loading...
گروه صنعتی پارت
partco1 بازدید : 8 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (4)

عایق حرارتی و مزایا

 
عایق حرارتی و مزایا

 

1. این عایق به دلیل عدم انتشار صدا به میان اجزاء متشکله ونیز جذب صدا، عایق صوتی بسیار مطلوبی می باشد. به همین علت در فرودگاه ها، استودیو های صدابرداری ،زیر ریل ها و در ایستگاههای متروی داخل شهری نصب می گردد. افزایش ضخامت وگذاشتن فاصله هوایی مناسب در پشتعایق حرارتی، مقدار تضعیف انرژی صوتی را افزایش می دهد. 
2. به علت مواد تشکیل دهنده معدنی، یا مصالح ساختمانی سازگار می باشد. لذا باعث خوردگی یا خرابی به اجزاء تشکیل دهنده ساختمان نخواهد شد. 
3. ضریب انتقال حرارت این عایق طبق مبحث ١٩ می باشد که البته با توجه به درجه و کارخانه سازنده آن متفاوت خواهد بود و باید توسط کارخانه سازنده آن مشخص شود. 
4. ذرات الیاف پشم سنگ از طرف سازمان بهداشت جهانی برای سلامتی انسان بی ضرر تشخیص داده شده اند وحتی مطابق استاندارهای اروپا استنشاق هوایی که حاوی حداکثر ٥ میلی گرم بر متر مکعب ذرات پشم سنگ باشد به مدت ٨ ساعت در روز مجاز است. 
5. به علت موادتشکیل دهنده معدنی، سازگاری کاملی با تمامی مصالح ساختمانی دارد لذا باعث خوردگی یا خرابی هیچ یک از اجزا تشکیل دهنده ساختمان نخواهدشد. 
6. عایقی تجزیه نشدنی است و به علت اینکه مواد تشکیل دهنده آن معدنی می باشد علاوه براینکه دوام بسیار خوبی در آل عمر سازه دارد باعث از دست دادن کیفیت آن نخواهد شد و سازگاری کاملی با محیط زیست دارد و از این لحاظ بی خطر ترین عایق حرارتی می باشد. 
7. آتش گیر نیست و مشتعل نمی شود و قابلیت مقاومت تا ٤ ساعت در برابر شعله مستقیم را دارد. پشم سنگ به تنهایی نقطه ذوبی بالای ١٠٠٠ سانتی گراد دارد اما به علت رزین و مواد افزونی ای که به آن اضافه می گردد، کارایی مناسبی در رنج وسیع 150 - تا 700 سانتی گراد دارد. ضمنا در اثر آتش سوزی تولید دود وسم نمی کنند که از مزایای عمده آن است. 
8. درتکنولوژی نوین ساخت محصول رطوبت را جذب نمی کنند اما طبق استاندارد می بایست یک پوشش بخار بند داشته باشند. 
9. نرمی و لطافت الیاف و نیز بافته بودن تار در ضخامت تشکیل دهنده محصول نهایی باعث مقاومت در برابر تراکم می شود که از مزایای مهم این محصول می باشد. 
10. طبق استاندارد های جهانی استفاده از عایق پشم سنگ به عنوان جداکننده مناطق آتش در ساختمان و طبقات به عنوان عایق ساختمان مورد توجه خاصی قرار گرفته است. 
11. انبار آردن محصول در زمان طولانی بالای یکسال توصیه نمی شود. 

partco1 بازدید : 6 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)

خوردگی بتن و مقابله با آن

 
خوردگی بتن و مقابله با آن

 

مسأله خوردگی فولاد در بتن از معضلات عمده کشورهای مختلف جهان است. این مسأله حتی در کشورهای پیشرفته همچون آمریکا، کانادا، ژاپن و بعضی کشورهای اروپایی هزینه های زیادی را برای تعمیر آنها به دنبال داشته است. به عنوان مثال درگزارش های اخیر بررسی پل ها در امریکا حدود 140،000 پل مسأله داشته اند. این مسأله در کشورهای در حال توسعه و در کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار شدیدتر بوده و سازه های بتنی زیادی در زمانی نه چندان طولانی دچار خوردگی و خرابی گشته اند. بررسی ها در این مناطق نشان می دهد که اگر مصالح مناسب انتخاب گردد، بتن با مشخصات فنی ویژه این مناطق طرح گردد، در اجرای بتن از افراد کاردان استفاده شود و سرانجام اگر عمل آوری کافی ومناسب اعمال شود، بسیاری از مسائل بتن بر طرف خواهد گشت. به هرحال برای پیشگیری در سال های اخیر روش ها و موادی توصیه و به کار گرفته شده است که تا حدی جوابگوی مسأله بوده است. 

استفاده از آرماتورهای ضدزنگ و نیز آرماتورهای با الیاف پلاستیکیfrp یکی از این روش ها است که به علت گرانی آن هنوز کاملا توسعه نیافته است. به علاوه عملکرد دراز مدت این مواد باید پس از تحقیقات روشن گردد. 

از روش های دیگر کاربرد حفاظت کاتدیک در بتن می باشد با استفاده از جریان معکوس با آند قربانی شونده می توان محافظت خوبی برای آرماتورها ایجاد نمود. این روش نیاز به مراقبت دائم دارد ونسبتا پرخرج است ولی روش مطمئنی می باشد. 

برای محافظت آمارتور در مقابل خوردگی، چند سالی است که از آرماتور با پوشش اپوكسی استفاده می شود. تاریخچه مصرف این آرماتورها بویژه در محیط های خورنده نشان می دهد که در بعضی موارد این روش موفق و در پاره ای نا موفق بوده است. به هرحال اگر پوشش سالم بکار گرفته شود با این روش می توان حدود 10 تا 15 سال خوردگی را عقب انداخت. 

استفاده از ممانعت کننده ها و بازدارنده های خوردگی بتن نیز به دو دهه اخیر برمی گردد. مصرف بعضی از این مواد همچون نیترات کلسیم و نیترات سدیم جنبه تجارتی یافته است. به هر حال عملکرد این مواد در تاخیر انداختن خوردگی در تحقیقات آزمایشگاهی و نیز در محیط های واقعی مناسب بوده است. بازدارنده های دیگری از نوع آندی و کاتدی مورد آزمایش قرار گرفته اند ولی دلیل گرانی زیاد هنوز کاربرد صنعتی پیدا نکرده اند. 

برای محافظت بیشتر آرماتور و کم کردن نفوذپذیری پوشش های مختلف سطحی نیز روی بتن آزمایش و به کار گرفته شده است. این پوشش ها که اغلب پایه سیمانی و یا رزینی دارند با دقت روی سطح بتن اعمال می گردند. عملکرد دوام این پوشش به شرایط محیطی وابسته بوده و در بعضی محیط ها عمر کوتاهی داشته و نیاز به تجدید پوشش بوده است. روی هم رفته پوشش های با پایه سیمانی هم ارزانتر بوده و هم به علت سازگاری با بتن پایه پیوستگی و دوام بهتری در محیط های خورنده و گرم نشان می دهند. 

با پیشرفت روزافرون انقلاب تکنولوژیک به ویژه در تولید بتن های خاص برای مناطق و شرایط خاص می توان از این بتن ها در ساخت وسازهای آینده استفاده نمود. دانش استفاده صحیح از مصالح، اجرای مناسب و عمل آوری کافی می تواند به دوام بتن ها در مناطق خاص بیفزاید. تحقیفات گسترده و دامنه داری برای بررسی دوام بتن های خاص در شرایط ویژه و در دراز مدت بایستی برنامه ریزی و به صورت جهانی به اجرا گذاشته شود. 

partco1 بازدید : 6 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)

شاتکریت

 
شاتکریت

 

شاتکریت را می توان به عنوان بتن یا ملاتی که از طریق شیلنگهای لاستیکی حمل شده و با استفاده از هوای فشرده و با سرعت زیاد به سطح مورد نظر پاشیده می شود، تعریف کرد. اولین کاربرد شاتکریت به سال ١٩٠٩ میلادی برمی گردد که در آن زمان تحت عنوان گونیت نامیده می شد و به کمک دستگاهی موسوم به تفنگ سیمان به کار می رفت. در سال ١٩١٤ برای اولین بار شاتکریت در یک معدن آزمایشی در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن این سیستم برای پوشش سطوح سنگها و حفاظت آنها در برابر هوازدگی و گاه نیز بعنوان سیستم نگهداری موقتی به کار می رفت. 

در این سال کارل اکلی دستگاهی برای پاشیدن مخلوط ماسه و سیمان ساخت و آنرا گانایت نامید. و بعدها نامهایی چون گان گریت، پنو کریت، بلاست کریت و جت کریت به کار برده شده است. اما در سال ١٩٣٠ واژه شاتکریت از طرف انجمن مهندسین راه و ساختمان آمریکا بکار برده شد و تاکنون مورد استفاده قرار می گیرد. 

تعریف شاتکریت از نظر مؤسسه بین المللی

شاتکریت عبارتست از ملات یا بتنی که با فشار و سرعت بالا به سطح مورد نظر پاشیده می شود. از آنجا که شاتکریت به صورت ورقه هایی از سنگ زیرین جدا می شد، لذا بعنوان یک سیستم نگهداری اصلی چندان مورد توجه واقع نشد. از جمله امتیازات شاتکریت آن است که سطوح ناهموار حفریات زیر زمینی را می پوشانند و به شکل یک سطح نسبتاً صاف در می آورد. البته شاتکریت همراه با پیچ سنگ، بعنوان سیستم نگهداری بسیاری از تونل ها به کار رفته است. در سالهای اخیر کاربرد شاتکریت در معادن زیر زمینی، نگهداری حفریات دائمی از قبیل جاده های مورب، راهروهای اصلی حمل و نقل، ایستگاه های چاه و حجر ههای زیر زمینی سنگ شکن است. بازسازی پیچ سنگها و توریهای متداول در سیستم نگهداری ممکن است مشکل ساز و گران باشد. تعداد حفریات زیر زمینی که بلافاصله بعد از حفاری شاتکریت می شوند رو به فزونی است. مسلح ساختن شاتکریت با الیاف فولادی یکی از مهمترین عوامل در گسترش کاربرد شاتکریت است زیرا کار طاقت فرسای نصب توری را کاهش می دهد. آزمایشات و تجربیات اخیر نشان داده است که شاتکریت در شرایط ترکش سنگ ملایم بسیار مؤثر است. اگرچه نتایج این مطالعات برای نتیجه گیری قطعی در این زمینه هنوز زود است ولی علائم موجود بیانگر آن است که در آینده در مورد کاربرد شاتکریت توجه جدیتری خواهد شد. بطور کلی شاتکریت نوعی بتنمرکب از سیمان ، ماسه و خرده سنگ است که به کمک هوای فشرده اجرا می شود و در اثر سرعت زیاد به صورت دینامیکی فشرده می شود. 

شاتکریت امروزه در دنیا به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرد: 
• شاتکریت مخلوط خشک 
• شاتکریت مخلوط تر

شاتکریت مخلوط خشک

آب مورد نیاز در حین خروج از سرنازل استفاده می شود. از این روش برای کارهای تعمیراتی، روکش و تعمیرات به ضخامت کمتر از و از طرفی بدلیل فقدان مصالح سنگی درشت دانه، از این روش برای کارهایی که مقاومت مکانیکی مطرح نباشد، استفاده می شود. 

معایب روش شاتکریت مخلوط خشک

• ممکن است به همه دانه ها آب نرسد و هیدراته نشده باقی بمانند. 
• در محل کارگاه گرد و غبار ناشی از پراکنده شدن دانه سیمان زیاد است. 
• به دلیل نچسبیدن ملات پرت کار زیاد است. 
partco1 بازدید : 5 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)
 

ﭘل ﻓﻠﺰﯼ و اﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ آن

 
ﭘل ﻓﻠﺰﯼ و اﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ آن

 

ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﻮاﺑﻖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻟﺮزهای ﭘﻠﻬﺎی ﻓﻮﻻدی در زﻟﺰﻟﻪ ﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﻣﻮارد آﺳﯿﺐ ﻣﺤﺪودی را ﻧﺸﺎن می دهد. درزﻟﺰﻟﮥ ﻣﺸﻬﻮرﺗﺮﯾﻦ ﺧﺮاﺑﯽ وارده ﺑﻪ ﯾﮏ ﭘﻞ ﻓﻮﻻدی، ﻓﺮورﯾﺰی ﯾﮏ دﻫﺎﻧﻪ از ﭘﻞ ﻓﻮﻻدی ﺑﻮد. در اﯾﻦ ﭘﻞ ﻋﺮض ﻧﺸﯿﻤﻨﮕﺎه در ﺣﺪود 125 ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮ ﺑﻮد و ﻧﯿﺮوﻫﺎی اﯾﻨﺮﺳﯽ در اﻣﺘﺪاد ﻃﻮﻟﯽ ﭘﻞ ﺑﺮای ﺑﺮﯾﺪن ﭘﯿﭽﻬﺎی ﺗﮑﯿﻪﮔﺎﻫﯽ و در ﭘﯽ آن ﻟﻐﺰش و ﻓﺮورﯾﺰی دﻫﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺣﺪﮐﺎﻓﯽ ﺑﺰرگ ﺑﻮدﻧﺪ. 

ﭘﻠﻬﺎی ﻓﻮﻻدی در ﻃﯽ زﻟﺰﻟﻪﻫﺎی اﺧﯿﺮ از ﻧﻈﺮ ﺳﻄﺢ اﯾﻤﻨﯽ، ﺿﻤﻦ ﻧﺸﺎن دادن ﺑﺮﺧﯽ ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ، ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻟﺮزهای ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ از ﺧﻮد ﻧﺸﺎن داده اﻧﺪ. در ﻃﯽ اﯾﻦ زﻟﺰﻟﻪﻫﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﮐﻪ اﺗﺼﺎﻻت ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﭘﻞ ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻧﻘﺎط آﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮ ﻟﺮزهای ﭘﻞ ﺑﻮده اﺳﺖ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻮاردی ﺑﺼﻮرت ﮐﻤﺎﻧﺶ ﮐﻠﯽ و ﻣﻮﺿﻌﯽ اﻋﻀﺎء ﻓﺸﺎری ﻓﻮﻻدی در ﭘﺎﯾﻪ ﻫﺎی ﭘﻞ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪه اﺳت. 

در زﻟﺰﻟﮥ ﻧﻮرﺗﺮﯾﭻ ﭘﻠﻬﺎی ﻓﻮﻻدی ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺧﻮﺑﯽ داﺷﺘﻨﺪ. ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﭼﻬﺎر ﭘﻞ آﺳﯿﺐ دﯾﺪه، ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی ﺷﺪ ﮐﻪ ﻫﯿﭽﮑﺪام از اﯾﻦ ﭘﻠﻬﺎ تحمل ﺧﺮاﺑﯽ ﺷﺪﯾﺪی در اﻋﻀﺎء ﺳﺎزه ای اﺻﻠﯽاﺷﺎن ﻧﺸﺪه ﺑﻮدﻧﺪ دﯾﺎﻓﺮاﮔﻢ ﻫﺎی ﻓﻮﻻدی، ﺗﮑﯿﻪ ﮔﺎﻫﻬﺎ، اﺗﺼﺎﻻت ﻋﺮﺷﻪﻫﺎی ﻓﻮﻻدی ﺑﻪ زﯾﺮ ﺳﺎزهﻫﺎی ﺑﺘﻨﯽ ، ﻗﺴﻤﺘﻬﺎﯾﯽ ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺘﺤﻤﻞ ﺧﺮاﺑﯽ ﺷﺪﻧﺪ. در ﻃﯽ اﯾﻦ زﻟﺰﻟﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﻬﺎرﻫﺎی ﮐﺎﺑﻠﯽ در ﭘﻠﻬﺎی ﮐﺞ، زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮی اﯾﻦ ﻣﻬﺎرﻫﺎ در درزﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻋﻤﻮد ﺑﺮ ﻣﺤﻮر ﭘﺎﯾﮥ ﭘﻞ ﺑﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﻬﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﻮازی ﺑﺎ ﺷﺎﻫﺘﯿﺮﻫﺎی ﻋﺮﺷﻪ داﺷﺘﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ دﯾﺎﻓﺮاﮔﻢﻫﺎی ﺗﻌﺒﯿﻪ ﺷﺪه ﺑﺼﻮرت ﻣﻮازی ﺑﺎ ﭘﺎﯾﻪﻫﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﻬﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دﯾﺎﻓﺮاﮔﻢﻫﺎی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺼﻮرت ﻗﺎﺋﻢ ﺑﻪ ﺗﯿﺮﻫﺎی ﺣﻤﺎل از ﺧﻮد ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ. در زلزله ﭘﻠﻬﺎی ﻓﻮﻻدی از ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻓﺮورﯾﺨﺘﮕﯽ در ﺣﺪ ﻣﻄﻠﻮﺑﯽ ﻋﻤﻞ ﮐﺮدﻧﺪ. 

ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ زﻟﺰﻟﮥ ﻧﻮرث رﯾﭻ، ﻋﺮﺷﮥ ﭘﻠﻬﺎی ﻓﻮﻻدی ﺧﺮاﺑﯽ ﮐﻮﭼﮑﯽ را ﺗﺤﻤﻞ ﮐﺮدﻧﺪ و ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺧﺮاﺑﯽ ﻋﺮﺷﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺷﮑﺴﺖ اﻋﻀﺎی دﯾﮕﺮ ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪ. ﺧﺮاﺑﯽ ﭘﻠﻬﺎی ﺗﺎزه ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه، ﻏﺎﻟﺒﺎ در ﺗﮑﯿﻪ ﮔﺎﻫﻬﺎی ﻓﻮﻻدی و ﻣﻬﺎرﻫﺎی ﻋﺮﺿﯽ ﺑﻮد. ﺧﺮاﺑﯽ ﺗﮑﯿﻪ ﮔﺎﻫﻬﺎی ﻓﻮﻻدی، ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺮﯾﺪن ﭘﯿﭻ ﻫﺎ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ زﻟﺰﻟﮥ Lomaprieta، ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮد ﺗﮑﯿﻪ ﮔﺎه، ﮐﻮﺑﯿﺪه ﺷﺪن ﻏﻠﺘﮏ ﻫﺎ و ﮔﺴﯿﺨﺘﮕﯽ ﭘﯿﭽﻬﺎی ﻣﻬﺎری ﺑﻮد. وﻟﯽ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺿﻌﻒ ﻟﺮزه ای ﭘﻠﻬﺎ در اﯾﻦ زﻟﺰﻟﻪ ﮐﻤﺎﻧﺶ ﮐﻠﯽ و ﻣﻮﺿﻌﯽ ﭘﺎﯾﻪ ﻫﺎی ﻓﻮﻻدی ﺗﻮﺧﺎﻟﯽ ﺑﻮد. ﺑﺮای ﭘﺮﻫﯿﺰ از ﺑﺮوز ﭘﺪﯾﺪه ﮐﻤﺎﻧﺶ در اﯾﻦ ﭘﺎﯾﻪﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ورﻗﻬﺎی ضخیم تر، و ﺳﺨﺖ ﮐﻨﻨﺪه ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺣﺪاﻗﻞ 3 ﺑﺮاﺑﺮ ﺻﻠﺐ ﺗﺮ از ﺣﺪاﻗﻞ ﻻزم ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﮐﻤﺎﻧﺶ اﻻﺳﺘﯿﮏ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺷﺪ. 

ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺤﺪود ﮐﺮدن ﺗﻨﺸﻬﺎی ﻓﺸﺎری ﺑﻪ 1/10 ﺑﺮاﺑﺮ ﺗﻨﺶ ﺟﺎری ﺷﺪن ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻫﺶ اﺛﺮات P − Δ و ﭘﺮ ﮐﺮدن اﯾﻦ ﭘﺎﯾﻪﻫﺎ ﺑﺎ بتن ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﯾﮏ دﯾﺎﻓﺮاﮔﻢ ﻓﻮﻻدی روی آن، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ روش ﺗﻘﻮﯾﺖ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺷﺪ. اﯾﻦ روش، ﻣﻘﺎوﻣﺖ و ﺳﺨﺘﯽ ﺳﺘﻮن را اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯿﺪﻫﺪ وﻟﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ آن روی ﺷﮑﻞ ﭘﺬﯾﺮی ﻫﻨﻮز ﻣﺸﺨﺺ ﻧﯿﺴﺖ. ﺑﻌﻀﯽ از ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﮑﻞ ﭘﺬﯾﺮی و ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺟﺬب اﻧﺮژی وﺑﻌﻀﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﺷﮑﻞ ﭘﺬﯾﺮی راﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻧﻤﻮدﻧﺪ. 

دراﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻌﺪ از ارزﯾﺎﺑﯽ آﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮی ﭘﻠﻬﺎی ﻓﻠﺰی در ﻣﻘﺎﺑﻞ زﻟﺰﻟﻪ ، ﻋﻤﻠﮑﺮد ﯾﮏ ﻣﺪل ﭘﻞ ﻓﻮﻻدی ﺑﺎ ﻋﺮﺷﮥ ارﺗﻮﺗﺮوﭘﯿﮏ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺳﺮﺑﺎرﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و روﺷﻬﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻘﺎوم ﺳﺎزی ﺑﺮای اﯾﻦ ﭘﻞ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻋﻤﺮ ﺑﺎﻗﯿﻤﺎﻧﺪۀ اﺗﺼﺎﻻت ﻋﺮﺷﻪ از ﻧﻈﺮ ﺧﺴﺘﮕﯽ، ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻟﺮزهای ﻣﺪل ﭘﻞ، ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ. 

partco1 بازدید : 33 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)

تعمیر و نگهداری ساختمان

 
تعمیر و نگهداری ساختمان

 

 

ترک ساختمان

نشست پی بر اثر عواملی همچون رطوبت و فشارهای وارده از طبقات، بی مقاومتی خاک و عملکردهای آن پیش می آید. همچنین نوع مصالح مصرفی و اجرای غیرفنی، سبب نشستهای پی می شود. در مجموع بر اثر حرکات زمین، اﺳﮑﻠﺖ ﻓﻠﺰﯼ بنا حرکت می کند و شکستهای مختلف که شامل ترکهای عمیق و یا معمولی و در مواردی به شکل مویی است ، نمایان می شود. 

موقعیت ترک

ترکهای عمیق: این ترکها گاهی به طور دائمی به وجود می آید و دلیل آن نشست مرتب پی است که در این صورت بودن ساکنان در ساختمان خطرناک است. 

ترکهای ثابت: معمولا پس از نشست پی، تحرک ساختمان کم می شود. این پدیده بر اثر قطع رطوبت و فشرده شدن سطح زیر پیش می آید. در نتیجه شکست و افت دیوارها و اسکلت بنا نیز متوقف و حالت ترک ثابت می شود. 

موی ترکهای معمولی: این ترکها در اثر افتهای کوچک در اسکلت بنا و به واسطه نیروها و در مواردی به علت نوع مصالح اندود به وجود می آیند. رطوبت، انقباض و انبساط حاصله در مقابل خشک شدن سطوح مرطوب، باعث ایجاد ترکهای مویی می شود. 

حالتهای ترک

ترک را به شکلهای مختلف می توان آزمایش کرد. نوع خطرناک و بدون خطر آنها را به شکلهای زیر می توان شناسایی کرد: 

الف) بند دوقسمت دیوار را که بر اثر ترکهای عمیق از یکدیگر جدا شده اند را با گچ دستی طوری کف کش می کنیم که ملات فقط دو قسمت جدا شده را پوشش دهد. یعنی در ترکها نفوذ نکند. پس از خودگیری و خشک شدن ملات گچ، چنانچه از دیوار جدا شود، اسکلت در حال نشست و افت کامل است که باید در مورد آن با احتیاط رفتار کرد. 
ب) در موارد ذکر شده در بالا می توان روی ترک دو قسمت جدا شده دیوار را نوار ٣ سانتیمتر به شکل ضربدر (*) با پونز نصب کاغذی از جنس کاهی نازک به ابعاد ٣٠ کرد. چنانچه کاغذ پاره شود، شکست و نشست در ساختمان بسیار خطرناک می باشد. در این صورت ساختمان باید از سکنه خالی شود. 
ج) در نشستهای خطرناک، کلاف پنجره بر اثر نیروی فشار، اهرم و دفرمه می شود. به علت بالا بودن ضریب شکنندگی شیشه پنجره ها ترک می خورند و می شکنند. 
د) در افتهای مداوم پی و مواقع سکوت صداهای "تک تک " که حاصل ترک مصالح و بویژه آجرکاری است شنیده می شود. 

روش تعمیر ترکها

همانطور که گفتیم بر اثر نشست، ترکهایی به وجود می آید که برخی از آنها مویین و ریز هستند. با خالی کردن اطراف آنها و با کشته کشی و کشیدن پنبه آب روی سطوح ترکهای مویین آنها گرفته و آماده نقاشی می شوند. 

 

partco1 بازدید : 5 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)

اصول اجرایی ساختمان

 
اصول اجرایی ساختمان

 

باتوجه به تحولات قرن اخیر که در کلیه علوم و فنون من جمله در صنعت ساختمان سازی‌ ایجاد گردید و با توجه به رشد روز افزون جمعیت و احتیاج جوامع بشری به مسکن بیشتر و در نتیجه احتیاج به گسترش شهرها، کارشناسان متوجه شدند که اگر شهرها به طوری افقی گسترش یابند، ارائه سرویسهای شهری مانند آب برق تلفن گاز و به شهروندان با مشکل مواجه خواهد شد. علاج‌ این درد، گسترش شهرها به صورت عمودی ‌بود در نتیجه ساختمانهای یک یا دو طبقه قرون 18و 19 به ساختمانهای بلند قرن بیستم تبدیل شد. رفته رفته مصالحی مانند آجر و آهک و ملاتها کم مقاومت منسوخ شد و مصالح مرغوبتری که بتواند بارهای فشاری و کششی بیشتری را تحمل نماید مورد توجه قرار گرفت که در راس آن سیمان، بتن و انواع فولاد می باشد که روز به روز مراحل تکامل خود را طی نموده و هر لحظه در آزمایشگاههای مهم دنیا در اثر آزمایشات شبانه روزی انواع مرغوب تر و کامل تری از آن ارائه می‌گردد. 

بخش های مدیریتی:

انجام طراحی برای اجرا و منظور از طرح و اجرا، ‌ایجاد بنایی است که بتواند وظایف مورد انتظار را به خوبی به انجام برساند. اجرای طرح، عینیت بخشیدن به آن طرح مطابق نقشه ها و سایر مدارک اجرایی است که خود حاصل تفکر طراح یا طراحان هر بنا است که از لحظه تکوین فکر‌ ایجاد آن تا موقعی که به دست بهره برداری کنندگان سپرده شود، مراحلی را طی می‌کند که شامل برنامه ریزی، طرح و محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا، کنترل کیفیت، حصول اطمینان از قابلیت بهره برداری آن، در اختیار بهره برداری کنندگان گذاشته شود. 

بسته به بزرگی و کوچکی طرح و ماهیت آن، اهمیت هر یک از مراحل فوق متغیر بوده و بنا به ضرورت ممکن است گستره یکی از مراحل بسیار محدود شده و حتی مرحله‌ای با مراحل دیگر ادغام شود. هر یک از ‌این مراحل باید در چارچوب فنی، اقتصادی، زیست محیطی، زیبایی شناسی، اجتماعی و حتی سیاسی طی شود و چگونگی ‌این مراحل در ‌ایمنی، عملکرد آتی بنا و عمر مفید آن موثرند. اما اثر مرحله اجرا و نظارت بر اجرا، بیش از هر مرحله دیگری است. تجارب جهانی نشان می‌دهند که در حدود هفتاد درصد تمام عللی که بروز کاستیها و تقلیل عمر مفید بناها را سبب می‌شوند، از خطاهای ‌این مرحله سرچشمه می‌گیرند. 

لازم به توضیح است که برخلاف عرف معمول، در ‌اینجا از اجرا و نظارت بر اجرا به عنوان یک مرحله نام برده شده و اجرا و نظارت، دو مقوله جدا از هم در نظر گرفته نشده‌اند. این مسئله به منظور هماهنگی با یکی از دگرگونی های بنیادی صنعت ساختمان است که با وارد شدن این مفهوم از طرف سازنده در روند ساختن بناها «کنترل کیفیت» به جای مفهوم «تضمین کیفیت» توسط دستگاه نظارت، در عمل بخش عمده وظایف دستگاه مجری و دستگاه نظارت در هم ادغام شده است. در واقع به روال سنتی، دستگاه سازنده بر حسب وظیفه سعی می‌کند طرحی را که اجرای آن به او سپرده شده بر مبنای نقشه ها و با رعایت مشخصات فنی طرح بسازد. مسئولیت او به اجرای کار طبق نقشه و مشخصات، در زمانی مشخص و معمولاً با هزینه‌ای معین محدود است. 

روشهای اجرای طرحهای ساختمانی و پیمانها

اجرای طرحهای ساختمانی، صدها جزییات فنی و ساختمانی و روابط پیچیده چند جانبه بین صاحب کار کارفرما، مجری طرح، ناظر، پیمانکاران جزء، سازندگان مصالح و لوازم و فروشندگان آنها، تولید کنندگان و اجاره دهندگان تجهیزات، نیروی انسانی، نهادهای مدیریت شهری و ادارات دولتی را شامل می‌شود. 
partco1 بازدید : 5 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)

صنعت ساختمان و مدارک رسمی آن

 
صنعت ساختمان و مدارک رسمی آن

 

 

مدارک رسمی‌ که اجراکنندگان باید بشناسند

مدارکی که برای شناخت مشخصات و سایر عوامل مؤثر در کار «صنعت ساختمان » موجود و مورد استناد و استفاده مهندسان ساختمان می‌باشند، صرفنظر از کتابها و نشریاتی که اصول نظری و دیدگاههای عملی در آنها تشریح گردیده‌اند، شامل هفت نوع مدرک رسمی‌ به شرح زیرند: 

1- استانداردهای مشخصات مصالح، مواد و فرآورده ها 
2- استانداردهای آزمایش و کنترل مشخصات 
3- آیین کاربردها 
4- دفترچه های مشخصات فنی عمومی‌ و اجرایی 
5- آیین نامه ها 
6- مقررات ساختمانی 
7- دفترچه های فهرست آحاد بها 

منظور از«استانداردها»، مدارک رسمی ‌منتشر شده از طرف سازمانها ذیربط کشور در مورد مشخصات مصالح و فرآورده ها و روشهای کنترل ‌این مشخصات است. 

استانداردهای مشخصات بسته به مورد، حاوی تمام یا بخشی از قیود و شرایط مربوط به ابعاد هندسی، مشخصات فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و تکنولوژیکی مورد نظر مواد، مصنوعات و تولیدات و رواداریهای آنها می‌باشند. در استانداردهای آزمایش و کنترل مشخصات، روشهای آزمایش مواد، مصالح و فرآورده ها به منظور بررسی کمی ‌و کیفی مشخصات آنها و چگونگی ارزیابی و پذیرش مواد، مصالح و فرآورده ها بر مبنای نتایج حاصل از آزمایشها، شرح داده می‌شوند منظور از «آیین کاربرها» مدارک رسمی ‌مربوط به روشهای کاربرد مصالح، مواد و فرآورده ها و قیود فنی است که باید در موقع کاربرد رعایت شوند. 

در صنایع دیگر بجز «صنعت ساختمان» عموما ً استانداردها برای تأمین قابلیت کاربرد تولیدات و کالاها کافی تلقی می‌شوند. زیرا تولید کننده با رعایت استانداردها و اعلام انطباق تولیدات خود با استاندارد مشخصی، تلویحا ً حداقل کیفیت مورد انتظار از آن را تضمین می‌کند و مصرف کننده با علم و اطلاع از‌این تضمین تلویحی، متناسب با نیازهای خود، کالای مورد نظر را انتخاب می‌نماید. در مواردی هم آیین کاربردها و آیین نامه ها، به عنوان مکمل به کار برده می‌شوند ولی در‌این صنایع کمتر به مقررات و ضوابطی نظیر مقررات ساختمانی برخورد می‌کنیم. 

از طریق هماهنگ کردن استانداردها در سطح جهانی، گستره تولید، عرضه و مصرف مواد و فرآورده ها وسعت می‌یابد و کار تولید کننده و مصرف کننده تسهیل می‌شود. امروز مثلاً ً مصرف کننده ایرانی، به برکت وجود استانداردهای بین المللی بدون دغدغه خاطر لامپ ساخت استرالیا را برای نصب بر روی سرپیچ ژاپنی خریداری می‌نماید و مشکلی هم برایش پیش نمی‌آید. 

 

partco1 بازدید : 13 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)

ساختمان سازی و دانستنی ها

 
ساختمان سازی و دانستنی های آن

 

مقاومت هر سازه در برابر زلزله به دو عامل اساسی بستگی دارد: یكی نوع ساخت سازه و به كارگیری اصول و قوانین مهندسی در طراحی و اجرای آن و دیگری بزرگی و قدرت زلزله در سالهای اخیر از طریق رسانه های گروهی هر چند وقت یك بار خبری در مورد روش های ابداعی مهندسان سازه برای مقاوم سازی ساختمان ها یا ساخت سازه های مقاوم در برابر زلزله شنیده می شود؛ شیوه هایی مثل قرار دادن ساختمان روی بلوك های لغزشی، حفر كانال های بسیار بزرگ در اطراف فونداسیون ها (پی ها)، معلق كردن ساختمان از زنجیر، آویزان كردن پاندول های بزرگ از سقف و.... نكته قابل تامل در مورد این راهكارها، تقریبا غیر عملی بودن آنها با توجه به وضعیت ساخت وساز در كشوری مثل ایران آن هم در مقیاس وسیع است. 

البته نه تنها در ایران بلكه در اكثر كشورها این كار تا حدود زیادی نشدنی است و اگر هم قابلیت اجرایی داشته باشند بسیار هزینه بر بوده، برای تمام ساختمان ها قابلیت اجرایی ندارند. در كنار این روش ها، كارهایی مثل استفاده از جدا سازها، میرا كننده ها و جذب كننده های انرژی (قرار دادن فنرهای پلاستیكی ویژه یك یا چند لایه در پی ساختمان) برای كاهش خسارات و تلفات، عملی تر به نظر می رسد. 

با توجه به توضیحات فوق، در حال حاضر بهترین راه حل یافتن شیوه هایی برای بهبود روند ساختمان سازیكنونی است. یعنی با تغییراتی چند در روش های اجرایی و صد البته با انجام كارها بر اساس ضوابط و آئین نامه ها از ابتدا تا اتمام كار اجرایی پروژه ها، می توان به نتایج بسیار بهتری دست یافت. 

مقاومت هر سازه در برابر زلزله به دو عامل اساسی بستگی دارد: یكی نوع ساخت سازه و به كارگیری اصول و قوانین مهندسی در طراحی و اجرای آن و دیگری بزرگی و قدرت زلزله. 

نوع، كمیت و كیفیت مصالح

از این دیدگاه ساختمان ها به طور كلی به چهار دسته ساختمان های فولادی ، بتنی، ساختمان های با مصالح بنایی و ساختمان های چوبی تقسیم می شوند. با توجه به كاربرد بیشتر و به روز بودن ساخت سازه های بتنی و فولادی در عصر حاضر، قوانین موجود در زمینه ساخت این دو نوع سازه را بیشتر مورد بحث و بررسی قرار می دهیم. 

سازه های بتنی و فولادی اگر براساس اصول مهندسی و ضوابط و آئین نامه های اجرایی موجود ساخته شوند، تفاوت آنچنانی از نظر مقاومتی با هم ندارند. با یادآوری این نكته كه، فولاد در برابر حرارت و مواد شیمیایی نسبت به بتن مقاومت كمتری دارد. 

در زلزله هر چه اعضای سازه شكل پذیرتر و انعطاف پذیرتر باشند، خسارات مالی و جانی وارده كمتر خواهدبود. برای این كار بهتر است از فولاد كم كربن، جوش پذیر و دارای شكل پذیری بالا استفاده شود. البته صرفا فولادی بودن یك سازه تضمینی بر مقاومت آن در برابر زمین لرزه نیست. به عنوان مثال برج 20 طبقه Pinot Suarez كه یك برج فولادی بود در زلزله سال 1985 مكزیكوسیتی، كاملا فرو ریخت. 

بنابراین مقاومت بالای سازه های فولادی مستلزم اجرای اتصالات و جوش ها و سایر مولفه های اجرایی آنها، به طور كاملا علمی و فنی و بر اساس آئین نامه های ملی و بین المللی موجود است. 
partco1 بازدید : 6 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)

بتن و محافظت از آن

 
بتن و محافظت از آن

 

علیرغم اینکه مدت نسبتا زیادی از پیرایش بتن نمی گذرد (حدود 125 سال) شناخت علل فساد در پروسه‌ی تحقیقات میدانی و جلوگیری از بروز آن‏‏، مقاومت زیاد، استحکام و شکل پذیری بتن استفاده از این ماتریال را با استقبال روز افزونی مواجه ساخته است. با توجه به گستردگی استفاده از بتن نتایج بهره‌وری از آن همواره رضایت بخش نبوده و در پاره ای از موارد مسائل و مشکلاتی بوجود آورده است. در سازه های بتونی این پرسش مطرح است که آیا بتن با ترکیبات اولیه ی خویش به تنهایی توانسته است در شرایط زمانی و مکانی مختلف عملکرد بهینه ای داشته باشد؟ متأسفانه بررسی ها و تحقیقات انجام شده در این زمینه، پاسخ منفی را بدست می دهد. 

