loading...
گروه صنعتی پارت
partco1 بازدید : 6 پنجشنبه 23 آذر 1391 نظرات (0)
 

کامپوزیت و قابلیت ها

 
کامپوزیت و قابلیت ها

 

ورق های کامپوزیت دارای قابلیت های زیر می باشد: 
1) سبکی وزن – ورق های کامپوزیت دارای وزن کمی حدود 5-8 کیلوگرم در هر متر مربع می باشند که در مقایسه با دیگر مصالح از قبیل سنگ ، شیشه و سیمان دارای پایین ترین وزن ممکن می باشد. با بررسی های بعمل آمده نمای کامپوزیت آلومینیوم حدود 90% سبک تر از سنگ گرانیت ، 85% سبک تر از سیمان ، 75% سبک تر از شیشه و 50% سبک تر از ورق معمولی است .( کاهش وزن سازه باعث کاهش ضریب زلزله در محاسبات می باشد) 

2) خواص آکوستیک – فضای خالی پشت ورق های کامپوزیت باعث ایجاد خاصیت آکوستیک می شود. بعنوان مثال وقتی از یک ورق کامپوزیت در یک ساختمان با دیواهای ساخته شده از بتن سبک استفاده می شود خاصیت عایق بودن صوت آن دو برابر می شود. 

3) شکل پذیری – بوسیله ی ابزار زوایای مختلف با لبه تیز تا 135 درجه را می توان با این ورق ها ایجاد کرد در حالیکه برای مصالح رایج دیگر فاقد سیمان ، سنگ و شیشه این امر امکان پذیر نمی باشد. 

4) تنوع رنگ – با توجه به وجود تنوع رنگ ورق ها طراحان می توانند از رنگ ورق ها طراحان می توانند از رنگ های بسیار متنوع و مختلف از جمله رنگ های متالیک در طرحهای خود استفاده کنند. برای رنگ کردن پانل ها از سیستم های بسیار پیشرفته و با کیفیت بالا استفاده شده است تا رنگ مورد نظر بالاترین کیفیت و بهینه ترنی مقاومت را در برابر شرایط نامساعد جوی و آلودگی های صنعتی داشته باشد. 

5) مقاومت در برابر آتش سوزی – از لحاظ مقاومت در برابر آتش سوزی این مصالح در بسیاری از کشورها بعنوان مصالح ضد احتراق شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد و پس از آتش سوزی نیز برای محیط زیست آلودگی ایجاد نمی کند زیرا تمامی مواد بکار رفته در ساخت آن بدون CFC هستند. 

6) عملکرد غیر یکپارچه در زلزله – با توجه به این که این ورق ها بصورت ثابت به نمای ساختمان متصل نمی شوند ، هنگام وقوع زلزله ورق ها در جای خود حرکت کرده و امکان فرو ریختن آن به حداقل می رسد. 

7) امکان آب بندی نما – از ویژگی های نمای کامپوزیت ، امکان آب بندی آن می باشد به گونه ای که امکان نفوذ آب به زیر نما وجود نداشته باشد و آب ناشی از باران و برف پس از هدایت به شیارهای تعبیه شده از محل معینی خارج می شوند . همچنین این ورق ها در مقابل خوردگی ناشی از آب و هوا و باران های اسیدی کاملا مقاوماست و عوامل جوی هیچگونه تاثیری به زیبایی و کیفیت نما نخواهد داشت. 

8) بی نیازی به شستشو – از دیگر ویژگی های این ورق ها تمیز ماندن آن است . دلیل این امر نوع رنگ مصرفی است که در اثر جریان هوا الکتریسیته ساکن در ورق ایجاد نمی شود که گرد و غبار معلق در هوا جذب نشده لذا سطح آن تمیز مانده و هرگونه گردو غبار احتمالی نیز با اولین باران از روی سطح کاملا شسته می شود. 

