كرميت به بلوكهاي به ابعاد 40×25×65 وعدم استقبال كارخانه ها، از اين نوع سفال و احياناً عدم امكان دسترسي يا توانايي شركت كرميت درساخت بلوك سفا لي ، استفاده ازبلوك بتني توصيه شده است كه مسلماً موجب افزايش وزن تمام شده سقف تیرچه و بلوک ميگردد. 

البته شركت كرميت پارس ، استفاده از بلوكهاي يونو ليتي ويا قالب فلزي رانيز توصيه كرده است وهمانطور كه مطرح شد در استفاده از بلوكهاي يونوليتي آ تشزا بودن آن و... همچنين استفاده از قالبهاي فلزي ، افزون بر تحميل هزينه هاي سقف كاذب ، ميتواند موجب بوجود آمدن هزينه هاي بسيار زياد در صورت بتن ريزي همزمان چند سقف گردد. ( بعبارتي ديگر ، استفاده ازقالب فلزي بجاي بلوك، عملاً با مهمترين ويژگي اين سقف كه همان سرعت اجراي كرميت است همخواني نداشته ونيازبه انتظار تا قالب گشايي خواهد داشت.) 

4- اين سقف کرمیت نياز به سقف زن ماهر وعوامل اجرايي آموزش ديده دارد .

5-تولید بدون محاسبه:

درحال حاضرکتابی تحت عنوان((جداول تیرچه های فولادی با جان باز))موجود است که با توجه به بارهای مختلف ونوع بتن ریزی ونوع بلوک مورد استفاده،جداولی راارائه نموده که دران،مقطع بال فوقانی وتحتانی تیرچه ها اورده شده است. 

ناشراین کتاب در ابتداهرگونه ساخت تیرچه را منوط به محاسبه ،توسط مهندسین محاسبه نموده است.اما اکثر قریب به اتفاق تولید کنندگان ،تیرچه ها را براساس همین جداول تهیه می نمایندوچون این جداول از سوی نهادهای رسمی کشور منتشر نشده است،ایراداتی مانند: عدم پیش بینی بلوکه های سفال در جداول ،عدم ارایه مشخصات زیگزاگها،بارگذاری غیرواقعی و... در ان مشهود است. 

بدلیل وجود کنترلهای زیاد در محاسبات هر تیرچه ، ونیز لزوم سعی وخطا در انتخاب مقطع بهینه اقتصادی ،ونیز وجود تیرچه هایی با طولهای مختلف در هر ساختمان ونیاز به طراحی هر تیرچه بطور جداگانه ،انجام محاسبات تیرچه های سقف کرمیت امری مشکل به نظر می رسد،که فقدان نرم افزارهای کارا،سریع ومطمئن در این زمینه کاملا مشهوداست. 

6-وجوداختلاف نظر در اجرا:

بدلیل عدم توضیح کامل جزئیات اجرایی در ایین نامه های موجود،اختلافاتی در زمینه جزئیات اجرایی بین مهندسین ناظروصاحب نظران وجوددارد،که ازجمله میتوان به مواردی همچون سایز ارماتورهای کلاف میانی،نیاز ویا عدم نیاز به ارماتورها ی تقویت سرتیرچه هاو...اشاره نمود. 

نکته دیگر اینکه ،در شرایط فعلی بدلیل اطلاعات ناکافی کارفرمایان درخصوص اجرای سقف کرمیت ، موقعیتی برای افرادغیر متخصص وفرصت طلب بوجود امده است ،که با ارایه قیمتهای نازل وبا اجرای غیر اصولی سقفها ،امکان خطر افرینی سقفها را به هنگام باربری نهایی وحتی در حین اجرا وبتن ریزی افزایش می دهند.ترس از عدم تحمل بارهای اجرایی توسط تیرچه هاواستفاده از شمع بندی در زیر سقف کرمیت ،شاهد این مدعاو نشان دهنده فقدان پشتوانه محاسباتی وتفکر مهندسی در اجرای بعضی از این سقفها می باشد. 