فسادپذیری سازه های بتونی که کاهش دوام سازه‌ ای رابه همراه دارد، اسباب نگرانی سازه های مهمی چون مجتمع بندری شهید رجائی، سد میناب، خط انتقال آب میناب - بندر عباس و دهها پروژه‌ی دیگر را فراهم ساخته است. 

شناخت علل فساد بتن در پروسه ی تحقیقات میدانی و جلوگیری از بروز آن در قالب طرح مدیریت حفاظت بتن، جمع بندی و ارائه گردیده است. لذا لازم است که قبل از ورود به بحث اصلی به تبیین اصطلاحات ویژه ای بپردازیم که مکررا از آن استفاده خواهد شد. امروزه با عاریه گرفتن اصطلاح خوردگی از بخش متالوژی عنوان؛ خوردگی بتن؛ ابداع شده است. در حالی که واژه خوردگی تعریف روشنی از چگونگی بروز فعل و انفعالاتی که تخریب زودرس بتن را بهمراه دارد به دست نمی دهد. 

ازدیاد حجم فولاد درون سازه بتونی بر اثر واکنش های شیمیایی/الکتروشیمیایی، سبب افزایش فشار درون بتن گردیده که نهایتا “فرایند تخریب بتن را بهمراه دارد. در این مقطع ترمیم بتن مطلقا“ امکان پذیر نبوده و یا انحجام آن با هزینه های گزافی همراه است. 

شباهت این فرایند در بتن با بیماری مهلک سرطان عنوان سرطان بتن (Concrete Cancer) را مطرح نموده است. اما از آنجا که فرایند تخریب بتونهای غیر مسلح به گونه دیگری است، واژه فساد بتن را برای تبیین امری که تخریب بتونهای مسلح و غیر مسلح را بهمراه دارد مناسب‌تر یافته ایم. 

مدیریت حفاظت بتن مدیریت حفاظت بتن در بر گیرنده تمامی موارد فنی و اجرائی در حد جزئیات است که طرح، اجرا و بهره برداری از سازه های بتنی را در بر می گیرد. کشاورزان با استفاده از واژگان کاشت، داشت و برداشت تعریف جامعی را در امر کشاورزی ارائه نموده اند. چنانچه ما نیز چنین تعریفی را برای امور عمرانی کشور داشته باشیم از به هدر رفتن میلیاردها ریال سرمایه ها جلوگیری کرده ایم. 

اجزای تشکیل دهنده مدیریت حفاظت بتن می توان اجزای تشکیل دهنده مدیریت حفاظت بتن را به طریق زیر فهرست بندی کرد: تأمین سرمایه، تأمنین دانش فنی و نیروی انسانی متخصص، شناخت مصالح و مواد اولیه، شناخت عوامل فساد بتن، شناخت اقلیم و عوامل محیطی، تهیه مصالح و مواد مناسب و نگهداری آنها در شرایط خوب و استاندارد. 

partco1 بازدید : 6 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)

بتن و عوامل فساد آن

 
بتن و عوامل فساد آن

 

شناخت عوامل فساد بتن که تا کنون شناسائی و طبقه بندی گردیده اند عبارتند از: 
• نمکها 
• اسیدها
• گازهایی نظیر گاز کربنیک 
• پوشش نا کافی بتن بر روی فولاد 
• کیفیت پایین عمل آوری بتن 
• بار اضافی 
• آب و رطوبت 
• فرآیند یخبندان
• خوردگی میکروبی 
• باکتری‌های اکسیدکننده گوگرد 

شناخت اقلیم و عوامل محیطی بحث کلرورها و سولفاتها در سطح کشور همراه سایر عوامل فساد بتن را تحت الشعاع قرار داده و عوامل دیگری که به فساد منجر می شود مورد غفلت قرار گرفته است (نمونه حاضر آن سازه های بتونی گوناگون در سطح تهران بزرگ) و اگر به بند “ج“ که گاز کربنیک را به عنوان یکی از عوامل فساد بتن مطرح ساخته است نظری بیندازیم دیگر هیچگاه سازه بتونی اکسپوز را در سطح شهری که مالامال از گازهای مونو و دی اکسید کربن است احداث نخواهیم کرد. 

بررسی های علمی نشان می دهد که گاز کربنیک موجود در هوا سبب کربناتیزه شدن بتن و کاهش مقاومت آن می‌گردد. به طوری که یک عامل نفوذی بعمق20 میلی متر می تواند تا میزان 35 نیوتن بر میلی متر مربع مقاومت بتن را طی 30 سال کاهش دهد. 

نمک آب دریاهای آزاد آب خلیج فارس که البته میزان این املاح در نواحلی ساحلی به علت تبخیر بیشتر دو چندان می گردد و این ارقام بیانگر آن است که حاشیه خلیج فارس سازه بتونی ما به طور همزمان مورد هجوم دو عامل مخرب سولفات و کلر قرار می گیرد. 

partco1 بازدید : 5 پنجشنبه 23 آذر 1391 نظرات (0)
 

کامپوزیت و قابلیت ها

 
کامپوزیت و قابلیت ها

 

ورق های کامپوزیت دارای قابلیت های زیر می باشد: 
1) سبکی وزن – ورق های کامپوزیت دارای وزن کمی حدود 5-8 کیلوگرم در هر متر مربع می باشند که در مقایسه با دیگر مصالح از قبیل سنگ ، شیشه و سیمان دارای پایین ترین وزن ممکن می باشد. با بررسی های بعمل آمده نمای کامپوزیت آلومینیوم حدود 90% سبک تر از سنگ گرانیت ، 85% سبک تر از سیمان ، 75% سبک تر از شیشه و 50% سبک تر از ورق معمولی است .( کاهش وزن سازه باعث کاهش ضریب زلزله در محاسبات می باشد) 

2) خواص آکوستیک – فضای خالی پشت ورق های کامپوزیت باعث ایجاد خاصیت آکوستیک می شود. بعنوان مثال وقتی از یک ورق کامپوزیت در یک ساختمان با دیواهای ساخته شده از بتن سبک استفاده می شود خاصیت عایق بودن صوت آن دو برابر می شود. 

3) شکل پذیری – بوسیله ی ابزار زوایای مختلف با لبه تیز تا 135 درجه را می توان با این ورق ها ایجاد کرد در حالیکه برای مصالح رایج دیگر فاقد سیمان ، سنگ و شیشه این امر امکان پذیر نمی باشد. 

4) تنوع رنگ – با توجه به وجود تنوع رنگ ورق ها طراحان می توانند از رنگ ورق ها طراحان می توانند از رنگ های بسیار متنوع و مختلف از جمله رنگ های متالیک در طرحهای خود استفاده کنند. برای رنگ کردن پانل ها از سیستم های بسیار پیشرفته و با کیفیت بالا استفاده شده است تا رنگ مورد نظر بالاترین کیفیت و بهینه ترنی مقاومت را در برابر شرایط نامساعد جوی و آلودگی های صنعتی داشته باشد. 

5) مقاومت در برابر آتش سوزی – از لحاظ مقاومت در برابر آتش سوزی این مصالح در بسیاری از کشورها بعنوان مصالح ضد احتراق شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد و پس از آتش سوزی نیز برای محیط زیست آلودگی ایجاد نمی کند زیرا تمامی مواد بکار رفته در ساخت آن بدون CFC هستند. 

6) عملکرد غیر یکپارچه در زلزله – با توجه به این که این ورق ها بصورت ثابت به نمای ساختمان متصل نمی شوند ، هنگام وقوع زلزله ورق ها در جای خود حرکت کرده و امکان فرو ریختن آن به حداقل می رسد. 

7) امکان آب بندی نما – از ویژگی های نمای کامپوزیت ، امکان آب بندی آن می باشد به گونه ای که امکان نفوذ آب به زیر نما وجود نداشته باشد و آب ناشی از باران و برف پس از هدایت به شیارهای تعبیه شده از محل معینی خارج می شوند . همچنین این ورق ها در مقابل خوردگی ناشی از آب و هوا و باران های اسیدی کاملا مقاوماست و عوامل جوی هیچگونه تاثیری به زیبایی و کیفیت نما نخواهد داشت. 

8) بی نیازی به شستشو – از دیگر ویژگی های این ورق ها تمیز ماندن آن است . دلیل این امر نوع رنگ مصرفی است که در اثر جریان هوا الکتریسیته ساکن در ورق ایجاد نمی شود که گرد و غبار معلق در هوا جذب نشده لذا سطح آن تمیز مانده و هرگونه گردو غبار احتمالی نیز با اولین باران از روی سطح کاملا شسته می شود. 

9) قابلیت تعویض پانل ها- در صورت بروز هرگونه مشکل در یکی از پانل ها به دلایل مختلف ، این قابلیت وجود دارد که بتوان بدون خرابی کل نما تنها پانل آسیب دیده را عوض کرده و یک پانل نو جایگزین آن کرد. 

partco1 بازدید : 5 پنجشنبه 23 آذر 1391 نظرات (0)

کامپوزیت و مشخصات فنی

 
کامپوزیت و مشخصات فنی

 

 

ورق های کامپوزیت

ورق های کامپوزیت از سال 1969 در آلمان ابداع گردید و استقبال و استعمال بیش از حداین محصول در نما نشان دهنده کیفیت مناسب و عدم وجود هر گونه محدودیت در طراحی و اجرای این مصالح است. 
ورق های کامپوزیت متشکل از دو لایه آلومینیوم به ضخامت 5.0 میلیمتر و یک هسته از جنس پلاستیک یا یک ماده مهدنی پر کننده به ضخامت 3 میلیمتر که در بین این دو لایه قرار می گیرد می باشد. 

مشخصات فنی ورق های کامپوزیت:

1) مقاومت بالا در برابر شرایط متفاوت آب و هوایی:

ورق آلومنیوم کامپوزیت پانل ایبوند به واسطه پوشش رنگ PVDF ، پایدار فوق العاده ای دربرابر نور خورشید ، اشعه ماوراء بنفش ، دماهای متفاوت (40 تا 80 درجه سانتی گراد) و مواد اسیدی و قلیایی دارا می باشد. 

2) مسطح بودن:

سطح ورق فاقد هرگونه برآمدگی بوده و کاملا مسطح است. 

3) سبکی وزن:

با توجه به وزن کم ورق در مقایسه با دیگر مصالح قابل استفاده در نمای ساختمان ، به شدت سبب کاهش وزن ساختمان شده و به سادگی قابل پردازش و نصب می باشد. 
ورقهای کامپوزیت دارای وزن کمی حدود 8-5 کیلوگرم در هر متر مربع می باشند که در مقایسه با دیگر مصالح از قبیل سنگ، شیشه و سیمان دارای پایین ترین وزن ممکن می باشد.(کاهش وزن سازه باعث کاهش ضریب زلزله در محاسبات می باشد.) 

4) کارایی:

برش، ایجاد خم و شکل پذیری ورق توسط ابزار آلات مخصوص به راحتی امکان پذیر است. به طوری که هیچ گونه موج یا شکستگی در رنگ ورق بوجود نخواهد آمد. 

5) خواص آکوستیک:

فضای خالی پشت ورقهای کامپوزیت باعث ایجاد خاصیت آکوستیک شده ، بطوریکه وقتی از این ورق در نمای یک ساختمان با دیوارهای ساخته شده از بتن سبک استفاده شود ، عایق صوتی دو برابر شرایط بدون ورق خواهد بود. 

6) امکان آب بندی نما:

از ویژگی های نمای کامپوزیت ، امکان آب بندی آن می باشد بگونه ای که امکان نفوذ آب به زیر نما وجود نداشته و آب ناشی از باران و برف پس از هدایت به شیارهای تعبیه شده از محل معینی خارج می شوند. 
partco1 بازدید : 4 پنجشنبه 23 آذر 1391 نظرات (0)

سازه بتنی و نکات اجرایی

 
سازه بتنی و نکات اجرایی

 

نکات اجرایی حائز اهمیت در سازه های بتنی به شرح زیر است:

• باید توجه داشت که خم میلگردها به طرف پائین یا داخل المان و خارج از ناحیه پوشش بتنی قرار داشته باشد. 
• عملیات جوشکاری میلگردها در محیطی با دمای زیر 18 درجه سلسیوس مجاز نیست. 
• بعد از پایان پذیرفتن جوشکاری بایستی اجازه داد تا میلگردها به طور طبیعی تا دمای محیط سرد شود،شتاب دادن به فرآیند سرد شدن مجاز نیست. 
• کاربرد همزمان چند نوع فولاد با مقاومت های مشخصه متفاوت در یک المان بتنی مجاز نیست مگر اینکه در نقشه های اجرائی، مهندس محاسب قید کرده باشد. 
• برای مهار میلگردهای فشاری نبایستی از قلاب و خم استفاده نمود. 
• برای میلگردهای با سطح صاف(بدون آج) استفاده از مهارهای مستقیم مجاز نیست. 
• خم کردن میلگردها انتظار باید قبل از قالب بندی انجام گیرد. 
• میلگردهای ساده با قطر بیش از 12 میلیمتر را نباید بعنوان خاموت بکار برد. 
• قطر خاموت ها نباید از 6 میلی متر کمتر باشد. 
• مناسب ترین محل قطع و وصله میلگردهای طولی ستون بتنی،در نصف ارتفاع آن است. 
• محل مناسب برای وصله کردن میلگردهای طولی تیرهای بتنی،بیرون از گره تیر با ستون و در محدوده یک چهارم تا یک سوم از طول دهانه از تکیه گاه است. 

اثرات مواد زیان آور بر خواص بتن

1. کربنات سدیم : گیرش سیمان را تسریع می کند،با حداکثر غلظت 0.1% 
2. بی کربنات سدیم : گیرش سیمان را تسریع یا کند می کند با حداکثر غلظت 0.4% تا 0.1% 
3. کلرورها : تسریع در زنگ زدگی آرماتور و کابل های پیش تنیدگی.بیش از 0.06% در بتن پیش تنیده و 0.1% دربتن آرمه خطرناک است. 
4. سولفاتها : اثر نامطلوب روی بتن.به ازای هر 1% سولفات در آب،10% کاهش مقاومت بوجود می آید. 
5. فسفاتها،آرسنات ها و براتها : افزایش زمان گیرش.حداکثر غلظت 0.05% 
6. نمک های مس،روی،سرب،منگنز،قلع : افزایش زمان گیرش.حداکثر غلظت 0.05% 
7. آبهای اسیدی : در صورت وجود اسید کلریدریک و اسید سولفوریک و سایر اسیدهای غیرآلی،حداکثر تا 0.1% بلامانع است و آبهای با 4.5<8.5 مجاز نیست. 
8. آبهای قلیایی : در صورت وجود بیش از 0.5% هیدروکسید سدیم و 1.2% هیدروکسید پتاسیم ( نسبت به وزن سیمان ) باشد،مقاومت بتن تقلیل می یابد. 
9. آبهای گل آلود : قبل از مصرف از حوضچه های ته نشینی عبور داده و یا به روش دیگر تصفیه کرد. 
10. آب دریا : با حداکثر 3.5% نمک محلول برای ساخت بتن ( بدون آرماتور ) بلامانع است. مقاومت بتن ساخته شده با آب دریا بین 10% تا 20% کاهش می یابد. 

سنگدانه ها

• بهترین منابع سنگدانه ها، در محل رودخانه ها می باشد که بسیار ساده و ارزان استخراج می گردند. 
• دانه های درشت رودخانه ای عموما گرد و دارای دانه بندی مناسب ولی مقاومت بتن ها کمتر می باشند. 
• مصرف سنگدانه های طبیعی (گرد گوشه با سطح صاف) در بتن، کارآئی بهتری می دهد. 
• سنگدانه های شکسته که تیزگوشه می باشند کارآئی کمتر ولی مقاومت خمشی و فشاری بیشتری دارند. 
• بهترین سنگدانه برای تهیه بتن،سنگدانه های سیلیسی هستند.سختی آنها بین 6 تا 7 (از 10 که مربوط به الماس است.) می باشد.ولی برای بتن های معمولی بیشتر از سنگدانه های آهکی استفاده می شود که سختی آنها بین 3 تا 4 است. 

• مقدار آب همراه شن به لحاظ کم بودن آن قابل صرفنظر است ولی آب همراه با ماسه که گاهی به 50 تا 60 لیتر بر مترمکعب ماسه می رسد و قابل ملاحظه است و بایستی در زمان بتن ریزی مورد توجه قرار بگیرد. 

• سنگدانه های مصنوعی که از گرد حاصل از سوزانیدن زباله ها و یا سرباره کوره های ذوب آهن و غیره بدست می آید و حاوی مقادیری فلزات و دیگر مواد سخت می باشند می توان برای ساخت بتن های غیرباربر استفاده نمود.امروزه بیش از 40 درصد بتن های مصرفی در کارگاه باربر نیستند و با استفاده از این روش می توان کمک شایانی به حفظ محیط زیست نمود. 

 

partco1 بازدید : 6 پنجشنبه 23 آذر 1391 نظرات (0)

بتن و ماشین آلات بتنی

 
بتن و ماشین آلات بتنی

 

به طور كلي بتن ساخته شده از بلوک سيمانی پرتلند يكي از پرمصرف ترين مصالح ساختمان مي باشد . موارد استفاده آن از احداث پي هاي كوچك تا بتون ريزي سدهاي عظيم را شامل مي شود .غالبا عمليات بتني شامل مراحل زير است:

• آماده كردن محل كار
• خاكبرداري 
• تهيه و ساخت قالبها 
• تعيين درصد مواد تشكيل دهنده بتون تهيه مخلوط
• جاي دادن بتون در قالبها 
• فينيشينگ 
• ويبره كردن بتون 
• مرطوب نگاهداشتن بتن 

ماشين آلات مربوط به تهيه مصالح سنگي بتن:

1. انواع سنگ شكن و دستگاههاي تهيه شن و ماسه

• نوع اوليه : به سنگ شكني گويند كه سنگهاي از معدن آمده را كوچك كرده و آماده خرد شدن براي سنگ شكن ثانوي نمايد كه انواع آن ( فكي – چكشي ) است . 
• نوع ثانويه : به سنگ شكني گويند كه سنگ را از سنگ شكن اوليه گرفته و تقريبا سنگ چهار گوش تو ليد كند. انواع آن ( غلتكي و مخروطي ) است . 