9) قابلیت تعویض پانل ها- در صورت بروز هرگونه مشکل در یکی از پانل ها به دلایل مختلف ، این قابلیت وجود دارد که بتوان بدون خرابی کل نما تنها پانل آسیب دیده را عوض کرده و یک پانل نو جایگزین آن کرد. 

partco1 بازدید : 5 پنجشنبه 23 آذر 1391 نظرات (0)

کامپوزیت و مشخصات فنی

 
کامپوزیت و مشخصات فنی

 

 

ورق های کامپوزیت

ورق های کامپوزیت از سال 1969 در آلمان ابداع گردید و استقبال و استعمال بیش از حداین محصول در نما نشان دهنده کیفیت مناسب و عدم وجود هر گونه محدودیت در طراحی و اجرای این مصالح است. 
ورق های کامپوزیت متشکل از دو لایه آلومینیوم به ضخامت 5.0 میلیمتر و یک هسته از جنس پلاستیک یا یک ماده مهدنی پر کننده به ضخامت 3 میلیمتر که در بین این دو لایه قرار می گیرد می باشد. 

مشخصات فنی ورق های کامپوزیت:

1) مقاومت بالا در برابر شرایط متفاوت آب و هوایی:

ورق آلومنیوم کامپوزیت پانل ایبوند به واسطه پوشش رنگ PVDF ، پایدار فوق العاده ای دربرابر نور خورشید ، اشعه ماوراء بنفش ، دماهای متفاوت (40 تا 80 درجه سانتی گراد) و مواد اسیدی و قلیایی دارا می باشد. 

2) مسطح بودن:

سطح ورق فاقد هرگونه برآمدگی بوده و کاملا مسطح است. 

3) سبکی وزن:

با توجه به وزن کم ورق در مقایسه با دیگر مصالح قابل استفاده در نمای ساختمان ، به شدت سبب کاهش وزن ساختمان شده و به سادگی قابل پردازش و نصب می باشد. 
ورقهای کامپوزیت دارای وزن کمی حدود 8-5 کیلوگرم در هر متر مربع می باشند که در مقایسه با دیگر مصالح از قبیل سنگ، شیشه و سیمان دارای پایین ترین وزن ممکن می باشد.(کاهش وزن سازه باعث کاهش ضریب زلزله در محاسبات می باشد.) 

4) کارایی:

برش، ایجاد خم و شکل پذیری ورق توسط ابزار آلات مخصوص به راحتی امکان پذیر است. به طوری که هیچ گونه موج یا شکستگی در رنگ ورق بوجود نخواهد آمد. 

5) خواص آکوستیک:

فضای خالی پشت ورقهای کامپوزیت باعث ایجاد خاصیت آکوستیک شده ، بطوریکه وقتی از این ورق در نمای یک ساختمان با دیوارهای ساخته شده از بتن سبک استفاده شود ، عایق صوتی دو برابر شرایط بدون ورق خواهد بود. 

6) امکان آب بندی نما:

از ویژگی های نمای کامپوزیت ، امکان آب بندی آن می باشد بگونه ای که امکان نفوذ آب به زیر نما وجود نداشته و آب ناشی از باران و برف پس از هدایت به شیارهای تعبیه شده از محل معینی خارج می شوند. 
partco1 بازدید : 4 پنجشنبه 23 آذر 1391 نظرات (0)

سازه بتنی و نکات اجرایی

 
سازه بتنی و نکات اجرایی

 

نکات اجرایی حائز اهمیت در سازه های بتنی به شرح زیر است:

• باید توجه داشت که خم میلگردها به طرف پائین یا داخل المان و خارج از ناحیه پوشش بتنی قرار داشته باشد. 
• عملیات جوشکاری میلگردها در محیطی با دمای زیر 18 درجه سلسیوس مجاز نیست. 
• بعد از پایان پذیرفتن جوشکاری بایستی اجازه داد تا میلگردها به طور طبیعی تا دمای محیط سرد شود،شتاب دادن به فرآیند سرد شدن مجاز نیست. 
• کاربرد همزمان چند نوع فولاد با مقاومت های مشخصه متفاوت در یک المان بتنی مجاز نیست مگر اینکه در نقشه های اجرائی، مهندس محاسب قید کرده باشد. 
• برای مهار میلگردهای فشاری نبایستی از قلاب و خم استفاده نمود. 
• برای میلگردهای با سطح صاف(بدون آج) استفاده از مهارهای مستقیم مجاز نیست. 
• خم کردن میلگردها انتظار باید قبل از قالب بندی انجام گیرد. 
• میلگردهای ساده با قطر بیش از 12 میلیمتر را نباید بعنوان خاموت بکار برد. 
• قطر خاموت ها نباید از 6 میلی متر کمتر باشد. 
• مناسب ترین محل قطع و وصله میلگردهای طولی ستون بتنی،در نصف ارتفاع آن است. 
• محل مناسب برای وصله کردن میلگردهای طولی تیرهای بتنی،بیرون از گره تیر با ستون و در محدوده یک چهارم تا یک سوم از طول دهانه از تکیه گاه است. 