 

partco1 بازدید : 6 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

سقف کُرمیت

 
  سقف کرمیت

 

در سیستم سقف کُرمیت از تیرچه های فولادی استفاده می شود. در ساخت تیرچه های مذکور از یک تسمه و یک میلگرد استفاده می شود. برای پرکردن فضای خالی بین تیرچه ها از قالب های ثابت مانند طاق ضربی، بلوک های سیمانی ، پلی استایرن ، قالب های موقت فولادی استفاده می شود. فواصل تیرچه ها از 73 سانتی تا 100 سانتی متر متغیر است.

سقف تیرچه و بلوک کُرمیت

با متداول شدن سقف های تیرچه و بلوک سنتی برخی از مشکلات سیستم طاق ضربی مرتفع شد. عمده ترین مشکل آن ضرورت استفاده از شمع بندی در زیر سقف است در حالی که سقف تیرچه وبلوک کُرمیت به علت خود ایستا بودن تیرچه ها نیازی به شمع بندی ندارند. شمع بندی هزینه زیادی را نیز بر ساختمان تحمیل می کند. 

اجرای سقف تیرچه و بلوک کُرمیت بر روی اسكلت های فولادی ، بتنی و دیوارهای باربر امکان پذیر می باشد. 

مزاياي سقف کرميت

• مقاومت و شکل پذيري بالا
• کاهش مصرف بتن 
• کاهش هزينه
• يکنواختي زير سقف
• سرعت و سهولت اجرا 
• يکپارچگي سقف و اسکلت
• عدم نياز به شمع بندي
• امکان طراحي و اجراي سقف 
• امكان نظارت بر اجراي سقف
• پايين بودن تنش در بتن
• سهولت اجرا داکت 
• امکان اجراي همزمان چند سقف
partco1 بازدید : 4 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

پلاستوفوم و مزایا

 
 پلاستوفوم و مزایای آن

 

 

برخی مزایای پلاستوفوم عبارتند از:

• افزايش مقاومت ساختمان و سبك سازي بنا با كاستن از ميزان بارهاي مرده تا 200كيلوگرم در هر متر مربع ، زيرا هر متر مربع بلوك پلاستوفوم حدود 2.5 كيلوگرم وزن دارد ، درحالي كه هر متر مربع بلوك سيماني 180 كيلوگرم و هر متر مربع بلوك سفالي 120 كيلو گرم وزن دارند . امكان جايگزيني يك عدد بلوك پلاستوفوم به جاي 10 عدد بلوك سفالي . 
• غيرقابل اشتعال بودن ( در برابر حرارت تا دماي 74 درجه سانتي گراد مقاومت كرده و يا هنگام احتراق در دماهاي بالاتر با فاصله گرفتن منبع حرارت به صورت خود به خودي خاموش شده و از سرايت آتش جلوگيري مي كند . )
• كاهش خطرات جاني و ايمني بيشتر در زلزله به دليل نحوه دانه بندي و دانسيته پايين تر نسبت به بلوكهاي سفالي و بتني. ( عدم ايجاد آوار و خاصيت ضربه پذيري و ارتجاعي در برابر ارتعاشاعات ) سرعت و راحتي در اجراي عمليات نصب. 
• حمل و نقل و بالابري آسان و سريع و بدون خطا . 
• بي خطر وبدون حادثه بودن براي كارگران هنگام انتقال به طبقات . 
• كمك به بهبود فرآيند بتون . 
• كاهش ضخامت كف سازي طبقات تا حداكثر5 سانتي متر به دليل عبور تاسيسات از درون بلوك پلاستوفوم . 
• قابليت به كارگيري با انواع تيرچه بتوني فوندوله دار و فلزي . 
• نداشتن ضايعات و انباشته نشدن نخاله هاي ساختماني . 
• عايق 100% صدا ، حرارت و نفوذ ناپذير دربرابر رطوبت و يخ زدگي . 
• مورد استفاده جهت پركردن درز انقطاع و نقاطي كه امكان قالب بندي وجود ندارد . 
• مورد حمايت سازمان بهينه سازي مصرف انرژي ( كمك به اجراي مبحث 19). 
• غير قابل نفوذ براي لانه سازي حشرات و جانوران موذي به دليل تو پر بودن داخل پلاستوفوم . 