2. دستگاه شن و ماسه شوي و خشك كن

اين دستگاه ضمن جداكردن گل و لاي و ذرات چسبنده باعث اختلاط شن و ماسه به صورت بهتري مي گردد و بسته به نوع دستگاه عمليات زير انجام مي گيرد :
• مالش دادن دانه ها با هم . 
• پرتاب كردن و ضربه زدن به وسيله فشار آب . 
• دوران سريع شن و ماسه توام با فشار آب . 

3. ماشين آلات مخلوط كردن بتون

مخلوط كنها يا ميكسرها در انواع متفاوتي موجودند كه نمونه هاي آن عبارتند از : 
ميكسر تريلي – ميكسر ساكن يا كارخانه مركزي تهيه بتون و ميكسر ترانزيت . روش درجه بندي كه براي ميكسرهاي بتون به كار مي رود براساس استفاده از يك علامت ( سمبل ) شامل يك حرف لاتين و يك شماره است . حرف لاتين نشانگر نوع براي كارهاي روكش سطح راهها و همچنين از شماره كه E براي كارهاي ساختماني و از S ميكسر است كه معمولا از حرف 15 كه در كارهاي ساختماني با حجم 15 S حجم بتون مرطوب را برحسب فوت مكعب بيان مي نمايند استفاده مي شود مثلا فوت مكعب به كار مي رود . 
partco1 بازدید : 11 پنجشنبه 23 آذر 1391 نظرات (0)

انواع ساختمان

 
انواع ساختمان

 

 

1ـ ساختمانهای بتنی

ساختمان بتنی ساختمانی است که برای اسکلت اصلی آن از بتن آرمه (سیمان، شن،ماسه و فولاد بصورت میلگردساده ویا آجدار) استفاده شده باشد. در ساختمانهای بتنی سقفها بوسیله دالهای بتنی پوشیده می شود ، ویا از سقفهای تیرچه وبلوک ویا سایر سقفهای پیش ساخته استفاده می گردد . وبرای دیوارهای جداکننده (پارتیشن ها) ممکن است از انواع آجر مانند سفال تیغه ای ، آجر ماشینی سوراخ دار، آجر معمولی کوره ای ویا تیغه گچی ویا چوب استفاده شده وممکن است از دیوار بتن آرمه هم استفاده شود درهر حال در این نوع ساختمانها شاهتیرها وستونها از بتن آرمه (بتن مسلح) ساخته می شود. 

2- ساختمانهای فلزی

در این نوع ساختمانها برای ساختن ستونها وپلها از پروفیلهای فولادی استفاده می شود . در ایران معمولا" ستونها را از تیر آهن های I دوبل ویا بال پهن های تکی (آهنهای هاش) استفاده می نمایندومعمولا" دوقطعه را بوسیله جوش به همدیگر متصل می نمایند.سقف این نوع ساختمانها ممکن است تیرآهن وطاق ضربی باشد ویا از انواع سقفهای دیگر از قبیل تیرچه بلوک و... استفاده گردد . برای پارتیشن ها می توان مانند ساختمانهای بتونی از انواع آجر ویا قطعات گچی ویا چوب یا سفالهای تیغه ای استفاده نمود .درهر حال جداکننده ها می باید از مصالح سبک انتخاب شوند . در بعضی از ممالک برخلاف مملکت ما برای اتصال قطعات از جوش استفاده نکرده بلکه بیشتر از پیچ وپرچ استفاده می نمایند وبرای ستونها می توان به جای تیرآهن از نبشی ویا ناودانی استفاده نمود . 

3ـ ساختمانهای آجری

ساختمانهای کوچک که از چهار طبقه تجاوز نمی نماید می توان از این نوع ساختمان استفاده نمود .اسکلت اصلی این نوع ساختمانها آجری بوده وبرای ساختن سقف ها در ایران معمولا"از پروفیلهای I وآجر بصورت طاق ضربی استفاده می گردد . ویا از سقف تیرچه و بلوک استفاده می شود . در این نوع ساختمانها برای مقابله با نیروهای جانبی مانند زلزله باید حتما" از شناژهای روی کرسی چینی وزیر سقف ها استفاده شود .در ساختمانهای آجری معمولا" دیوارهای حمال در طبقات مختلف روی هم قرار می گیرند واغلب پارتیشنها نیز همین دیوارهای حمال می باشند . حداقل عرض دیوارهای حمال نباید از 35 سانتی متر کمتر باشد . 

4- ساختمانهای خشتی و گلی

این نوع ساختمانها در شهرها بعلت گرانی زمین کمتر ساخته می شود وبیشتر در روستاهای دور که دسترسی به مصالح ساختمانی مشکل تر است مورد استفاده قرار می گیرد . اسکلت اصلی این نوع ساختمانها از خشت خام وگل می باشد وتعداد طبقات آن از یک طبقه تجاوز نمی کند ودرمقابل نیروهای جانبی مخصوصا" زلزله به هیچ وجه مقاومت نمی نمایند . باید از ساختن این نوع ساختمانها مخصوصا"در مملکت ما که از مناطق زلزله خیز دنیا می باشد جدا" جلوگیری بعمل آید . 
بجز انواع فوق ساختمانهای دیگری مثل ساختمانهای چوبی وسنگی در مناطق جنگلی وکوهستانی به سبب دسترسی به مصالح فوق مورد استفاده قرار می گیرند . 

5 - ساختمان های ال اس اف ( LSF ) از فولاد سرد نورد شده

در روش LSF از بهترین و با کیفیت ترین مصالح موجود که به صورت صنعتی فرآوری می شوند، با بهره گیری از آخرین دستاورد های علمی صنعت ساختمان در جهان استفاده مي گردد. روش LSF این امکان را برای سرمایه گزاران فراهم می کند تا سرمایه آنها در کوتاه ترین زمان ممکن با بهترین کیفیت ساختمان سازی بازگردانده شود. به عنوان مثال برای احداث یک بنای 4 طبقه با مساحت 1000 متر مربع زیر بنا تنها 114 روز کاری زمان نیاز دارد. 

 

partco1 بازدید : 3 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

بلوک سیمانی

 
 بلوک سیمانی

 

بلوک سیمانی یا بلوک بتنی از اختلاط سیمان و آب با شن ریزدانه و ماسه یا دیگر سنگدانه‌های مناسب و لرزاندن و متراکم کردن مخلوط و عمل آوردن و مراقبت از آنها در محیط مناسب ساخته می‌شود. بلوکهای سیمانی به اشکال توخالی و توپر ساخته شده و در دیوارهای خارجی و داخلی به صورت باربر و غیر باربر و در تیغه‌های جدا کننده و سقفهای تیرچه بلوک و سایر قسمتهای ساختمان به مصرف می‌رسند. بلوکهای سیمانی بیشتر در نقاطی مرسوم هستند که برای تولید آجر محدودیتهایی وجود داشته باشد. از مزایای این فرآورده، صرفه‌جویی در مصرف مصالح و زمان اجرا، حمل آسان، عایق بودن نسبی حرارتی و صوتی و سهولت در مسلح کردن می‌باشد. 

وزن بلوک بستگی به وزن بتنی دارد که بلو‌ک با آن ساخته می‌شود، بلو‌کهای ساخته شده از شن و ماسه طبیعی رودخانه‌ای یا شکسته، دارای وزن ویژه‌ای معمولی و در حدود 2000 کیلوگرم بر متر مکعب هستند، بلوکهای با وزن ویژه کمتر از 1680 کیلوگرم بر متر مکعب را سبک به حساب می‌آورند، در ساخت این بلوکها از دانه‌هایی مانند پوکه معدنی و پوکه ساختگی استفاده می‌شود. مقاومت بلوکهای سبک با وجود کاهش وزن، در مقایسه با بلوکهای معمولی، کاهش چشمگیری ندارد. 

بلوکهای سیمانی به لحاظ شکل ظاهری به انواع توخالی باربر و غیر باربر و توپر و آجر بتنی و از نقطه نظر محل مصرف به دیواری توکار و نمادار، تیغه‌ای، ستونی و سقفی گروه‌بندی می‌شوند. بلوکهای ویژه‌ای نیز برای دودکش، نعل درگاه، جدول خیابانها و پیاده‌روها و فرش کف ساخته می‌شود. 

انطباق با مشخصات و استانداردها

بلوکهای مورد مصرف در هر پروژه باید از لحاظ ویژگیهای فیزیکی و مکانیکی و ابعاد و شکل ظاهری با آنچه در مشخصات فنی خصوصی و نقشه‌ها و دیگر مدارک پیمان ذکر شده است، مطابقت داشته باشند. نمونه‌های انواع بلوک مصرفی شامل بلوکهای توکار و نمادار دیواری و سقفی باید قبلاً به تصویب دستگاه نظارت برسد. 

ویژگیها و روشهای آزمایش بلوکها باید مطابق استانداردهای ایرانی زیر باشد: 

• استاندارد شماره 70 : بلوکهای سیمانی 
• استاندارد شماره 2909 : استاندارد، ویژگیها و روشهای آزمون تیرچه و بلوک سقفی 
• هر استاندارد ایرانی دیگری که تا زمان انعقاد پیمان در باره انواع بلوکهای سیمانی تدوین یا تجدیدنظر شود. 

تا زمانی که استاندارد ایرانی در برخی موارد تدوین نشده باشد در درجه اول استانداردهای سازمان بین‌المللی استاندارد ISO معتبر خواهد بود و در صورت نبودن استاندارد مذکور به ترتیب استانداردهای آمریکایی ASTM ، بریتانیایی BS و آلمانی DIN ملاک عمل قرار خواهد گرفت. 
partco1 بازدید : 6 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

بلوک پلی استایرن و مزایا

 
 بلوک پلی استایرن و مزایا

 

مزایای بلوک سقفی پلی استایرن عبارتند از: 

1. امکان جایگزینی یک عدد بلوک 2/5kg پلی استایرن به جای ده عدد بلوک سفالی با وزن 120kg 

2. 25% صرفه جویی در هزینه فنداسیون واسکلت با در نظر گرفتن وزن کم بلوکها

3. صرفه جویی در مصرف تیرچه به علت عرض مناسب بلوکها

4. قابلیت اجرای عالی گچ و خاک بدون نیاز به رابیتس و توری با توجه به شیارهای تحتانی بلوکها

5. عدم وجود پرت و ضایعات در حمل و نقل به طبقات

6. سرعت و سهولت در اجرای سقف (با توجه به جایگزینی یک عدد بلوک 5/2کیلویی به جای ده عدد بلوک 12کیلویی زمان اجرا تا 70% کاهش می یابد.) 

7. استفاده از این بلوکها مورد حمایت سازمان بهینه سازی مصرف سوخت میباشد. 

8. سبک بودن این بلوکها خطرات ناشی از سقوط مصالح را در زمان زلزله به حداقل میرساند. 

9. با توجه به نوع مواد پلی استایرن انبساطی این بلوکها بهترین عایق از نظر نفوذ رطوبت- گرما – سرما و صدا میباشد و تا 70% از اتلاف انرزی جلوگیری می کند. 

10. صرفه جویی در هزینه حمل نیز از محاسن استفاده از بلوکهای پلی استایرن نسبت به بلوکهای سفالی میباشد. 

partco1 بازدید : 3 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

پلی استایرن و کاربردها

 
 بلوک پلی استایرن و کاربرد

 

بلوك هاي يونوليتي « پلی استایرن » مدتي است كه براي ساختمان سازي در تهران و در آپارتمان هاي بلند به دليل سبكي و كم هزينه بودن مورد استقبال انبوه سازان (بساز بفروش هاي سابق) قرار گرفته است. اين بلوك ها در دو نوع «قابل اشتعال» و «غير قابل اشتعال» در بازار عرضه مي شوند. 

وزن هر قطعه بلوك سيماني كه در ساختمان سازي به كار مي رود، ۱۵ كيلوگرم است، در حالي كه وزن بلوك هاي يونوليتي بسيار ناچيز است و تا اندازه بسيار زيادي موجب پايين آوردن وزن ساختمان مي شود. با وجود پوشش نسوزي كه زير و روي اين بلوك را محصور كرده است، در صورت آتش سوزي در ساختمان، اين بلوك ها تنها تا ۲۰ دقيقه تاب مقاومت در برابر حرارت را دارند. ايمني اماكن مسكوني در برابر حريق و حادثه از جمله مواردي است كه بايد از نظر ايمني شهري مورد توجه قرار گيرد. در ايمني يك ساختمان موارد زيادي نقش دارد كه مي توان به مصالح به كار رفته در آن به عنوان يكي از مهم ترين موارد اشاره كرد. 

معاون امور عملياتي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران در اين باره مي گويد: بسياري از مهندسين معمار بلوك هاي يونوليتي « پلي استايرن » را به خاطر مقاوم بودن در برابر زلزله، عايق بندي و افت صدا در ساختمان سازي به كار مي برند و اين يونوليت ها به دليل كم حجم بودن و هزينه پايين در قسمت هاي مختلف ساختمان و به خصوص در كف سقف ها به كار برده مي شوند. ولي مواد شيميايي به كار رفته در اين بلوك ها غير استاندارد و بسيار زيان آور است. گويا سازمان آتش نشاني، غيراستاندارد و خطرناك بودن اين بلوك ها را طي مكاتباتي به وزارت مسكن و مركز تحقيقات مسكن اعلام كرد تا جلوي كاربرد و استفاده آن در ساختمان سازي گرفته شود. ولي طي دو سال اخير شاهد خسارات مالي و جاني ناشي از استفاده از اين بلوك ها بوده ايم. 

بلوك هاي «پلي استايرن» به دليل سبكي وزن خود، وزن نهايي ساختمان را كم مي كنند، به همين دليل در ساختمان سازي مورد استفاده قرار مي گيرند. بلوك هاي مذكور نقش باروري ندارند و به همين دليل در برابر زلزله ايمن هستند. اما اين بلوك ها، در برابر آتش به راحتي حجم خود را از دست مي دهند و تنها اشكال اين بلوك ها، كمي مقاومت در برابر حرارت و شعله وري آنها است. در صورتي كه از جنس مرغوب اين بلوك ها در ساختمان سازي استفاده شود، در برابر آتش مقاوم تر خواهند بود. 

ممنوع يا مجاز:

سعيد بختياري عضو هيأت علمي «مركز تحقيقات ساختمان و مسكن» در خصوص كاربرد اين بلوك ها در ساختمان سازي به خبرنگار ايرنا، گفت: هنوز ما تجربه لازم و كافي در زمينه استاندارد بلوك هاي يونوليتي «پلي استايرن» نداريم و چون به نتيجه قطعي در اين زمينه نرسيده ايم، نمي توانيم ادعا كنيم كاربرد اين مصالح در تمامي ساختمان ها ممنوع و يا مجاز است و در حال حاضر استانداردها، ضوابط، تجهيزات و آزمايشگاه هاي مربوط به استاندارد كردن اين بلوك ها فراهم شده است. 

در ايران نه تنها اين نوع از مصالح ساختماني بلكه تعداد بي شماري از مصالح ساختماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه از استانداردهاي اجباري برخوردار نيستند و همچنان در ساختمان سازي به كار مي روند. 

با توجه به بحران خيز بودن تهران در ساختمان سازي نبايد از بلوك هاي قابل اشتعال استفاده شود و نوع غيرقابل اشتعال اين بلوك ها نيز با رعايت ضوابط محدود شود تا از حريق هاي گسترده در ساختمان ها جلوگيري شود. همچنين انبار و نگهداري اين مواد به دليل واكنش هايي كه ممكن است داشته باشند، بسيار خطرناك است و تاكنون شاهد مواردي از حريق انبار اين بلوك ها بوده ايم.

جالب اينكه اين بلوك ها برخلاف تصور و ذهنيت برخي از كارشناسان، به دليل يكپارچه نبودن در برابر ضربه كوبه اي اثرات مثبت ندارند و بر عكس در تقويت صدا اثرگذار خوبي هستند. 
partco1 بازدید : 5 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

بلوک پلی استایرن و نکات ایمنی

 
 بلوک پلی استایرن و نکات ایمنی

 

1- تنها استفاده از انواع دیرسوز بلوک پلی استایرن مجاز است و استفاده از انواع معمولی پلی استایرن در ساختمان مجاز نیست. 

2- بر خلاف تصور عمومی،انواع دیرسوز بلوک پلی استایرن نیز در صورت برخورد مستقیم با آتش مشتعل می شوند و می توانند به گسترش حریق کمک کنند.بنابراین برای حفظ از بلوک سقفی پلی استایرن و جلوگیری از برخورد مستقیم هرگونه شعله احتمالی با بلوک لازم است که زیر سقف به وسیله مناسب می توان موارد زیر را نام برد:اندود گچ یا پوشش های پایه گچی محافظت کننده در برابر آتش به ضخامت حداقل 5/1 سانتی متر به نحو مناسب و مستقل از بلوک به سقف سازه مهار شده باشد. 

3- بلوک سقفی بلوک پلی استایرن در دمای 95 درجه سانتی گراد به سرعت جمع می شود. بنابر این اتصال مستقیم اندود یا پوشش به بلوک پلی استایرن یا هر شکل هندسی ( اعم از معمولی یا دارای انواع شیار) به تنهایی و بدون استفاده از اتصالات مکانیکی به هیچ وجه صحیح نبوده و خطرناک است.حتماً باید از اتصالات مکانیکی مهار شده به تیرها تیرچه ها ( نظیر سیستم رابیتس ) استفاده شود. 

4- از آنجایی که دیوارهای بین واحدهای مستقل ( مانند دیوار بین آپارتمانهای مسکونی یا واحدهای تجاری،اداری مستقل وغیره) در هر ساختمان باید مطابق آیین نامه های مربوط دارای مقاومت مربوط در برابر آتش باشند،این دیوارها باید از لایه بلوک های پلی استایرن عبور کرده و تا زیر سقف سازه ای ( یعنی زیر تیرچه یا بتن ) امتداد داشته باشند،به گونه ای که بلوک های پلی استایرن به گونه ای که بلوک های پلی استایرن در این قسمت بین دو فضای مجاور پیوستگی نداشته باشد.در غیر این صورت وقوع یک آتش سوزی در یک واحد می تواند پس از مدتی به سرعت به واحدهای مجاور گسترش یافته و کل ساختمان را دچار خطر جدی کند. 

5- بلوک های پلی استایرن منبسط شده در محل گارگاه ساختمانی به دور از هر گونه مواد قابل اشتعال ( نظیر رنگ،حلال یا زباله های قابل اشتعال ) نگهداری شوند.در محل انبار اصلی بلوک ها در گارگاه ساختمانی حتی الامکان به دور از محل عملیات ساختمانی باشد تا از سرایت هر گونه شعله یا حریق احتمالی به محل انبار اصلی جلوگیری شود. 