اثرات مواد زیان آور بر خواص بتن

1. کربنات سدیم : گیرش سیمان را تسریع می کند،با حداکثر غلظت 0.1% 
2. بی کربنات سدیم : گیرش سیمان را تسریع یا کند می کند با حداکثر غلظت 0.4% تا 0.1% 
3. کلرورها : تسریع در زنگ زدگی آرماتور و کابل های پیش تنیدگی.بیش از 0.06% در بتن پیش تنیده و 0.1% دربتن آرمه خطرناک است. 
4. سولفاتها : اثر نامطلوب روی بتن.به ازای هر 1% سولفات در آب،10% کاهش مقاومت بوجود می آید. 
5. فسفاتها،آرسنات ها و براتها : افزایش زمان گیرش.حداکثر غلظت 0.05% 
6. نمک های مس،روی،سرب،منگنز،قلع : افزایش زمان گیرش.حداکثر غلظت 0.05% 
7. آبهای اسیدی : در صورت وجود اسید کلریدریک و اسید سولفوریک و سایر اسیدهای غیرآلی،حداکثر تا 0.1% بلامانع است و آبهای با 4.5<8.5 مجاز نیست. 
8. آبهای قلیایی : در صورت وجود بیش از 0.5% هیدروکسید سدیم و 1.2% هیدروکسید پتاسیم ( نسبت به وزن سیمان ) باشد،مقاومت بتن تقلیل می یابد. 
9. آبهای گل آلود : قبل از مصرف از حوضچه های ته نشینی عبور داده و یا به روش دیگر تصفیه کرد. 
10. آب دریا : با حداکثر 3.5% نمک محلول برای ساخت بتن ( بدون آرماتور ) بلامانع است. مقاومت بتن ساخته شده با آب دریا بین 10% تا 20% کاهش می یابد. 

سنگدانه ها

• بهترین منابع سنگدانه ها، در محل رودخانه ها می باشد که بسیار ساده و ارزان استخراج می گردند. 
• دانه های درشت رودخانه ای عموما گرد و دارای دانه بندی مناسب ولی مقاومت بتن ها کمتر می باشند. 
• مصرف سنگدانه های طبیعی (گرد گوشه با سطح صاف) در بتن، کارآئی بهتری می دهد. 
• سنگدانه های شکسته که تیزگوشه می باشند کارآئی کمتر ولی مقاومت خمشی و فشاری بیشتری دارند. 
• بهترین سنگدانه برای تهیه بتن،سنگدانه های سیلیسی هستند.سختی آنها بین 6 تا 7 (از 10 که مربوط به الماس است.) می باشد.ولی برای بتن های معمولی بیشتر از سنگدانه های آهکی استفاده می شود که سختی آنها بین 3 تا 4 است. 

• مقدار آب همراه شن به لحاظ کم بودن آن قابل صرفنظر است ولی آب همراه با ماسه که گاهی به 50 تا 60 لیتر بر مترمکعب ماسه می رسد و قابل ملاحظه است و بایستی در زمان بتن ریزی مورد توجه قرار بگیرد. 

• سنگدانه های مصنوعی که از گرد حاصل از سوزانیدن زباله ها و یا سرباره کوره های ذوب آهن و غیره بدست می آید و حاوی مقادیری فلزات و دیگر مواد سخت می باشند می توان برای ساخت بتن های غیرباربر استفاده نمود.امروزه بیش از 40 درصد بتن های مصرفی در کارگاه باربر نیستند و با استفاده از این روش می توان کمک شایانی به حفظ محیط زیست نمود. 