صرفه هاي اقتصادي پلاستوفوم

• صرفه اقتصادي به جهت مصرف كمتر ميلگرد و آهن آلات تا حدود 20% 
• صرفه جويي در بتن مصرفي بر روي سقف تا ميزان 15%. 
• كاهش مصرف تيرچه به دليل افزايش عرض فوم (50سانتي متر) نسبت به سفال(40سانتي متر) 
• كاهش هزينه گچ و خاك و صرفه جويي در اين مورد تا ميزان 15% ( به دليل وجود شيارهاي ايجاد شده در قسمت زير بلوك براي چسبندگي بهتر گچ و خاك و ترك نخوردن در اثر گرما و سرما ) 
• كاهش هزينه اجرا به دليل بي نيازي به كارگر متخصص و سرعت در اجرا و اتمام پروژه . 
• قيمت پايين تر نسبت به مصالح مشابه ( سفال روسي ، بلوك سفالي و بلوك بتني و....) 
partco1 بازدید : 5 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

تیرچه فلزی چیست؟

 
تیرچه فلزی چیست؟

 

در این سیستم، تیرچه عضو پیش ساخته ای است که به صورت خر پا دوسر برای توزیع انتقال یکنواخت با به تکیه گاه ، عمل می کند که در ساخت آن از میلگرد نمره ۱۰ جهت عضو خرپایی و نبشی جهت بال فوقانی و تسمه جهت بال تحتانی با سطح مقطع مناسب طبق آئین نامه مندرج در نشریه ۱۵۱ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور استفاده می شود. 

این سقف مرکب از تیرچه فلزی خود ایستا و دال بتونی است که به صورت یک تیر T شکل عمل می کند . به منظور پرکردن فضای خالی بین تیرچه ها از قالبهای دائم ( بلوک سیمانی ، یونولیت ) و یا قالب های موقت چوبی یا فلزی استفاده می شود. 

مزایای استفاده از تیرچه فلزی

1. عدم نیاز به شمع بندی
2. امکان اجرای همزمان چند سقف
3. کاهش مصرف بتن و وزن سقف
4. حذف رد فولاد در زبر سقف
5. سرعت و سهولت اجرا
6. توجیه اقتصاد

تاریخچه سقف کرمیت

سقف کرمیت از سال 1356 به صورت یک طرح مقدماتی در مهندسی ارتش برای اصلاح سیستم طاق ضربی مورد استفاده قرار گرفت و پس از دریافت مجوز رسمی از وزارت صنایع سنگین و وزارت صنایع در سال 1360 شروع به تولید انبوه سقف کرمیت در ایران شد و تاکنون بالغ بر میلیون ها متر مربع از سقف کُرمیت در سازه های بتنی ، فلزی و بنایی در سراسر کشور مورد استفاده قرارگرفته است. 

تیرچه ها از نوع خود ایستا بوده و به همین علت هیچ نوع شمع بندی در زیر سقف مورد نیاز نمی باشد و تیرچه ها به نحوی طراحی می شوند که بتوانند وزن بتن خیس، قالب ها و عوامل اجرایی سقف را به تنهایی تحمل کنند. 

پس ازاین که بتن به 75% مقاومت مشخصه خود می رسد ، تیرچه های فولادی با بتن به صورت یک مقطع مختلط وارد عمل شده و بارهای مرده و زنده سقف را تحمل می کنند. 

سقف ضربی کرمیت:

به علت اجبار در استفاده ار مصالح فشاری از زمان های قديم استفاده از طاق قوسی متداول بوده و به همین جهت استفاده از سیستم طاق ضربی نیز به عنوان نوعی طاق قوسی رواج داشته است. وجود اشکالات عمده در عملکرد سقف های ضربی با تیرآهن مانند عدم ایجاد یک دیافراگم مناسب بین ستون ها و مصرف زیاد فولاد در مقایسه با مقدار باربری ، باعث شد تا در سال 1356 با ارائه طرحی بهینه « سقف ضربی کُرمیت » نسبت به اصلاح این سیستم اقدام گردد. 