6- استفاده از بلوک های با مقاومت کم ممکن است باعث شکست بلوک در حین اجرا و ایجاد خطرات جانی شود.تولیدات دارای دانسیته خیلی کم از این نظر خطرناک هستند. 

7- عرض لبه نشیمن مناسب برای بلوک های پلي استايرن در محل قاعده 2-27 و 2+27 میلی متر است.از آنجایی که زیاد بودن عرض نشیمن در مقایسه با بلوک هاب سفالی و بتنی سبب کاهش عرض موثر جان تیرچه بتنی می شود،لذا برای جبران آن توصیه می شود عرض فوندوله تیرچه در هنگام ساخت حداقل برابر 14 سانتی متر در نظر گرفته شود. 

8- رعایت پخی در دو لبه فوقانی به ارتفاع و قاعده 5 سانتی متر به منظور تسهیل بتن عبور بتن به داخل تیرچه ها ضروری است. 

9- بلوک ها باید دارای ظاهر سالم و یکپارچه باشند.سطح بلوک باید نسبتاً صاف باشد و بین دانه های پلی استایرن فاصله مشخص ظاهری وجود نداشته باشد. 

10- تعیین طول بلوک ها و تقسیم بندی آنها روی پلان سقف ها باید به گونه ای باشد که حداقل طول برش خورده 30 سانتی متر محدود شود.استفاده از بلوک با طول کمتر از 30 سانتی متر در سقف مجاز نیست. 

11- به همگان توصیه می شود تهیه بلوک های پلی استایرن از کارخانجات دارای گواهینامه فنی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن صورت گیرد.این کارخانجات ملزم به ارایه محصول مهردار با ارایه مشخصات فنی هستند. 

12- رعایت مشخصات فنی مذکور در فوق توسط مراجع قانونی الزامی شده است و عدم رعایت آنها می تواند ایمنی جانی و مالی شهروندان را با خطر مواجه نماید.بدیهی است که مجریان ساختمان و مهندسین ناظر در مورد رعایت نکاتت ایمنی مذکور در فوق مسول بوده و انتظار می رود بر رعایت آنها به نحو شایسته نظارت نمایند. 

partco1 بازدید : 6 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

بلوک سقفی و کاربرد ها

 
 بلوک سقفی و کاربرد ها

 

یکی از بنیانی ترین و اصلی ترین ارکان در پروسه ساختمان سازی مرحله اجرای سقف است که این حساسیت جایگاه سقف را در حفظ استحکام , ثبات و در نهایت ایمنی ساختمان بالا می برد. 
سقف تیرچه و بلوک از اجزای اصلی تیرچه، میلگرد حرارتی ، بلوک و بتن پوششی تشکیل شده است.

سطح بلوك باید نسبتاً صاف باشد و بلوكها باید داری ظاهر سالم و یكپارچه باشند. بلوك هاي سقفي در اندازه های استاندارد بهترين جايگزين بلوك هاي سيماني و سفالي مي باشد که با مواد غير قابل اشتعال توليد مي گردد . 

بلوک سقفی به عنوان قالبی پس از اجرا در سقف باقی می ماند و برای قالب بندی در انواع تیرهای T شکل استفاده می شود. ابتدا باید تیرچه‌ها روی پلهای اصلی كارگذاری شوند سپس فاصله بین تیرچه‌ها با بلوكها پر شده و پس از نصب میلگردهای حرارتی و میلگردهای تكمیلی بر اساس نقشه‌های اجرایی، بتن دال سقف ریخته می‌شود. برای بلوكهای اداری حفره ای كه در ابتدا و انتهای دهانه و در مجاورت پلهای اصلی قرار دارد باید به نحو مطمئن بست تا از نفوظ بتن به داخل آن جلوگیری به عمل آید. 

به مصرف‌كنندگان توصیه می‌شود از به كار بردن بلوكهایی با طول كمتر از 30 سانتی متر خودداری نمایند زیرا خطر شكست بلوك را در پی خواهد داشت. 
وزن بلوک بستگی به وزن بتنی دارد که بلو‌ک با آن ساخته می‌شود، بلوک های پرلیتی دارای وزن کمی است و عایق بسیار خوب حرارتی و صوتی می باشد. این بلوک در اشکال و ابعاد مختلف تولید می شود. 

بلوک سقفی بهترين جايگزين بلوك هاي سيماني و سفالي است. یکی از دلایل استفاده از این بلوک در پروژه ها سبکی آن است. استفاده از این بلوک باعث صرفه جویی در مصرف آهن آلات و همچنین صرفه جویی در زمان اجرا و کاهش دستمزد هاست. حمل این بلوک بسیار سریع و آسان است و در برابر زلزله مقاوم و پایدار است. بلوک های پلی استایرن عايق بسیار خوب حرارتي و صوتي است. 

بلوکهای مورد مصرف در هر پروژه باید از لحاظ ویژگیهای فیزیکی و ابعاد و شکل ظاهری با آنچه در مشخصات فنی نقشه‌ها ذکر شده است، مطابقت داشته باشند. 

partco1 بازدید : 8 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

سقف کرمیت و بررسی معایب و مشکلات

 
  سقف کرمیت و بررسی معایب و مشکلات

 

در سیستم سقف کُرمیت از تیرچه های فولادی با جان باز در ترکیب با بتن استفاده می شود. در زیر سعی داریم به بررسیسقف کُرمیت بپردازیم. 

1- تيرچه هاي سقف كرميت بصورت خود ايستا طراحي مي شوند :

خود ايستا بودن تيرچه ها ، باعث بي نيازشدن سقف کرمیت از جك ها و شمع هاي نگهدارنده سقف مي شود . اما از طرفي موجب ميشود تا تيرچه ها بگونه اي طراحي شوند كه تا قبل از گرفتن بتن ، به تنهايي وبدون كمك بتن ، وزن خود وبتن تازه وقالبهاو..را تحمل كنند واين در واقع بدين معني است كه تيرچه سقف كرميت مجبور است تنها بخاطر مرحله اول باربري خود(قبل از گرفتن بتن ) ، سنگين تر از آنچه در نهايت به آن نياز است طراحي شود واين موجب عدم استفاده بهينه در مصرف فولاد تيرچه مي شود . 

2- داغ تيرچه :

مثل سقف طاق ضربي ، در سقف كرميت نيز ، بيشتر ين ميزان داغ تيرچه در زير سقف نمايان مي گردد. (داغ تيرچه كه بواسطه وجود نيروهاي مغناطيسي در فلز تيرها وجذب ذرات باردار معلق در هوا ميباشد.) 

3- بلوك :

اصولاً استفاده از بلوك در سقف معايب ومشكلات معمول انواع بلوكها را به همراه دارد كه از هزينه خريد وحمل وانبار كردن تا وزن اضافه تحميلي به سقف واثرات سوء احتما لي بر بتن وفولاد ومسائل اجرايي ديگر را شامل ميشود. اما علاوه برموارد فوق سقف كرميت مشكلات مضاعفي نيز در استفاده از بلوكها دارد . 

بواسطه نياز سقف كرميت به بلوكهاي به ابعاد 40×25×65 وعدم استقبال كارخانه ها، از اين نوع سفال و احياناً عدم امكان دسترسي يا توانايي شركت كرميت درساخت بلوك سفا لي ، استفاده ازبلوك بتني توصيه شده است كه مسلماً موجب افزايش وزن تمام شده سقف تیرچه و بلوک ميگردد. 

البته شركت كرميت پارس ، استفاده از بلوكهاي يونو ليتي ويا قالب فلزي رانيز توصيه كرده است وهمانطور كه مطرح شد در استفاده از بلوكهاي يونوليتي آ تشزا بودن آن و... همچنين استفاده از قالبهاي فلزي ، افزون بر تحميل هزينه هاي سقف كاذب ، ميتواند موجب بوجود آمدن هزينه هاي بسيار زياد در صورت بتن ريزي همزمان چند سقف گردد. ( بعبارتي ديگر ، استفاده ازقالب فلزي بجاي بلوك، عملاً با مهمترين ويژگي اين سقف كه همان سرعت اجراي كرميت است همخواني نداشته ونيازبه انتظار تا قالب گشايي خواهد داشت.) 

4- اين سقف کرمیت نياز به سقف زن ماهر وعوامل اجرايي آموزش ديده دارد .

5-تولید بدون محاسبه:

درحال حاضرکتابی تحت عنوان((جداول تیرچه های فولادی با جان باز))موجود است که با توجه به بارهای مختلف ونوع بتن ریزی ونوع بلوک مورد استفاده،جداولی راارائه نموده که دران،مقطع بال فوقانی وتحتانی تیرچه ها اورده شده است. 

ناشراین کتاب در ابتداهرگونه ساخت تیرچه را منوط به محاسبه ،توسط مهندسین محاسبه نموده است.اما اکثر قریب به اتفاق تولید کنندگان ،تیرچه ها را براساس همین جداول تهیه می نمایندوچون این جداول از سوی نهادهای رسمی کشور منتشر نشده است،ایراداتی مانند: عدم پیش بینی بلوکه های سفال در جداول ،عدم ارایه مشخصات زیگزاگها،بارگذاری غیرواقعی و... در ان مشهود است. 

بدلیل وجود کنترلهای زیاد در محاسبات هر تیرچه ، ونیز لزوم سعی وخطا در انتخاب مقطع بهینه اقتصادی ،ونیز وجود تیرچه هایی با طولهای مختلف در هر ساختمان ونیاز به طراحی هر تیرچه بطور جداگانه ،انجام محاسبات تیرچه های سقف کرمیت امری مشکل به نظر می رسد،که فقدان نرم افزارهای کارا،سریع ومطمئن در این زمینه کاملا مشهوداست. 

6-وجوداختلاف نظر در اجرا:

بدلیل عدم توضیح کامل جزئیات اجرایی در ایین نامه های موجود،اختلافاتی در زمینه جزئیات اجرایی بین مهندسین ناظروصاحب نظران وجوددارد،که ازجمله میتوان به مواردی همچون سایز ارماتورهای کلاف میانی،نیاز ویا عدم نیاز به ارماتورها ی تقویت سرتیرچه هاو...اشاره نمود. 

نکته دیگر اینکه ،در شرایط فعلی بدلیل اطلاعات ناکافی کارفرمایان درخصوص اجرای سقف کرمیت ، موقعیتی برای افرادغیر متخصص وفرصت طلب بوجود امده است ،که با ارایه قیمتهای نازل وبا اجرای غیر اصولی سقفها ،امکان خطر افرینی سقفها را به هنگام باربری نهایی وحتی در حین اجرا وبتن ریزی افزایش می دهند.ترس از عدم تحمل بارهای اجرایی توسط تیرچه هاواستفاده از شمع بندی در زیر سقف کرمیت ،شاهد این مدعاو نشان دهنده فقدان پشتوانه محاسباتی وتفکر مهندسی در اجرای بعضی از این سقفها می باشد. 

 

partco1 بازدید : 6 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

سقف کُرمیت

 
  سقف کرمیت

 

در سیستم سقف کُرمیت از تیرچه های فولادی استفاده می شود. در ساخت تیرچه های مذکور از یک تسمه و یک میلگرد استفاده می شود. برای پرکردن فضای خالی بین تیرچه ها از قالب های ثابت مانند طاق ضربی، بلوک های سیمانی ، پلی استایرن ، قالب های موقت فولادی استفاده می شود. فواصل تیرچه ها از 73 سانتی تا 100 سانتی متر متغیر است.

سقف تیرچه و بلوک کُرمیت

با متداول شدن سقف های تیرچه و بلوک سنتی برخی از مشکلات سیستم طاق ضربی مرتفع شد. عمده ترین مشکل آن ضرورت استفاده از شمع بندی در زیر سقف است در حالی که سقف تیرچه وبلوک کُرمیت به علت خود ایستا بودن تیرچه ها نیازی به شمع بندی ندارند. شمع بندی هزینه زیادی را نیز بر ساختمان تحمیل می کند. 

اجرای سقف تیرچه و بلوک کُرمیت بر روی اسكلت های فولادی ، بتنی و دیوارهای باربر امکان پذیر می باشد. 

مزاياي سقف کرميت

• مقاومت و شکل پذيري بالا
• کاهش مصرف بتن 
• کاهش هزينه
• يکنواختي زير سقف
• سرعت و سهولت اجرا 
• يکپارچگي سقف و اسکلت
• عدم نياز به شمع بندي
• امکان طراحي و اجراي سقف 
• امكان نظارت بر اجراي سقف
• پايين بودن تنش در بتن
• سهولت اجرا داکت 
• امکان اجراي همزمان چند سقف
partco1 بازدید : 4 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

پلاستوفوم و مزایا

 
 پلاستوفوم و مزایای آن

 

 

برخی مزایای پلاستوفوم عبارتند از:

• افزايش مقاومت ساختمان و سبك سازي بنا با كاستن از ميزان بارهاي مرده تا 200كيلوگرم در هر متر مربع ، زيرا هر متر مربع بلوك پلاستوفوم حدود 2.5 كيلوگرم وزن دارد ، درحالي كه هر متر مربع بلوك سيماني 180 كيلوگرم و هر متر مربع بلوك سفالي 120 كيلو گرم وزن دارند . امكان جايگزيني يك عدد بلوك پلاستوفوم به جاي 10 عدد بلوك سفالي . 
• غيرقابل اشتعال بودن ( در برابر حرارت تا دماي 74 درجه سانتي گراد مقاومت كرده و يا هنگام احتراق در دماهاي بالاتر با فاصله گرفتن منبع حرارت به صورت خود به خودي خاموش شده و از سرايت آتش جلوگيري مي كند . )
• كاهش خطرات جاني و ايمني بيشتر در زلزله به دليل نحوه دانه بندي و دانسيته پايين تر نسبت به بلوكهاي سفالي و بتني. ( عدم ايجاد آوار و خاصيت ضربه پذيري و ارتجاعي در برابر ارتعاشاعات ) سرعت و راحتي در اجراي عمليات نصب. 
• حمل و نقل و بالابري آسان و سريع و بدون خطا . 
• بي خطر وبدون حادثه بودن براي كارگران هنگام انتقال به طبقات . 
• كمك به بهبود فرآيند بتون . 
• كاهش ضخامت كف سازي طبقات تا حداكثر5 سانتي متر به دليل عبور تاسيسات از درون بلوك پلاستوفوم . 
• قابليت به كارگيري با انواع تيرچه بتوني فوندوله دار و فلزي . 
• نداشتن ضايعات و انباشته نشدن نخاله هاي ساختماني . 
• عايق 100% صدا ، حرارت و نفوذ ناپذير دربرابر رطوبت و يخ زدگي . 
• مورد استفاده جهت پركردن درز انقطاع و نقاطي كه امكان قالب بندي وجود ندارد . 
• مورد حمايت سازمان بهينه سازي مصرف انرژي ( كمك به اجراي مبحث 19). 
• غير قابل نفوذ براي لانه سازي حشرات و جانوران موذي به دليل تو پر بودن داخل پلاستوفوم . 

صرفه هاي اقتصادي پلاستوفوم

• صرفه اقتصادي به جهت مصرف كمتر ميلگرد و آهن آلات تا حدود 20% 
• صرفه جويي در بتن مصرفي بر روي سقف تا ميزان 15%. 
• كاهش مصرف تيرچه به دليل افزايش عرض فوم (50سانتي متر) نسبت به سفال(40سانتي متر) 
• كاهش هزينه گچ و خاك و صرفه جويي در اين مورد تا ميزان 15% ( به دليل وجود شيارهاي ايجاد شده در قسمت زير بلوك براي چسبندگي بهتر گچ و خاك و ترك نخوردن در اثر گرما و سرما ) 
• كاهش هزينه اجرا به دليل بي نيازي به كارگر متخصص و سرعت در اجرا و اتمام پروژه . 
• قيمت پايين تر نسبت به مصالح مشابه ( سفال روسي ، بلوك سفالي و بلوك بتني و....) 
partco1 بازدید : 5 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

تیرچه فلزی چیست؟

 
تیرچه فلزی چیست؟

 

در این سیستم، تیرچه عضو پیش ساخته ای است که به صورت خر پا دوسر برای توزیع انتقال یکنواخت با به تکیه گاه ، عمل می کند که در ساخت آن از میلگرد نمره ۱۰ جهت عضو خرپایی و نبشی جهت بال فوقانی و تسمه جهت بال تحتانی با سطح مقطع مناسب طبق آئین نامه مندرج در نشریه ۱۵۱ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور استفاده می شود. 

این سقف مرکب از تیرچه فلزی خود ایستا و دال بتونی است که به صورت یک تیر T شکل عمل می کند . به منظور پرکردن فضای خالی بین تیرچه ها از قالبهای دائم ( بلوک سیمانی ، یونولیت ) و یا قالب های موقت چوبی یا فلزی استفاده می شود. 

مزایای استفاده از تیرچه فلزی

1. عدم نیاز به شمع بندی
2. امکان اجرای همزمان چند سقف
3. کاهش مصرف بتن و وزن سقف
4. حذف رد فولاد در زبر سقف
5. سرعت و سهولت اجرا
6. توجیه اقتصاد

تاریخچه سقف کرمیت

سقف کرمیت از سال 1356 به صورت یک طرح مقدماتی در مهندسی ارتش برای اصلاح سیستم طاق ضربی مورد استفاده قرار گرفت و پس از دریافت مجوز رسمی از وزارت صنایع سنگین و وزارت صنایع در سال 1360 شروع به تولید انبوه سقف کرمیت در ایران شد و تاکنون بالغ بر میلیون ها متر مربع از سقف کُرمیت در سازه های بتنی ، فلزی و بنایی در سراسر کشور مورد استفاده قرارگرفته است. 

تیرچه ها از نوع خود ایستا بوده و به همین علت هیچ نوع شمع بندی در زیر سقف مورد نیاز نمی باشد و تیرچه ها به نحوی طراحی می شوند که بتوانند وزن بتن خیس، قالب ها و عوامل اجرایی سقف را به تنهایی تحمل کنند. 

پس ازاین که بتن به 75% مقاومت مشخصه خود می رسد ، تیرچه های فولادی با بتن به صورت یک مقطع مختلط وارد عمل شده و بارهای مرده و زنده سقف را تحمل می کنند. 

سقف ضربی کرمیت:

به علت اجبار در استفاده ار مصالح فشاری از زمان های قديم استفاده از طاق قوسی متداول بوده و به همین جهت استفاده از سیستم طاق ضربی نیز به عنوان نوعی طاق قوسی رواج داشته است. وجود اشکالات عمده در عملکرد سقف های ضربی با تیرآهن مانند عدم ایجاد یک دیافراگم مناسب بین ستون ها و مصرف زیاد فولاد در مقایسه با مقدار باربری ، باعث شد تا در سال 1356 با ارائه طرحی بهینه « سقف ضربی کُرمیت » نسبت به اصلاح این سیستم اقدام گردد. 

در سیستم طاق ضربی کُرمیت وجود بتن روی سقف می تواند یک دیافراگم مناسب بین ستون ها ایجاد کند و همچنین به علت بازبودن جان تیرچه ها مقدار زیادی در مصرف فولاد صرفه جویی می شود. 
اگر چه از اين سيستم در انبوه سازي استفاده نمي شود ، اما براي پروژه هاي كوچك و يا دور افتاده ، هنوز هم كاربرد دارد. 
partco1 بازدید : 7 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

پلی استایرن و ویژگی ها

 
پلی استایرن و ویژگی ها

 

پلی استایرن، پلیمری است که از مونومر استایرن ساخته شده است، هیدروکربن مایعی که در واقع یکی از مشتقات نفتی است. در دمای اتاق، پلي استايرن به صورت جامد و البته انعطاف پذیر است ولی در دماهای بالاتر می تواند ذوب شده و به صورت قالب هایی درآید.استایرن یک مونومر آروماتیک است، بنابراین پلی استایرن هم یک مونومر آروماتیک است. 

ویژگی ها :


• مقاومت مكانيكي لازم:

حداقل مقاومت بلوكهاي توليدي در برابر بارهاي حين اجرا بايد برابر با 200 كيلوگرم به ازاي هر 30 سانتي متر طول بلوك باشد. اين بار بايد در نواري به عرض حداكثر 7 سانتي متر در وسط بلوك اعمال شود. تذكر: آزمايشها نشان مي دهند كه به علت تفاوتهاي موجود در مواد اوليه و فرآيند توليد، چگالي دقيقي براي كسب مقاومت مذكور در فوق نمي توان مشخص كرد. معهذا به عنوان يك راهنماي كلي انتظار مي رود كه درصورت توليد مناسب، بلوك سقفی با عرض 50 و ارتفاع 25 سانتي متر با دانسيته حدود (Kg / M ^ 3 )13 – 14 مقاومت مورد نظر كسب شود. 

ضمنا با فرض شرايط يكسان از نظر مواد اوليه، فرآيند توليد و ضخامت بلوك، هر چه كه عرض بلوك افزايش يافته يا ارتفاع آن كاهش يابد، به چگالي بيشتري براي كسب مقاومت لازم نياز خواهد بود.شرط مقاومتي بيان شده در فوق براي هر دو نوع بلوكهاي توپر و توخالي صادق است. براي بلوكهاي داراي حفره به منظور برآورده شدن الزامات مقاومتي توصيه مي شود كه حداقل ارتفاع بلوك 25 سانتي متر باشد. اين بلوكها در وسط بايد داراي تيغه عرضي باشند. استفاده از بلوكهاي با طول كمتر از 30 سانتي متر ممكن است خطر شكست بلوك را در پي نداشته باشد. لذا به مصرف كنندگان توصيه مي شود از به كار بردن بلوكهاي با طول كمتر خودداري نمايند. 

• مشخصات ظاهری:

بلوها بايد داراي ظاهر سالم و يكپارچه باشند. سطح بلوك بايد نسبتا صاف باشد و بين دانه هاي پلي استايرن فاصله مشخص ظاهري وجود نداشته باشد. لازم است تا نام توليد كننده، كند سوز بودن محصول و چگالي متوسط آن بر روي تمام بلوكهاي توليدي كارخانه حك يا چاپ شود. 

• عايق داخل پانلها :

ين دو سطح مشبك فولادي ماده عايقي از جنس پلي استايرن كند سوز ( گريد F ) و يا عايق هاي شناخته شده ديگر با ضخامت هاي مناسب قرار دارد كه كاربرد اين عايقها در جلوگيري از تبادل حرارت و برودت و صدا به تناسب موقعيت ساختمان – عملكرد خوبي دارد و در آزمايشات انجام شده بر روي يك قطعه پانل كه شرايط مناسب ساخت و نصب و بتن پاشي را گذرانيده باشد نشان داده است كه ديورا 10 سانتي متري ( شبكه 5/7 با عايق 6 سانتي متري پلي استايرن و اندود سيماني طرفين ) معادل 60 سانتي متر ديوار آجري خاصيت عايق بودن را دارا است. 
partco1 بازدید : 7 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)

سازه های پیش ساخته سبک در صنعت ساختمان

 
  سازه های پیش ساخته سبک در صنعت ساختمان

 

پروژه های عمرانی با توجه به آمار و ارقام، از لحاظ سرمایه و حجم نیروی انسانی ، بزرگترین صنعت در کشور می باشد. رشد سریع جمعیت و افزایش تقاضا باعث شده است تا ضرورت ایجاد تحول در شیوه های سنتی صنعت ساختمان بیشتر شود. روشسازه های پیش ساخته سبک یکی از تکنولوژی های نوپا در عرصه ساخت و ساز است. 

سازه های پیش ساخته در کشور تنها تا ۴ طبقه و در دنیا تا ۸ طبقه امکان پذیر است. سازه های پیش ساخته جایگزین بسیار مناسبی برای کانکس با تعداد درخواست بالا است. این سازه ها مقاوم در برابر رطوبت و نم است. سازه های پیش ساخته را می توان با کمترین اتلاف مصالح جابجا کرد. همچنین در برابر زلزله از مقاومت خوبی برخوردار هستند. 

مزایای استفاده از سازه های پیش ساخته :

• وزن کم
• کاهش هزینه
• حمل و نقل آسان 
• قابلیت نصب در اسرع وقت
• عایق بندی دما و صرفه جویی در مصرف انرژی
• عایق بندی صدا 

در ایران با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی، روش سازه های پیش ساخته، مناسبترین روش تشخیص داده شده است. 

اتصالات و مواضع تحمل بار در سازه های پیش ساخته به صورت یکپارچه در تمام ساختمان وجود دارد. در این سازه ها از شبکه های میلگردی که در تمام سطوح دیوار ها توزیع شده اند، استفاده می گردد. 

استفاده از سازه های پیش ساخته باعث کاهش ضایعات مواد اولیه و استفاده بهتر از منابع ملی می شود همچنین باعث کاهش ده درصدی هزینه های تمام شده ساختمان می گردد. 
partco1 بازدید : 5 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)
 

خانه پیش ساخته چوبی و مزایا

 
پیش ساخته چوبی و مزایا

 

1- مقاومت سازه پیش ساخته چوبی در مقابله با زلزله و نیروهای کششی که می تواند در منطق زلزله خیز مانند شمال ایران بسیار کاربرد داشته باشد. 

2- مقاومت سازه پیش ساخته چوبی در حوادث آتش سوزی ، زیرا چوب به آرامی سوخته و زغال ایجاد شده در سطح ‏چوب مانع نفوذ سریع آتش و حرارت به داخل آن می شود و تا مدت ‏زیادی مقاومت خود را حفظ می نماید. 

3- عایق بندی و ایزولاسیون بسیار عالی در برابر نفوذ هوای گرم و سرد 

4- مقاومت در برابر وزش باد و زنگ زدگی و اکسیداسیون که در سازه های سنتی و فلزی باعث فرسودگی می گردد. 

5- صرفه جویی در هزینه های زیبا سازی و نازک کاری داخلی و نماسازی بیرونی 

6- سازه های پیش ساخته چوبی امکان سازگار نمودن آن با شرایط آب ‏و هوای گوناگون در اقلیم های متفاوت را دارند. امروزه در اکثر مناطق ‏دنیا شاهد ساخت ساختمان های چوبی در دماها و رطوبت های مختلف ‏هستیم. 

7- سبک بودن سازه پیش ساخته چوبی به واسطه استفاده از چوب که بیشترین بخش مصالح را تشکیل می دهد. 

8- سازه چوبی بسیار سریع ساخته و نصب می شود و باعث کاهش هزینه های که به واسطه طولانی شدن فرایند ساخت در مناطق سردسیر و بارانی و دستمزد کارگران و سایر هزینه های سربار مانند حمل و نقل می شود. 

9- سازه های پیش ساخته چوبی با توجه به خصوصیات طبیعی چوب عمر و ماندگاری بالایی دارند . 

10- با توجه به ذات طبیعی چوب ،سازه ما در صورت قرار گرفتن در طبیعت باعث تاثیرات مثبتی بر ساکنین می گردد. 

partco1 بازدید : 5 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)

سازه پیش ساخته چوبی

 
سازه پیش ساخته چوبی

 

 

کاربری و مشخصات فنی سازه پیش ساخته چوبی

• سازه های ویلایی و ییلاقی 
• متل ،هتل و سازه های توریستی 
• رستوران های کوهستانی و جنگلی

چوب در سازه های پیش ساخته چوبی بخش مهم از مصالح ساخت را تشکیل می دهد و از چوب های که از لحاظ کیفیت مطلوب باشند استفاده می گردد.این چوب ها غالبا" از جنگل های نیم کره شمالی ‏که درختان آن در طول سالهای دراز و در زمستانهای سرد و طولانی رشد ‏کرده اند و بالاترین کیفیت را دارا می باشند تهیه می گردد تا شرایط زیر را داشته باشند:

●چوب ها از مقاومتی بالا در مقابل هرگونه عوامل محیطی برخوردار باشد. 

●چوب ها از نظر فراوری به گونه ای شده باشد تا کمترین انعطاف پذیری را داشته باشد. 

●چوب ها همراه با داشتن شرایط بالا بیشترین زیبایی رنگ و سطح پوسته را در خود حفظ کرده باشد. 

●از نظر استانداردهای فنی مختلف در سازه های پیش ساخته چوبی می توان چوب ها را بر اساس مقاومت آنها ‏درجه بندی نمود یعنی با در نظر گرفتن عواملی مانند ظاهر چوب ، تنه و پوسته که و به ‏طور چشمی انجام می گیرد. 

●فشردگی الیاف چوب توسط آزمایشگاه صورت می پذیرد. 

●وزن مخصوص ‏چوب که پس از تکه برداری از نقاط مختلف در آزمایشگاه انجام می شود. 

●تراکم گره ها و یکنواختی آن در طول قطعات چوب که از عوامل مهم مقاومت چوب می باشد. 

●سن درخت که معمولاً در ‏سازه های پیش ساخته چوبی از چوب درختان با عمر طولانی ‏استفاده می شود.
partco1 بازدید : 5 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)

سازه پیش ساخته و ویژگی ها

 
سازه پیش ساخته و ویژگی

 

 

الف) مقاومت در برابر زلزله

مهم در ساختمان سازی کاهش وزن ساختمان است. چرا که نیروهای زلزله با وزن ساختمان نسبت مستقیم دارد. بنابراین تکنولوژی انتخاب شده باید دارای جهت گیری کاهش وزن باشد. بر خلاف شیوة سازه های پیش ساخته سبک در سایر سیستم های پیش ساخته دیگر، اتصالاتشان اکثراً به صورت مفصلی و لولایی است و دارای وزن سنگین هستند. تنها در این روش است که با ۸ سانتیمتر بتن می توان نیروهای ساختمان ۴ طبقه را در طبقه همکف تحمل کرد. وزن نهایی ساختمان با این روش، نسبت به روش های پیش ساخته دیگر و همچنین ساختمان های بتنی، ۲۵ درصد کاهش می یابد؛ یعنی در هنگام زلزله ۲۵ درصد نیروی کمتر به ساختمان وارد می شود. امروزه سبک سازی ساختمان یکی از شعارهای اصلی در صنعت مسکن است. 

ب) انعطاف پذیری در تولید و امکان حفظ جلوه های معماری اسلامی و ایرانی

مسأله مهم دیگر در صنعت ساختمان حفظ ملاک های فرهنگی و جلوه های معماری اسلامی و ایرانی در طراحی و نماسازی ساختمان هاست. انحناهای موجود در گنبدهای مساجد، نقش و نگارهای ایرانی و اسلیمی و سایر موارد از نشانه های معماری اسلامی و ایرانی است که در روش سازه های پیش ساخته سبک می توان آنها را حفظ کرد. چرا که می توان پانل های سبک مورد استفاده را به هر طرح دلخواه درآورد و پس از نصب آنها در محل خود، بتن پاشی روی آنها انجام داد. روش سازه های پیش ساخته سبک، حتی ساخت گنبدهای بزرگ را که به دلیل زیادی وزن، دشوار است آسان تر می کند چرا که در این روش وزن سازه ها بسیار کاهش می یابد در حالی که مقاومت و استحکام آنها بالاتر می رود. 

ج) ایمنی در ساختمان

بحث ایمنی، از مهمترین مسائل صنعت ساختمان است چرا که با سلامتی انسان ها سر و کار دارد. در ساختمانهای سنتی چون ستونها و اسکلت فلزی، قسمت اعظم بار ساختمان را تحمل می­کنند. با کنار رفتن یک تیر یا ستون، کل ساختمان به طور ناگهانی فرو می ریزد. در روش سازه های پیش ساخته سبک چون به جای استفاده از اسکلت فلزی، از شبکه های میلگردی که در تمام سطوح دیوارها توزیع شده اند استفاده می شود، فروریزی ناگهانی پیش نمی آید. چرا که اتصالات و مواضع تحمل بار به صورت یکپارچه در تمام ساختمان وجود دارند. 

د) صرفه جویی های ملی و سایر مزایای ناشی از کاربرد روش سازه ها پیش ساخته سبک

اگر به صرفه جویی هایی که کوچک به نظر می رسند، در مقیاس ملی نگاه کنیم، به ارقام بالایی تبدیل می شوند که می تواند نقشی حیاتی در رشد و شکوفایی کشور ایفا کند. در زیر به مزایای ناشی از کاربرد تکنولوژی سازه های فولادی سبک در صنعت ساختمان اشاره میشود: 
۱- کاهش متوسط میزان کاربرد میلگرد فولاد از 38کیلوگرم در ساختمان های Large Panel و ساختمان سنتی به ۳۴ کیلوگرم در روش سازه های پیش ساخته سبک 
۲- کاهش استفاده از سیمان در هزینه های تمام شده ساختمان 
۳- ده درصد کاهش در هزینة تمام شده ساختمان
۴- کاهش وزن ساختمان(بطور مثال فقط در بحث استفاده از فولاد ۱۲ کیلوگرم در هر متر مربع زیربنا، کاهش وزن دیده می شود) 
۵- کاهش زمان برگشت سرمایه از حدود ۲ سال در شیوه سنتی به ۵ الی ۶ ماه در روش سازه های پیش ساختة سبک
۶- کاهش ضایعات مواد اولیه و استفاده بهتر از منابع ملی
7- صرفه جویی در مصرف انرژی(به دلیل عایق بودن دیوارها، ناشی از کاربرد پل استایرن در پانل ها) 
۸- افزایش عمر ساختمان و افزایش استحکام آن
۹- ایمنی بیشتر ساختمان در برابر زلزله
۱۰- کاهش میزان آلودگی های صوتی محیط

از محدودیت های روش سازه های پیش ساختة سبک آن است که فعلاً این روش تنها تا ۴ طبقه در کشور قابل انجام است. البته در دنیا تا ۸ طبقه نیز از آن استفاده شده است. 
partco1 بازدید : 5 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)
سازه پیش ساخته صنعت ساختمان و پروژه های عمرانی به گواهی آمار و ارقام، از لحاظ سرمایه و حجم نیروی انسانی درگیر، بزرگترین صنعت در کشور می باشد. رشد سریع جمعیت و افزایش تقاضا، نیاز به کاهش زمان تحویل پروژه های عمرانی و کاهش زمان برگشت سرمایة سرمایه گذاران و عواملی از این قبیل باعث شده­اند تا ضرورت ایجاد تحول در شیوه های سنتی صنعت ساختمان روزبه­روز بیشتر شود. روش “ سازه های فولادی سبک” که یکی از تکنولوژی های نوپا در عرصه ساخت و ساز های عمرانی در کشور است موضوع مصاحبه شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران با مهندس احمدی، معاونت اجرایی موسسة سازه های پیش ساخته سبک (SAP) است. در زیر نکات مهم آن ملاحظه می گردد: صنعت ساختمان در جهان در حدود صد تا صدوده سال قدمت دارد و شروع آن به زمانی برمی گردد که اولین تیرهای بتونی به صورت T شکل، تولید صنعتی شده و قطعات بتونی با اشکال مختلف در مقیاس صنعتی تولید شد. اگر تکنولوژی ساختمان را به معنی وارد شدن صنعت در ساختمان­سازی بگیریم، از حدود سال۴۷ تکنولوژی ساختمان وارد ایران شد و اوج آن زمانی بود که ساختمان سازی به صورت شهرک سازی در بعضی از شهرهای بزرگ مثل اصفهان(مجتمع ذوب آهن)، اهواز، تبریز، تهران و برخی دیگر از شهرها شروع شد. این صنعت بیشتر از کشورهای اروپایی مانند آلمان، هلند، انگلیس و فنلاند به ایران وارد شد. تکنولوژی سازه های پیش ساخته سبک تنوع تکنولوژی های ساختمان بسیار زیاد است و هر کدام ویژگی ها و قاعدتاً محدودیت های خاص خود را دارند. سیستم سازه های پیش ساخته سبک را حدود ۳۴ سال پیش یک آمریکایی ابداع کرد. مرحلة صنعتی شدن آن ۵ تا ۶ سال به طول انجامید. عمده ترین شرکت هایی که در دنیا این تکنولوژی را به کار می گیرند، شرکت E.V.G اتریش و شرکت های ۳D Panel و RAM در آمریکا می باشند. توجه زیاد صنایع اروپایی به تکنولوژی سازه های پیش ساخته سبک به خاطر مشکلاتی بود که در سایر تکنولوژی های سازه پیش ساخته وجود داشت. به طور مثال تکنولوژی Large Panel با وجود سرعت بالا و کارخانه ای بودن آن، با مشکل ضعف اتصالات روبروست و همچنین وزن سنگین ساختمان یک معضل جدی در این تکنولوژی به شمار می­رود. حمل ونقل قطعات سنگین بتونی، این فرآیندها را دشوار می کند. در زلزله ای که چند سال پیش در ترکیه اتفاق افتاد، ساختمان های زیادی که در آنها از تکنولوژی Large Panel استفاده شده بود به دلیل ضعف اتصالات تخریب شدند. در تکنولوژی سازه های پیش ساختة سبک، اتصالات به صورت یکپارچه است (دیوار به دیوار، سقف به دیوار و دیوار به پی). بر خلاف روش Large Panel که اتصالات به صورت کام و زبانه است، در روش سازه های پیش ساخته سبک، اتصالات به صورت جوش نقطه ای است و به جای اینکه ابتدا قطعات سنگین بتن در کارخانه ساخته شده و بعد به هم متصل شوند، ابتدا سازه به صورت شبکه های میلگردی که بین آنها(بین دو شبکه میلگرد) یک لایه فوم پلی استایرن قرار می گیرد ساخته می شود و پانل های سبک در محل احداث ساختمان به فنداسیون جوش داده می شود و همچنین دیوارها و سقف به هم جوش داده می شوند و ساختمان با پانل های سبک برپا می شود. سپس در همان محل دیوارها و سقف و محل، اتصالات به صورت همزمان بتن پاشی می شوند. بتن از طریق پمپ، با فشار هوا به پانل­ها پاشیده می شود که اصطلاحاً آن را “شات کریت” گویند. این روش باعث یکپارچگی در اتصالات شده، استحکام و پایداری ساختمان را در مقابل نیروهای دینامیکی حاصل از زلزله یا طوفان افزایش می دهد. بنابراین دلیل انتخاب روش سازه های پیش ساخته سبک استفاده از امتیازات برتر آن نسبت به سایر تکنولوژیهای پیش ساخته موجود است که هنوز هم از این مزایا برخوردار است. البته همانند صنایع دیگر، در این صنعت هم ممکن است نوآوری هایی در دنیا دیده شود. اما با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی، روش سازه های پیش ساخته سبک، مناسبترین روش برای ایران تشخیص داده شده است. به طور مثال تکنولوژی­های جدید قیمت مسکن را خیلی بالا می­برند که این با نیاز اغلب مردم ما به خانه­های ارزان­قیمت سازگار نیست ولی روش سازه های پیش ساختة سبک قیمت را بالا نمی برد.
partco1 بازدید : 7 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)

سازه فولادی سبک(LSF)

 
ساختمان فولادی سبک

 

 

مهمترین ویژگی ها :

1- سیستم سازه های فولادی سبک LSF مناسب ترین روش برای اضافه کردن یک یا دو طبقه به ساختمانهایی است که قبلا ساخته شده زیرا: 

• با توجه به سبک بودن مصالح مصرفی بار اضافی به سازه زیرین وارد نمی شود. 
• مشکلات و کثیف کاری بنایی سنتی که اغلب موجب بروز مشکل و نارضایتی ساکنین واحدهای زیرین می گردد وجود ندارد. 
• زمان اجرا بسیار کوتاه و سریع خواهد بود. 
• پس از اجرای نمای ساختمان ، نمای طبقه اضافه شده با سایر طبقات زیرین کاملا یکسان و یکدست خواهد یود. 
• با اجرای یک سقف زیبا می توان شکوه خاصی به کل ساختمان بخشید. 
• کلیه الزامات استانداردهای مربوط به ساختمان برآورده میگردد. 