در سیستم طاق ضربی کُرمیت وجود بتن روی سقف می تواند یک دیافراگم مناسب بین ستون ها ایجاد کند و همچنین به علت بازبودن جان تیرچه ها مقدار زیادی در مصرف فولاد صرفه جویی می شود. 
اگر چه از اين سيستم در انبوه سازي استفاده نمي شود ، اما براي پروژه هاي كوچك و يا دور افتاده ، هنوز هم كاربرد دارد. 
partco1 بازدید : 7 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

پلی استایرن و ویژگی ها

 
پلی استایرن و ویژگی ها

 

پلی استایرن، پلیمری است که از مونومر استایرن ساخته شده است، هیدروکربن مایعی که در واقع یکی از مشتقات نفتی است. در دمای اتاق، پلي استايرن به صورت جامد و البته انعطاف پذیر است ولی در دماهای بالاتر می تواند ذوب شده و به صورت قالب هایی درآید.استایرن یک مونومر آروماتیک است، بنابراین پلی استایرن هم یک مونومر آروماتیک است. 

ویژگی ها :


• مقاومت مكانيكي لازم:

حداقل مقاومت بلوكهاي توليدي در برابر بارهاي حين اجرا بايد برابر با 200 كيلوگرم به ازاي هر 30 سانتي متر طول بلوك باشد. اين بار بايد در نواري به عرض حداكثر 7 سانتي متر در وسط بلوك اعمال شود. تذكر: آزمايشها نشان مي دهند كه به علت تفاوتهاي موجود در مواد اوليه و فرآيند توليد، چگالي دقيقي براي كسب مقاومت مذكور در فوق نمي توان مشخص كرد. معهذا به عنوان يك راهنماي كلي انتظار مي رود كه درصورت توليد مناسب، بلوك سقفی با عرض 50 و ارتفاع 25 سانتي متر با دانسيته حدود (Kg / M ^ 3 )13 – 14 مقاومت مورد نظر كسب شود. 

ضمنا با فرض شرايط يكسان از نظر مواد اوليه، فرآيند توليد و ضخامت بلوك، هر چه كه عرض بلوك افزايش يافته يا ارتفاع آن كاهش يابد، به چگالي بيشتري براي كسب مقاومت لازم نياز خواهد بود.شرط مقاومتي بيان شده در فوق براي هر دو نوع بلوكهاي توپر و توخالي صادق است. براي بلوكهاي داراي حفره به منظور برآورده شدن الزامات مقاومتي توصيه مي شود كه حداقل ارتفاع بلوك 25 سانتي متر باشد. اين بلوكها در وسط بايد داراي تيغه عرضي باشند. استفاده از بلوكهاي با طول كمتر از 30 سانتي متر ممكن است خطر شكست بلوك را در پي نداشته باشد. لذا به مصرف كنندگان توصيه مي شود از به كار بردن بلوكهاي با طول كمتر خودداري نمايند. 

• مشخصات ظاهری:

بلوها بايد داراي ظاهر سالم و يكپارچه باشند. سطح بلوك بايد نسبتا صاف باشد و بين دانه هاي پلي استايرن فاصله مشخص ظاهري وجود نداشته باشد. لازم است تا نام توليد كننده، كند سوز بودن محصول و چگالي متوسط آن بر روي تمام بلوكهاي توليدي كارخانه حك يا چاپ شود. 

• عايق داخل پانلها :

ين دو سطح مشبك فولادي ماده عايقي از جنس پلي استايرن كند سوز ( گريد F ) و يا عايق هاي شناخته شده ديگر با ضخامت هاي مناسب قرار دارد كه كاربرد اين عايقها در جلوگيري از تبادل حرارت و برودت و صدا به تناسب موقعيت ساختمان – عملكرد خوبي دارد و در آزمايشات انجام شده بر روي يك قطعه پانل كه شرايط مناسب ساخت و نصب و بتن پاشي را گذرانيده باشد نشان داده است كه ديورا 10 سانتي متري ( شبكه 5/7 با عايق 6 سانتي متري پلي استايرن و اندود سيماني طرفين ) معادل 60 سانتي متر ديوار آجري خاصيت عايق بودن را دارا است. 
partco1 بازدید : 7 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)

سازه های پیش ساخته سبک در صنعت ساختمان

 
  سازه های پیش ساخته سبک در صنعت ساختمان

 

پروژه های عمرانی با توجه به آمار و ارقام، از لحاظ سرمایه و حجم نیروی انسانی ، بزرگترین صنعت در کشور می باشد. رشد سریع جمعیت و افزایش تقاضا باعث شده است تا ضرورت ایجاد تحول در شیوه های سنتی صنعت ساختمان بیشتر شود. روشسازه های پیش ساخته سبک یکی از تکنولوژی های نوپا در عرصه ساخت و ساز است. 