2- سیستم سازه های فولادی سبک LSF مناسب ترین روش برای ساخت ویلا در منطق مختلف است زیرا: 

• مزیت اصلی این سیستم سرعت قابل ملاحظه در اجرای آن میباشد به نحوی که مدت زمان اجرای یک واحد ویلائی بصورت تمام شده حدود 60 روز کاری بر آورد میگردد. 
• در این سیستم اجزا سازه ای، با اتصالات پیچی به هم متصل شده و تشکیل یک سیستم یکپارچه ساختمانی مقاوم در برابرزلزله را می دهد. 
• با اجرای سقف با طرحهای جذاب و پوشش با پنلهای سه بعدی زیبا می توان جلوه خاصی به ویلا بخشید. 
• با توجه به این که جنس تمام پروفیلها گالوانیزه است سازه در برابر خوردگی و زنگ زدگی بخصوص در هوای شرجی مثل نواحی شمالی و جنوبی کشور بسیار مقاوم خواهد بود. 
• عایقهای صوتی موجود در این سیستم موجب کاهش چشمگیر انتقال اصوات محیطی به داخل ساختمان و در نتیجه فراهم شدن بالاترین میزان آرامش و راحتی در فضای داخلی می گردد. 
• تمام مصالح مصرفی در این سیستم دارای مقاومت بالا در برابر آتش می باشد. 
• به دلیل استفاده از مصالح پیش ساخته و کوتاه بودن زمان نصب و حمل و نقل کم حجم، امکان ساخت ویلا در دورترین مکانهای کوهستانی و جنگلی فراهم می گردد. 

3- سیستم سازه های فولادی سبک LSF ، یک سیستم سازه ای پیشرفته است که در انواع ساخت و سازها مانند خانه های ویلایی، ساختمانهای مسکونی، اداری و صنعتی یک تا سه طبقه، هتل ها و هتل آپارتمانها، ساختمانهای مدارس و دانشگاهی، رستورانها و .... دارای کاربرد می باشد. در این سیستم اجزا سازه ای، با اتصالات پیچی به هم متصل شده و تشکیل یک سیستم یکپارچه ساختمانی مقاوم در برابر باد، زلزله، برف و ... را می دهد. 
partco1 بازدید : 7 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)

ساختمان فولادی و طراحی آن

 
ساختمان فولادی و طراحی آن

 

فولاد به عنوان ماده ای با مشخصات خاص و منحصر بفرد ، مدتهاست در ساخت ساختمان ها کاربرد دارد. قابلیت اجرای دقیق، رفتار سازه ای معین، نسبت مقاومت به وزن مناسب در کنار امکان اجرای سریعسازه های فولادی همراه با جزئیات و ظرافت های معماری فولاد را بعنوان مصالحی منحصر و ارزان در پروژه های ساختمانی مطرح نموده است؛ به نحوی که اگر ضعفهای محدود این ماده نظیر مقاومت کم در برابر خوردگی و عدم مقاومت در آتش سوزی های شدید به درستی مورد توجه و کنترل قرار گیرند، امکانات وسیعی در اختیار طراح قرار می دهد که در هیچ ماده دیگر قابل دستیابی نیست. 

فولاد آلیاژی از آهن و کربن است که کمتر از 2 درصد کربن دارد. در فولاد ساختمانی عموما" در حدود 3 درصد کربن و ناخالصی های دیگری مانند فسفر، سولفور، اکسیژن و نیتروژن و چند ماده دیگر موجود می باشد. ساخت فولاد شامل اکسیداسیون و جدانمودن عناصر اضافی و غیر ضروری موجود در محصول کوره بلند و اضافه کردن عناصر مورد نیاز برای تولید ترکیب دلخواه است. برای ساخت فولاد از چهار روش اصلی استفاده می شود. 

این روشها عبارتند از: روش کوره باز، روش دمیدن اکسیژن، روش کوره برقی، روش خلاءآنچه فولاد را به عنوان یک مصالح ساختمانی مناسب معرفی کرده می تواند شامل موارد زیر باشد: 

• تغییر شکل در اثر بارگذاری و ایجاد تنش یکنواخت 
• وجود خاصیت الاستیک و پلاستیک 
• شکل پذیری 
• خاصیت چکش خواری و تورق 
• خاصیت خمش پذیری 
• خاصیت فنری و جهندگی 
• خاصیت چقرمگی 
• خاصیت سختی استاتیکی و دینامیکی 
• مقاومت نسبی بالا 
• - ضریب ارتجاعی بالا 
• جوش پذیری 
• همگن بودن 
• امکان استفاده از ضایعات 
• امکان تقویت مقاطع در صورت نیاز

طراحی ساختما نهای فولادی

انتخاب نوع مقطع، روش ساخت، روش بهره برداری و محل ساخت ساختمان، خصوصیات و ویژگی های متنوعی برای ساخت اسکلت باربر یک ساختمان بوجود می آورد. مزیتهای هر سیستم سازه ای و مصالح مورد نیاز آن سیستم را در صورتی می توان بکار برد که خصوصیات و ویژگیهای آن مصالح و سیستمها در مرحله طراحی به حساب آورده شود و طراح باید در مورد هر یک از مصالح به درستی قضاوت کند. این موضوع بویژه در ساختمانهایی که اسکلت فولادی دارند ضروری است. معیارهای سازه ای زیر اهمیت زیادی در طراحی کلی و ستون گذاری ساختمان دارد: 
• نوع مقطع 
• آرایش و روش قرار گیری مقاطع 
• فواصل تکیه گاهی 
• اندازه دهانه های سقف 
• نوع مهاربندی 
• نوع سیستم صلب کننده 
• محل قرارگیری سیستم صلب کننده (سیستم فضاسازی داخلی) 

برای استفاده بهینه از خواص مطلوب ساختمانهای فولادی، سیستم فضاسازی داخلی باید بگونه ای اختیار شود که: 

• متشکل از قطعات سازه پیش ساخته باشد. بدین منظور که سرعت بیشتر نصب و برپایی سازه موجب کوتاه شدن زمان کلی ساخت می شود. 
• قطعات سبک باشد تا وزن کلی ساختمان به حداقل ممکن برسد. 
• نوع سیستم انتخاب شده سازگار با سیستم سازه ای انتخاب شده باشد. 
• با یک روش اقتصادی قابل محافظت در برابر آتش باشد. 

فضاهای داخلی ساختمان فلزی معمولا" شامل: 
• سقفها 
• بام 
• دیوارهای خارجی 
• دیوارهای داخلی 
• سیستم رفت و آمد (پله و آسانسور) 

می باشد که با هماهنگی دقیق و علمی این امکان بوجود می آید که اقتصادی ترین روش ساخت سازه فولادی و اجرای ساختمان بدست آید. 
partco1 بازدید : 7 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)

سازه فولادی و توجیه اقتصادی

 
سازه فولادی و توجیه اقتصادی

 

در ارزیابی اقتصادی یک ساختمان فولادی ، فقط در نظر گرفتن قیمت مصالح ساختمانی و نیروی انسانی کفایت نمی کند و بقیه عوامل موثر در این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. موارد زیر در اقتصاد یک ساختمان موثر است: 

• قیمت زمین
• مصالح در دسترس
• ارزش نهایی ساختمان
• هزینه اسکلت اصلی سازه (سفت کاری) 
• تاثیر نازک کاری
• تاثیر نصب تجهیرات و تاسیسات
• نحوه تاثیر این عوامل در بهره برداری بهینه از ساختمان
• هزینه ایجاد تغییرات داخلی و بهسازی در ساختمان
• هزینه تخریب (در ساختمانهای با عمر کوتاه) 

بررسی میزان مصرف فولاد در ساختمانهای فلزی

در ساختمانهای فلزی هزینه با توجه به میزان مصرف فولاد در هر متر مربع مساحت کف ( تصویر افقی) یا متر مکعب ساختمان محاسبه می شود. هزینه ساخت و میزان مصرف فولاد به عوامل زیر بستگی دارد: 

• تعداد طبقات
• بار اعمال شده به طبقات (مرده و زنده) 
• دهانه ها در اطراف ستون
• ضخامت سقف
• سیستم سازه ای (سیستم انتقال بارهای قائم و جانبی) 

انتقال بار در سازه های فولادی

سازه های فولادی مشتمل بر تعدادی تیر و ستون به شکل قاب و نیز شامل تعدادی تقویت کننده، به منظور ایستایی بیشتر می باشد. بدیهی است انتقال بارهای افقی و قائم از طریق این اجزاء صورت می گیرد. به این صورت که: 

1) سقف بارهای عمودی را تحمل کرده و بصورت افقی از طریق تیرها به تکیه گاههای تیر منتقل می کند. 
2) سیستم باربر قائم (ستونها)، بارها را از تکیه گاههای دو سر تیر به فونداسیون انتقال می دهد. 
3) همچنین سیستم های مهاربندی قائم و افقی، بارهای جانبی ناشی از باد،زلزله، فشار زمین و... را به فونداسیونها منتقل می نمایند. 

ماهیت انتقال بار از طریق تیرها به تکیه گاهها و روش قرارگیری تیرها (تیر ریزی) به عوامل زیر بستگی دارد: 

• نوع مقطع قابل استفاده با توجه به طراحی معماری
• فواصل تکیه گاهها و طول دهانه تیر با توجه به طراحی ساختمان فولادی 
• روش انتقال بار توسط اجزای باربر
• سیستم تکیه گاهی انتخاب شده (صلب، نیمه صلب، ساده) 
partco1 بازدید : 7 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)

سازه فولادی در مقایسه با سازه بتنی

 
سازه فولادی و بتنی

 

عمده عوامل مؤثر در این روند، هزینه، زمان و کیفیت ساخت هستند.هزینه ساخت و سود حاصل از این سرمایه‌گذاری با زمان اتمام طرح رابطه تنگاتنگی دارند. بدیهی است هر چه زمان طرح طولانی‌تر ‌شود شاهد افزایش قیمت مصالح، قیمت تمام شده طرح، هزینه‌های متفرقه و بازگشت دیرتر سرمایه خواهیم بود که خوشایند هیچ سازنده‌ای نیست. سازه‌های بتن آرمه در مقابلسازه‌های فولادی معمولاً نیاز به هزینه کمتر و زمان بیشتری برای ساخت دارد؛ در حالی‌که سازه‌های فولادی ابتدا نیاز به سرمایه زیادی برای خرید آهن آلات دارد ولی در عوض شاهد سرعت اجرای بالاتری خواهیم بود.بنابراین در ساختمان‌های عادی کمتر از 6 طبقه در نهایت از این منظر تفاوت زیادی وجود ندارد. 

در اسکلت‌های فولادی حتماً باید تمام اسکلت آماده باشد تا بتوان سقف را اجراکرد. به عبارت دیگر اول باید تیر و ستون‌هایی وجود داشته باشد تا بتوان روی آن سطحی به نام سقف یا همان کف اجرا کرد. در حالی‌که در سازه‌های بتن آرمه ابتدا ستون‌های هر طبقه و سپس سقف همان طبقه که خود مشتمل بر تیر‌ها و کف یکپارچه‌تری نسبت به سازه‌های فولادی است اجرا می‌شود. 

مزیت این روش نسبت به روش اول آن است که می‌توان طبقه مورد نظر را سریعتر برای اجرای دیگر مراحل از جمله تیغه چینی، اجرای تأسیسات مکانیکی و برقی و... در اختیار سایر پیمانکاران قرار داد که خود موجب تسریع در روند طرح خواهد بود. ولی به‌طور کلی زمان اجرای سازه‌های فولادی در مقیاسهای بزرگ تا حدودی کوتاه‌تر از سازه‌های بتن آرمه و هزینه‌های سازه‌های بتن آرمه کمتر از سازه‌های فولادی است که هر سازنده‌ای با توجه به شرایط و معیار‌های خود تصمیم‌گیرنده اصلی است. 

حال با فرض وجود شرایطی کاملاً ایده‌آل، یعنی عدم‌وجود محدودیت زمان و هزینه‌ها، عامل سوم یعنی کیفیت سازه را بررسی می‌کنیم. کیفیت را می‌توان از جنبه‌های متفاوتی مانند مقاومت در برابر بارهای ثقلی وارده و زلزله، مقاومت در برابر حرارت، ابعاد، دهانه‌های قابل پوشش، تعداد طبقات قابل طراحی، قابلیت ترمیم آسان و... مورد نقد و بررسی قرار داد. با توجه به گستردگی و پیچیدگی مسئله، در اینجا فقط تصمیم‌گیری برای ساختمان‌های عادی را مورد توجه قرار می‌دهیم. 

در طراحی سازه‌ها، مقاومت بتن را 10 درصد مقاومت فولاد فرض می‌کنند بنابراین ابعاد ستون‌ها و تیرهای بتنی، به‌مراتب بیش از سازه‌های فولادی است. البته این ابعاد بزرگ اعضای بتنی، ممان اینرسی بسیار بالاتری نسبت به گزینه دیگر به ارمغان خواهند آورد که در نهایت سازه بتنی، سختی بالاتر و معمولاً رفتار سازه‌ای مناسب‌تری دارد. « سازه‌های بتنی سنگین هستند.» در پاسخ به این ایراد باید گفت: ابعاد بزرگ سازه تا جایی مورد پذیرش یک مهندس است که منجر به سنگینی بیش از حد سازه نشود و با توجه به آنکه بحث ما در مورد سازه‌های عادی کمتر از 6 طبقه است تفاوت وزن اسکلت نیز آنچنان نخواهد بود تا مهندس طراح را به سمت طراحی سازه فولادی بکشاند. این موضوع در بسیاری از سازه‌های عظیم نیز صادق است که برج 56 طبقه تهران نمونه بارزی از این دست است. 

با توجه به اینکه اطفاء حریق بلافاصله بعد از وقوع حادثه ممکن نیست، ساختمان باید به گونه‌ای طراحی شود که تا چند ساعت متوالی بتواند آتش را با حداقل خسارات وارده تحمل کند. در سازه‌های بتن آرمه مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی وجود دارد، اما درسازه‌های فولادی درصورتی‌که تمهیدات ایمنی لازم در آنها صورت نپذیرد در چند دقیقه ابتدایی حریق، شاهد تخریب‌های بسیار سریع و غیرقابل جبران خواهیم بود که این مورد نیز مزیتی بسیار ارزشمند برای سازه‌های بتن آرمه به حساب می‌آید 

در نهایت باید بر این موضوع تاکید کرد که به‌طور کلی هم سازه‌های فولادی و هم سازه‌های بتن آرمه درصورتی که در طراحی آنها سیستم مناسب و منطبق بر آیین‌نامه‌های به روز، مورد استفاده قرار نگیرد و متخصصین متبحر آنها را اجرا و مهندسین با تجربه بر اجرای آنها نظارت مستمر نکنند، هیچ رجحانی از نظر کیفیت و قابلیت اطمینان بر دیگری ندارند. فراموش نکنیم معیار چهارمی نیز در انتخاب وجود دارد؛ معیاری که 3 معیار هزینه، زمان و کیفیت را تحت سیطره خود قرار می‌دهد: فولاد به‌عنوان یک سرمایه ملی ماده‌ای است که ارزان به دست نمی‌آید و همانند نفت روزی تمام خواهد شد؛ ماده‌ای که باید در صنایع ارزشمندتر ‌ و یا حداقل در سازه‌های خاص که نیاز به ظرافت خاصی دارند و پس از بررسی‌های علمی برتری فولاد در آن محرز شده، مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد تا شاهد رشد اقتصادی در دیگر زمینه‌ها باشیم. 

partco1 بازدید : 4 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)

سازه فولادی

 
سازه فولادی

 

شرکت سازه فولادی نوعی سازه است که مصالح اصلی آن که برای تحمل نیروها و انتقال آنها به کار می‌رود از فولاد است. اتصالات به کار رفته در این نوع سازه‌ها از نوع جوشی، پرچی و یا پیچ می‌باشد و بسته به نوع اتصالات قطعات طرح شده و کنترلهای مربوطه بر روی آنها انجام می‌شود. 
در حال حاضر فولاد از مهمترین مصالح برای ساخت ساختمان و پل و سایر سازه های ثابت است مقاومت فولاد ( تنش تسلیم) مورد استفاده در بازه۲۴۰۰ تا ۷۰۰۰ Kgr/Cm ۲ است که برای ساختمانهای معمولی از فولاد با مقاومت ۲۴۰۰ که به آن فولاد نرمه گفته می شود استفاده می گردد. 