سازه های پیش ساخته در کشور تنها تا ۴ طبقه و در دنیا تا ۸ طبقه امکان پذیر است. سازه های پیش ساخته جایگزین بسیار مناسبی برای کانکس با تعداد درخواست بالا است. این سازه ها مقاوم در برابر رطوبت و نم است. سازه های پیش ساخته را می توان با کمترین اتلاف مصالح جابجا کرد. همچنین در برابر زلزله از مقاومت خوبی برخوردار هستند. 

مزایای استفاده از سازه های پیش ساخته :

• وزن کم
• کاهش هزینه
• حمل و نقل آسان 
• قابلیت نصب در اسرع وقت
• عایق بندی دما و صرفه جویی در مصرف انرژی
• عایق بندی صدا 

در ایران با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی، روش سازه های پیش ساخته، مناسبترین روش تشخیص داده شده است. 

اتصالات و مواضع تحمل بار در سازه های پیش ساخته به صورت یکپارچه در تمام ساختمان وجود دارد. در این سازه ها از شبکه های میلگردی که در تمام سطوح دیوار ها توزیع شده اند، استفاده می گردد. 

استفاده از سازه های پیش ساخته باعث کاهش ضایعات مواد اولیه و استفاده بهتر از منابع ملی می شود همچنین باعث کاهش ده درصدی هزینه های تمام شده ساختمان می گردد. 
partco1 بازدید : 5 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)
 

خانه پیش ساخته چوبی و مزایا

 
پیش ساخته چوبی و مزایا

 

1- مقاومت سازه پیش ساخته چوبی در مقابله با زلزله و نیروهای کششی که می تواند در منطق زلزله خیز مانند شمال ایران بسیار کاربرد داشته باشد. 

2- مقاومت سازه پیش ساخته چوبی در حوادث آتش سوزی ، زیرا چوب به آرامی سوخته و زغال ایجاد شده در سطح ‏چوب مانع نفوذ سریع آتش و حرارت به داخل آن می شود و تا مدت ‏زیادی مقاومت خود را حفظ می نماید. 

3- عایق بندی و ایزولاسیون بسیار عالی در برابر نفوذ هوای گرم و سرد 

4- مقاومت در برابر وزش باد و زنگ زدگی و اکسیداسیون که در سازه های سنتی و فلزی باعث فرسودگی می گردد. 

5- صرفه جویی در هزینه های زیبا سازی و نازک کاری داخلی و نماسازی بیرونی 

6- سازه های پیش ساخته چوبی امکان سازگار نمودن آن با شرایط آب ‏و هوای گوناگون در اقلیم های متفاوت را دارند. امروزه در اکثر مناطق ‏دنیا شاهد ساخت ساختمان های چوبی در دماها و رطوبت های مختلف ‏هستیم. 

7- سبک بودن سازه پیش ساخته چوبی به واسطه استفاده از چوب که بیشترین بخش مصالح را تشکیل می دهد. 

8- سازه چوبی بسیار سریع ساخته و نصب می شود و باعث کاهش هزینه های که به واسطه طولانی شدن فرایند ساخت در مناطق سردسیر و بارانی و دستمزد کارگران و سایر هزینه های سربار مانند حمل و نقل می شود. 

9- سازه های پیش ساخته چوبی با توجه به خصوصیات طبیعی چوب عمر و ماندگاری بالایی دارند . 

10- با توجه به ذات طبیعی چوب ،سازه ما در صورت قرار گرفتن در طبیعت باعث تاثیرات مثبتی بر ساکنین می گردد. 

partco1 بازدید : 5 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)

سازه پیش ساخته چوبی

 
سازه پیش ساخته چوبی

 

 

کاربری و مشخصات فنی سازه پیش ساخته چوبی

• سازه های ویلایی و ییلاقی 
• متل ،هتل و سازه های توریستی 
• رستوران های کوهستانی و جنگلی

چوب در سازه های پیش ساخته چوبی بخش مهم از مصالح ساخت را تشکیل می دهد و از چوب های که از لحاظ کیفیت مطلوب باشند استفاده می گردد.این چوب ها غالبا" از جنگل های نیم کره شمالی ‏که درختان آن در طول سالهای دراز و در زمستانهای سرد و طولانی رشد ‏کرده اند و بالاترین کیفیت را دارا می باشند تهیه می گردد تا شرایط زیر را داشته باشند:

●چوب ها از مقاومتی بالا در مقابل هرگونه عوامل محیطی برخوردار باشد. 

●چوب ها از نظر فراوری به گونه ای شده باشد تا کمترین انعطاف پذیری را داشته باشد. 

●چوب ها همراه با داشتن شرایط بالا بیشترین زیبایی رنگ و سطح پوسته را در خود حفظ کرده باشد. 

●از نظر استانداردهای فنی مختلف در سازه های پیش ساخته چوبی می توان چوب ها را بر اساس مقاومت آنها ‏درجه بندی نمود یعنی با در نظر گرفتن عواملی مانند ظاهر چوب ، تنه و پوسته که و به ‏طور چشمی انجام می گیرد. 

●فشردگی الیاف چوب توسط آزمایشگاه صورت می پذیرد. 

●وزن مخصوص ‏چوب که پس از تکه برداری از نقاط مختلف در آزمایشگاه انجام می شود. 

●تراکم گره ها و یکنواختی آن در طول قطعات چوب که از عوامل مهم مقاومت چوب می باشد. 

●سن درخت که معمولاً در ‏سازه های پیش ساخته چوبی از چوب درختان با عمر طولانی ‏استفاده می شود.
partco1 بازدید : 5 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)

سازه پیش ساخته و ویژگی ها

 
سازه پیش ساخته و ویژگی

 

 

الف) مقاومت در برابر زلزله

مهم در ساختمان سازی کاهش وزن ساختمان است. چرا که نیروهای زلزله با وزن ساختمان نسبت مستقیم دارد. بنابراین تکنولوژی انتخاب شده باید دارای جهت گیری کاهش وزن باشد. بر خلاف شیوة سازه های پیش ساخته سبک در سایر سیستم های پیش ساخته دیگر، اتصالاتشان اکثراً به صورت مفصلی و لولایی است و دارای وزن سنگین هستند. تنها در این روش است که با ۸ سانتیمتر بتن می توان نیروهای ساختمان ۴ طبقه را در طبقه همکف تحمل کرد. وزن نهایی ساختمان با این روش، نسبت به روش های پیش ساخته دیگر و همچنین ساختمان های بتنی، ۲۵ درصد کاهش می یابد؛ یعنی در هنگام زلزله ۲۵ درصد نیروی کمتر به ساختمان وارد می شود. امروزه سبک سازی ساختمان یکی از شعارهای اصلی در صنعت مسکن است. 

ب) انعطاف پذیری در تولید و امکان حفظ جلوه های معماری اسلامی و ایرانی

مسأله مهم دیگر در صنعت ساختمان حفظ ملاک های فرهنگی و جلوه های معماری اسلامی و ایرانی در طراحی و نماسازی ساختمان هاست. انحناهای موجود در گنبدهای مساجد، نقش و نگارهای ایرانی و اسلیمی و سایر موارد از نشانه های معماری اسلامی و ایرانی است که در روش سازه های پیش ساخته سبک می توان آنها را حفظ کرد. چرا که می توان پانل های سبک مورد استفاده را به هر طرح دلخواه درآورد و پس از نصب آنها در محل خود، بتن پاشی روی آنها انجام داد. روش سازه های پیش ساخته سبک، حتی ساخت گنبدهای بزرگ را که به دلیل زیادی وزن، دشوار است آسان تر می کند چرا که در این روش وزن سازه ها بسیار کاهش می یابد در حالی که مقاومت و استحکام آنها بالاتر می رود. 