 

سازه‌های فولادی به سه دسته تقسیم می‌شوند :

• سازه‌های قاب بندی شده:که مجموعه‌ای از اعضای محوری، خمشی و یا محوری خمشی اند 
• سازه‌های پوسته‌ای : منابع نگهداری مایعات و گازها که نیروی محوری حاکم است 
• ساره های معلق: که در آن نیروی کششی حاکم است 

منظور از سازه‌های فولادی در عمران معمولا سازه‌های قاب بندی شده است. نقش قاب در ساختمان انتقال بارهای مرده و بار زنده و زلزله و بار برف از سازه به پی می‌باشد. و پایداری کلی سازه راحفظ می‌کند. برای ساخت سازه‌های ساختمانی بیشتر از پروفیل‌های نورد شده استفاده می‌شود اگر ابعاد طراحی شده مقادیر دیگری باشد می‌توان با استفاده از ورق‌های موجود در بازار پروفیل مربوطه را تهیه کرد. 

روشهای طراحی سازه های فولادی ساختمانی

ابعاد پروفیل های مورد استفاده در ساختمان اسکلت فلزی را می توان با یکی از روشهای زیر محاسبه کرد. از روشهای زیر دو روش تنش مجاز و روش حدی در مقررات ملی ساختمان مبحث ۱۰ ایران آورده شده است. 

• روش تنش مجاز 
• روش طرح پلاستیک 
• روش حالت حدی 
partco1 بازدید : 2 پنجشنبه 09 آذر 1391 نظرات (0)

بلوک سقفی

 
بلوک سقفی

 

سقف اجرا شده با تیرچه و بلوک از انواع سقف های با پشت بند ( تیرک دار ) بتنی است که تحمل فشار به بتن بالایی با ضخامت حداقل پنج سانتیمتر واگذار می گردد و کشش توسط میلگردهای کششی تیرچه (میلگردهای تحتانی تیرچه) تحمل می شود. 

بنابراین ، سقف تیرچه و بلوک از اجزای اصلی ، به شرح زیر تشکیل می شود : 
1. تیرچه
2. بلوک
3. میلگرد حرارتی و افت و میلگرد منفی
4. بتن پوششی (درجا) 

1- تیرچه: عضو پیش ساخته ای است ، متشکل از بتن و فولاد به مقطع تقریبی T ، که در دو نوع تیرچهخرپایی و تیرچه پیش تنیده ، تولید می شود و مانند همه قطعه های پیش ساخته در دو مرحله تحت اثر نیرو قرار می گیرد. این دو مرحله به علت اهمیت آنها باید به دقت مورد ملاحظه قرار گیرند : 

• مرحله اول باربری : در این مرحله باید تیرچه به تنهایی قادر به تحمل بار ناشی از وزن خود در هنگام حمل و نقل بوده و همچنین قادر به تحمل وزن مرده سقف (وزن تیرچه ، بلوک و بتن پوششی) بین تکیه گاههای موقت (شمعبندیها) در زمان اجرای سقف باشد. 

• مرحله دوم باربری : این ملرحله در تیرچه پس از حصول مقاومت بتن پوششی فرا می رسد که تکیه گاههای موقت اجرایی برداشته شده و تیرچه به عنوان عضو کششی مقطع تیرT تحمل نیرو می نماید. 

2- بلوک :برای پرکردن محلهای خالی بین تیرچه ها ، از بلوکهای توخالی استفاده می شود که جنس آنها از سفال یا بتن و حتی پلاستیک و یونولیت است. بلوکها علاوه بر خاصیت پرکنندگی فضای خالی ، در حکم قالب بتن پوششی نیز هستند. بلوکها در سقفهای اجرا شده با تیرچه و بلوک ، تحمل نیرو نمی کنند و فقط خاصیت پرکنندگی دارند. 

مثلا" در روی سقف ، پیش از بتن ریزی ، تحمل نیروی حاصل از رد شدن چرخ فرغون را داشته باشد و همچنین باید مقاومت کافی برای تحمل نیروهای حاصل از حمل و نقل و دپو نمودن را داشته باشد. شکل بلوک با توجه به موارد یاد شده طراحی می شود و بلوک توخالی معمولا" از مواد مختلف تولید می شود. مانند : 

• بتن با مصالح سنگی معمولی 
• بتن با مصالح سبک وزن
• سفال
• مصالح چوبی یا مقوایی
• یونولیت و مشابه یا نی

3- میلگردهای افت حرارتی :جهت مقابله با تنشهای متفرقه در بتن پوششی و به منظور جذب تنشهای ناشی از افت و تغییر حرارت ، میلگردهایی در دو جهت عمود برهم و در قسمت بالایی تیر نواری T و روی بلوکها نصب می گردند ، که میلگرد افت و حرارتی نامیده می شوند. 

در صورتی که ارتفاع تیرچه خرپایی به حدی باشد که میلگرد نصب ( بالایی ) در محل تعبیه میلگرد افت قرار گیرد ، می توان از میلگرد مزبور به عنوان میلگرد افت و حرارتی در جهت طولی تیرچه استفاده کرد. قطر میلگرد افت حرارتی بر ای میلگرد ساده ، دست کم 5 میلیمتر ، و برای میلگرد با مقاومت بالا 4 میلیمتر و حداکثر فاصله بین دو میلگرد افت حرارتی 25 سانتیمتر است. 

4- بتن پوششی ( بتن درجا ) :بتن پوششی ، قسمتی از تیر مرکب است که در محل کارگاه پس از جاگذاری تیرچه ها و بلوکها بتن ریزی می گردد و پس از حصول مقاومت لازم به کمک عضو کششی بار وارد بر سقف را تحمل می کند. 

partco1 بازدید : 5 پنجشنبه 09 آذر 1391 نظرات (0)

تری دی پانل

 
پانل

 

پانل پیش ساخته سبک سه بعدی یا D3 پانل یک ساختار باربر و بسیار مقاوم است که به عنوان دیوارهای غیر باربر نیز مورد استفاده قرار میگیرد. ساختمان های باساختار پانل های سه بعدی در زمره سیستم های نیمه پیش ساخته محسوب شده که با رویکردی میانه میتوانند مجموعه مزایای سیستم های درجا و پیش ساخته را تواما داشته باشد. 

کاهش نسبی هزینه های کار نیروی انسانی، پرت مصالح و ماشین آلات مورد نیاز، کاهش زمان اجر ا، کنترل کیفیت بهتر، وابستگی کمتر به شرایط جوی و صرفه جویی در تجهیزات نصب از جمله مزایای اولیه این تکنولوژی می باشد . 

استحکام سازه های پانل 3D تواماً از ترکیب فولاد و بتن به دست می آید و این محصول همانند یک قطعه بتن آرمه یکپارچه عمل میکند. پانل های سه بعدی ساختمانی می توانند در سازه های متعارف بتنی و فلزی به عنوان دیوار برشی جهت باربری جانبی مورد استفاده قرار گیرند . این پنل ها برای طراحی و ساخت سوله ها ، ساختمان های صنعتی، دیوارهای محوطه سازی، ساختمان های مسکونی، اداری، آموزشی، درمانی و تجاری با استفاده از سازه فلزی یا بتن آرمه، بدون هیچ گونه محدودیتی در تعداد طبقات و در ساختمانهای بدون سازه تا 4 طبقه قابل استفاده می باشند. 

ساختار پانل ها به گونه ای است که امکان استفاده از آن ها در ساختارهای کم ارتفاع به عنوان اعضای باربر قائم و افقی، نیاز به دیگر اجزای باربر از جمله تیر و ستون را مرتفع می سازد. 

در واقع ساختمان های کم ارتفاع را می توان با تکیه بر رفتار سه بعدی پانل ها بدون نیاز به قاب های باربر طراحی و اجرا نمود . علاوه بر آن پانل ها قابلیت کارکرد و استفاده هم زمان با قاب های ساختمانی متعارف را دارا می باشند . ویژگی اخیر می تواند با هدف مقاوم سازی و تقویت باربری قاب های موجود مورد استفاده قرار گیرد. 

همچنین پانل های غیرباربر نیز بار ثقلی ناشی از وزن خود و همچنین بار جانبی ناشی از زلزله را به عنوان قطعات الحاقی ساختمان و در دیوارهای خارجی بار ناشی از باد مطابق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان را تحمل می نمایند. 

مطابق نظر کارشناسان و مطالعات علمی در شاخه مهندسی عمران این محصول یکی از بهترین جایگزینها برای سیستم های سنتی مثل آجر و سفال است . افزایش روزافزون استفاده از این تکنولوژی به عنوان یک دیوار پیش ساخته با قیمت تمام شده کمتر و مقاومت بیشتر گواهی بر کارایی و مزایای برتر این محصول می باشد . 

در حال حاضر ساخت و ساز با این روش در بسیاری از کشورها متداول است. و به جرات میتوان گفت که استفاده از پانل 3 بعدی در زمان زلزله اوار به همراه نخواهدداشت و تمام نیرو های برشی و خمشی را در خود خنثی خواهد نمود . 

partco1 بازدید : 6 پنجشنبه 09 آذر 1391 نظرات (0)

تری دی پانل

 
پانل

 

پانل پیش ساخته سبک سه بعدی یا D3 پانل یک ساختار باربر و بسیار مقاوم است که به عنوان دیوارهای غیر باربر نیز مورد استفاده قرار میگیرد. ساختمان های باساختار پانل های سه بعدی در زمره سیستم های نیمه پیش ساخته محسوب شده که با رویکردی میانه میتوانند مجموعه مزایای سیستم های درجا و پیش ساخته را تواما داشته باشد. 

کاهش نسبی هزینه های کار نیروی انسانی، پرت مصالح و ماشین آلات مورد نیاز، کاهش زمان اجر ا، کنترل کیفیت بهتر، وابستگی کمتر به شرایط جوی و صرفه جویی در تجهیزات نصب از جمله مزایای اولیه این تکنولوژی می باشد . 

استحکام سازه های پانل 3D تواماً از ترکیب فولاد و بتن به دست می آید و این محصول همانند یک قطعه بتن آرمه یکپارچه عمل میکند. پانل های سه بعدی ساختمانی می توانند در سازه های متعارف بتنی و فلزی به عنوان دیوار برشی جهت باربری جانبی مورد استفاده قرار گیرند . این پنل ها برای طراحی و ساخت سوله ها ، ساختمان های صنعتی، دیوارهای محوطه سازی، ساختمان های مسکونی، اداری، آموزشی، درمانی و تجاری با استفاده از سازه فلزی یا بتن آرمه، بدون هیچ گونه محدودیتی در تعداد طبقات و در ساختمانهای بدون سازه تا 4 طبقه قابل استفاده می باشند. 

ساختار پانل ها به گونه ای است که امکان استفاده از آن ها در ساختارهای کم ارتفاع به عنوان اعضای باربر قائم و افقی، نیاز به دیگر اجزای باربر از جمله تیر و ستون را مرتفع می سازد. 

در واقع ساختمان های کم ارتفاع را می توان با تکیه بر رفتار سه بعدی پانل ها بدون نیاز به قاب های باربر طراحی و اجرا نمود . علاوه بر آن پانل ها قابلیت کارکرد و استفاده هم زمان با قاب های ساختمانی متعارف را دارا می باشند . ویژگی اخیر می تواند با هدف مقاوم سازی و تقویت باربری قاب های موجود مورد استفاده قرار گیرد. 

همچنین پانل های غیرباربر نیز بار ثقلی ناشی از وزن خود و همچنین بار جانبی ناشی از زلزله را به عنوان قطعات الحاقی ساختمان و در دیوارهای خارجی بار ناشی از باد مطابق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان را تحمل می نمایند. 

مطابق نظر کارشناسان و مطالعات علمی در شاخه مهندسی عمران این محصول یکی از بهترین جایگزینها برای سیستم های سنتی مثل آجر و سفال است . افزایش روزافزون استفاده از این تکنولوژی به عنوان یک دیوار پیش ساخته با قیمت تمام شده کمتر و مقاومت بیشتر گواهی بر کارایی و مزایای برتر این محصول می باشد . 

در حال حاضر ساخت و ساز با این روش در بسیاری از کشورها متداول است. و به جرات میتوان گفت که استفاده از پانل 3 بعدی در زمان زلزله اوار به همراه نخواهدداشت و تمام نیرو های برشی و خمشی را در خود خنثی خواهد نمود . 

partco1 بازدید : 5 پنجشنبه 09 آذر 1391 نظرات (0)

پانل سه بعدی و نصب آن

 
نصب پانل

 

سازه هاي ساخته شده با پانل سه بعدي، بعد از بتن پاشي روي ديوارها و بتن ريزي روي سقف به دليل پيوستگي كامل سازه به صورت جعبه در آمده، به طوري كه اين گونه ساختمان ها را در گروه Box Type معرفي مي كنند. 
با توجه به اينكه سيستم پانل سه بعدي در واقع متشكل از ديوارها و سقف هاي بتني عمود بر يكديگر مي باشد، لذا صلبيت جانبي آن در مقايسه با قاب هاي خمشي بسيار بالاتر ميباشد. 
در اين سيستم پس از اجراي اسكلت فلزييا بتن آرمه ابتدا سقف ها بر اساس نقشه هاي اجرائي مربوطه اجرا مي گردند. سپس جهت اجراي ديوارها دستور العمل زير اعمال مي گردد: 

1. پس از نصب پانل هاي سه بعدي در اسكلت فلزي يا بتني لازم است كه پانل ها به وسيله آرماتورهاي تقويتي به فونداسيون متصل شود. 
اين آرماتورها كه بسته به نوع پانل كه معمولاً از آرماتور شماره 10 استفاده مي شود، در فواصل 40cm از هم و تا ارتفاع 40cm تا 70cm از روي فونداسيون و بين شبكه مفتولي و عايق پلي استايرن قرار مي گيرد. 

در اسكلت هاي بتني معمولاً قبل از بتن ريزي فونداسيون اين ميلگردها به صورت انتظار به شناژ متصل مي شود و در غير اين صورت در فواصل قيد شده به وسيله مته هاي صنعتي به عمق 15cm -10cm و در يك خط فونداسيون سوراخ و آرماتورها در داخل آن قرار ميگيرد. 
اما در اسكلت هاي فلزي اين آرماتور ها به صورت L بوده كه يك ضلع آن به طول 15cm -10cm به بال تير از بالا و پايين جوش شده و ضلع ديگر همانطور كه در بالا قيد شد به طول 70cm -40cm بين شبكه مش و عايق پانل قرار مي گيرد. 

2. چون پانل ها سه بعدي در ابعاد 3*1.22 متر توليد مي شود لازم است كه محل اتصال دو پانل به وسيله شبكه هايي از جنس شبكه هاي مش و با همان ضخامت به پانل متصل و آرماتور هاي تقويتي به طول 60cm در هر يك متر پيوستگي شبكه پانلي را تضمين كن. 
اين آرماتورها در هر دو رويه پانل نصب مي گردد، مي بايست 30cm ازهر پانل مورد اتصال را بپوشاند. 
اين اتصالات كه از جنس مش پانل مي باشد و مي بايست 10cm از هر پانل را بپوشاند به صورت اتصال تخت در محل اتصال دو پانل، اتصال قائم براي اتصال دو پانل به صورت 90 درجه و اتصال U در بازشو و محل اتصال در و پنجره به ديوار استفاده مي شود. 

3. روش كارگذاري لوله هاي برق، تلفن، كليد و پريز لوله هاي برق قبل از بتن پاشي و فاصله بين صفحات فولادي مش و عايق پلي استايرن عبور داده مي شود. 
لازم است سطح عايق در طول مسير لوله ها و به اندازه قطر لوله و به عمق لازم توسط سشوارهاي صنعتي سوزانده و گودبراداري شود. 
قوطي كليدها و پريزها نيز در داخل چشمه ها و يا با بريدن قسمتي از مفتولها كار گذاشته شود. 
كارگذاري قاب پنجره و چهارچوب فلزي درها بهتر است قبل از بتن پاشي قاب پنجره ها و چهارچوب فلزي درها در محل مورد نظر تراز شاقول و سپس محكم گردند. 

4. بتن ريزي كه به صورت شاتكريت اجرا مي شود. 
شاتكريت به دو روش تر و خشك امكان پذير است. در روش خشك مصالح بتن به صورت خشك و با آب مخلوط نشده داخل لوله حركت مي كند و در هنگام پاشيدن هوا و آب به اين مواد اضافه مي شود. 
در روش تر، ملات بتن در مخزن ساخته مي شود، درمحل خروج با فشار هوا اين ملات پاشيده مي شود. معمولاً عمليات بتن ريزي به روش شاتكريت تر استفاده مي شود. 

partco1 بازدید : 10 دوشنبه 06 آذر 1391 نظرات (0)

سازه های پیش ساخته سبک در صنعت ساختمان

 
  سازه های پیش ساخته سبک در صنعت ساختمان

 

پروژه های عمرانی با توجه به آمار و ارقام، از لحاظ سرمایه و حجم نیروی انسانی ، بزرگترین صنعت در کشور می باشد. رشد سریع جمعیت و افزایش تقاضا باعث شده است تا ضرورت ایجاد تحول در شیوه های سنتی صنعت ساختمان بیشتر شود. روشسازه های پیش ساخته سبک یکی از تکنولوژی های نوپا در عرصه ساخت و ساز است. 

سازه های پیش ساخته در کشور تنها تا ۴ طبقه و در دنیا تا ۸ طبقه امکان پذیر است. سازه های پیش ساخته جایگزین بسیار مناسبی برای کانکس با تعداد درخواست بالا است. این سازه ها مقاوم در برابر رطوبت و نم است. سازه های پیش ساخته را می توان با کمترین اتلاف مصالح جابجا کرد. همچنین در برابر زلزله از مقاومت خوبی برخوردار هستند. 

مزایای استفاده از سازه های پیش ساخته :

• وزن کم
• کاهش هزینه
• حمل و نقل آسان 
• قابلیت نصب در اسرع وقت
• عایق بندی دما و صرفه جویی در مصرف انرژی
• عایق بندی صدا 

در ایران با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی، روش سازه های پیش ساخته، مناسبترین روش تشخیص داده شده است. 

اتصالات و مواضع تحمل بار در سازه های پیش ساخته به صورت یکپارچه در تمام ساختمان وجود دارد. در این سازه ها از شبکه های میلگردی که در تمام سطوح دیوار ها توزیع شده اند، استفاده می گردد. 

استفاده از سازه های پیش ساخته باعث کاهش ضایعات مواد اولیه و استفاده بهتر از منابع ملی می شود همچنین باعث کاهش ده درصدی هزینه های تمام شده ساختمان می گردد. 

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 20
  • بازدید کلی : 709