ج) ایمنی در ساختمان

بحث ایمنی، از مهمترین مسائل صنعت ساختمان است چرا که با سلامتی انسان ها سر و کار دارد. در ساختمانهای سنتی چون ستونها و اسکلت فلزی، قسمت اعظم بار ساختمان را تحمل می­کنند. با کنار رفتن یک تیر یا ستون، کل ساختمان به طور ناگهانی فرو می ریزد. در روش سازه های پیش ساخته سبک چون به جای استفاده از اسکلت فلزی، از شبکه های میلگردی که در تمام سطوح دیوارها توزیع شده اند استفاده می شود، فروریزی ناگهانی پیش نمی آید. چرا که اتصالات و مواضع تحمل بار به صورت یکپارچه در تمام ساختمان وجود دارند. 

د) صرفه جویی های ملی و سایر مزایای ناشی از کاربرد روش سازه ها پیش ساخته سبک

اگر به صرفه جویی هایی که کوچک به نظر می رسند، در مقیاس ملی نگاه کنیم، به ارقام بالایی تبدیل می شوند که می تواند نقشی حیاتی در رشد و شکوفایی کشور ایفا کند. در زیر به مزایای ناشی از کاربرد تکنولوژی سازه های فولادی سبک در صنعت ساختمان اشاره میشود: 
۱- کاهش متوسط میزان کاربرد میلگرد فولاد از 38کیلوگرم در ساختمان های Large Panel و ساختمان سنتی به ۳۴ کیلوگرم در روش سازه های پیش ساخته سبک 
۲- کاهش استفاده از سیمان در هزینه های تمام شده ساختمان 
۳- ده درصد کاهش در هزینة تمام شده ساختمان
۴- کاهش وزن ساختمان(بطور مثال فقط در بحث استفاده از فولاد ۱۲ کیلوگرم در هر متر مربع زیربنا، کاهش وزن دیده می شود) 
۵- کاهش زمان برگشت سرمایه از حدود ۲ سال در شیوه سنتی به ۵ الی ۶ ماه در روش سازه های پیش ساختة سبک
۶- کاهش ضایعات مواد اولیه و استفاده بهتر از منابع ملی
7- صرفه جویی در مصرف انرژی(به دلیل عایق بودن دیوارها، ناشی از کاربرد پل استایرن در پانل ها) 
۸- افزایش عمر ساختمان و افزایش استحکام آن
۹- ایمنی بیشتر ساختمان در برابر زلزله
۱۰- کاهش میزان آلودگی های صوتی محیط

از محدودیت های روش سازه های پیش ساختة سبک آن است که فعلاً این روش تنها تا ۴ طبقه در کشور قابل انجام است. البته در دنیا تا ۸ طبقه نیز از آن استفاده شده است. 
partco1 بازدید : 6 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)
سازه پیش ساخته صنعت ساختمان و پروژه های عمرانی به گواهی آمار و ارقام، از لحاظ سرمایه و حجم نیروی انسانی درگیر، بزرگترین صنعت در کشور می باشد. رشد سریع جمعیت و افزایش تقاضا، نیاز به کاهش زمان تحویل پروژه های عمرانی و کاهش زمان برگشت سرمایة سرمایه گذاران و عواملی از این قبیل باعث شده­اند تا ضرورت ایجاد تحول در شیوه های سنتی صنعت ساختمان روزبه­روز بیشتر شود. روش “ سازه های فولادی سبک” که یکی از تکنولوژی های نوپا در عرصه ساخت و ساز های عمرانی در کشور است موضوع مصاحبه شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران با مهندس احمدی، معاونت اجرایی موسسة سازه های پیش ساخته سبک (SAP) است. در زیر نکات مهم آن ملاحظه می گردد: صنعت ساختمان در جهان در حدود صد تا صدوده سال قدمت دارد و شروع آن به زمانی برمی گردد که اولین تیرهای بتونی به صورت T شکل، تولید صنعتی شده و قطعات بتونی با اشکال مختلف در مقیاس صنعتی تولید شد. اگر تکنولوژی ساختمان را به معنی وارد شدن صنعت در ساختمان­سازی بگیریم، از حدود سال۴۷ تکنولوژی ساختمان وارد ایران شد و اوج آن زمانی بود که ساختمان سازی به صورت شهرک سازی در بعضی از شهرهای بزرگ مثل اصفهان(مجتمع ذوب آهن)، اهواز، تبریز، تهران و برخی دیگر از شهرها شروع شد. این صنعت بیشتر از کشورهای اروپایی مانند آلمان، هلند، انگلیس و فنلاند به ایران وارد شد. تکنولوژی سازه های پیش ساخته سبک تنوع تکنولوژی های ساختمان بسیار زیاد است و هر کدام ویژگی ها و قاعدتاً محدودیت های خاص خود را دارند. سیستم سازه های پیش ساخته سبک را حدود ۳۴ سال پیش یک آمریکایی ابداع کرد. مرحلة صنعتی شدن آن ۵ تا ۶ سال به طول انجامید. عمده ترین شرکت هایی که در دنیا این تکنولوژی را به کار می گیرند، شرکت E.V.G اتریش و شرکت های ۳D Panel و RAM در آمریکا می باشند. توجه زیاد صنایع اروپایی به تکنولوژی سازه های پیش ساخته سبک به خاطر مشکلاتی بود که در سایر تکنولوژی های سازه پیش ساخته وجود داشت. به طور مثال تکنولوژی Large Panel با وجود سرعت بالا و کارخانه ای بودن آن، با مشکل ضعف اتصالات روبروست و همچنین وزن سنگین ساختمان یک معضل جدی در این تکنولوژی به شمار می­رود. حمل ونقل قطعات سنگین بتونی، این فرآیندها را دشوار می کند. در زلزله ای که چند سال پیش در ترکیه اتفاق افتاد، ساختمان های زیادی که در آنها از تکنولوژی Large Panel استفاده شده بود به دلیل ضعف اتصالات تخریب شدند. در تکنولوژی سازه های پیش ساختة سبک، اتصالات به صورت یکپارچه است (دیوار به دیوار، سقف به دیوار و دیوار به پی). بر خلاف روش Large Panel که اتصالات به صورت کام و زبانه است، در روش سازه های پیش ساخته سبک، اتصالات به صورت جوش نقطه ای است و به جای اینکه ابتدا قطعات سنگین بتن در کارخانه ساخته شده و بعد به هم متصل شوند، ابتدا سازه به صورت شبکه های میلگردی که بین آنها(بین دو شبکه میلگرد) یک لایه فوم پلی استایرن قرار می گیرد ساخته می شود و پانل های سبک در محل احداث ساختمان به فنداسیون جوش داده می شود و همچنین دیوارها و سقف به هم جوش داده می شوند و ساختمان با پانل های سبک برپا می شود. سپس در همان محل دیوارها و سقف و محل، اتصالات به صورت همزمان بتن پاشی می شوند. بتن از طریق پمپ، با فشار هوا به پانل­ها پاشیده می شود که اصطلاحاً آن را “شات کریت” گویند. این روش باعث یکپارچگی در اتصالات شده، استحکام و پایداری ساختمان را در مقابل نیروهای دینامیکی حاصل از زلزله یا طوفان افزایش می دهد. بنابراین دلیل انتخاب روش سازه های پیش ساخته سبک استفاده از امتیازات برتر آن نسبت به سایر تکنولوژیهای پیش ساخته موجود است که هنوز هم از این مزایا برخوردار است. البته همانند صنایع دیگر، در این صنعت هم ممکن است نوآوری هایی در دنیا دیده شود. اما با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی، روش سازه های پیش ساخته سبک، مناسبترین روش برای ایران تشخیص داده شده است. به طور مثال تکنولوژی­های جدید قیمت مسکن را خیلی بالا می­برند که این با نیاز اغلب مردم ما به خانه­های ارزان­قیمت سازگار نیست ولی روش سازه های پیش ساختة سبک قیمت را بالا نمی برد.

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 28
  • بازدید سال : 32
  • بازدید کلی : 721