 

partco1 بازدید : 6 پنجشنبه 23 آذر 1391 نظرات (0)

بتن و ماشین آلات بتنی

 
بتن و ماشین آلات بتنی

 

به طور كلي بتن ساخته شده از بلوک سيمانی پرتلند يكي از پرمصرف ترين مصالح ساختمان مي باشد . موارد استفاده آن از احداث پي هاي كوچك تا بتون ريزي سدهاي عظيم را شامل مي شود .غالبا عمليات بتني شامل مراحل زير است:

• آماده كردن محل كار
• خاكبرداري 
• تهيه و ساخت قالبها 
• تعيين درصد مواد تشكيل دهنده بتون تهيه مخلوط
• جاي دادن بتون در قالبها 
• فينيشينگ 
• ويبره كردن بتون 
• مرطوب نگاهداشتن بتن 

ماشين آلات مربوط به تهيه مصالح سنگي بتن:

1. انواع سنگ شكن و دستگاههاي تهيه شن و ماسه

• نوع اوليه : به سنگ شكني گويند كه سنگهاي از معدن آمده را كوچك كرده و آماده خرد شدن براي سنگ شكن ثانوي نمايد كه انواع آن ( فكي – چكشي ) است . 
• نوع ثانويه : به سنگ شكني گويند كه سنگ را از سنگ شكن اوليه گرفته و تقريبا سنگ چهار گوش تو ليد كند. انواع آن ( غلتكي و مخروطي ) است . 

2. دستگاه شن و ماسه شوي و خشك كن

اين دستگاه ضمن جداكردن گل و لاي و ذرات چسبنده باعث اختلاط شن و ماسه به صورت بهتري مي گردد و بسته به نوع دستگاه عمليات زير انجام مي گيرد :
• مالش دادن دانه ها با هم . 
• پرتاب كردن و ضربه زدن به وسيله فشار آب . 
• دوران سريع شن و ماسه توام با فشار آب . 

3. ماشين آلات مخلوط كردن بتون

مخلوط كنها يا ميكسرها در انواع متفاوتي موجودند كه نمونه هاي آن عبارتند از : 
ميكسر تريلي – ميكسر ساكن يا كارخانه مركزي تهيه بتون و ميكسر ترانزيت . روش درجه بندي كه براي ميكسرهاي بتون به كار مي رود براساس استفاده از يك علامت ( سمبل ) شامل يك حرف لاتين و يك شماره است . حرف لاتين نشانگر نوع براي كارهاي روكش سطح راهها و همچنين از شماره كه E براي كارهاي ساختماني و از S ميكسر است كه معمولا از حرف 15 كه در كارهاي ساختماني با حجم 15 S حجم بتون مرطوب را برحسب فوت مكعب بيان مي نمايند استفاده مي شود مثلا فوت مكعب به كار مي رود . 
partco1 بازدید : 12 پنجشنبه 23 آذر 1391 نظرات (0)

انواع ساختمان

 
انواع ساختمان

 

 

1ـ ساختمانهای بتنی

ساختمان بتنی ساختمانی است که برای اسکلت اصلی آن از بتن آرمه (سیمان، شن،ماسه و فولاد بصورت میلگردساده ویا آجدار) استفاده شده باشد. در ساختمانهای بتنی سقفها بوسیله دالهای بتنی پوشیده می شود ، ویا از سقفهای تیرچه وبلوک ویا سایر سقفهای پیش ساخته استفاده می گردد . وبرای دیوارهای جداکننده (پارتیشن ها) ممکن است از انواع آجر مانند سفال تیغه ای ، آجر ماشینی سوراخ دار، آجر معمولی کوره ای ویا تیغه گچی ویا چوب استفاده شده وممکن است از دیوار بتن آرمه هم استفاده شود درهر حال در این نوع ساختمانها شاهتیرها وستونها از بتن آرمه (بتن مسلح) ساخته می شود. 

2- ساختمانهای فلزی

در این نوع ساختمانها برای ساختن ستونها وپلها از پروفیلهای فولادی استفاده می شود . در ایران معمولا" ستونها را از تیر آهن های I دوبل ویا بال پهن های تکی (آهنهای هاش) استفاده می نمایندومعمولا" دوقطعه را بوسیله جوش به همدیگر متصل می نمایند.سقف این نوع ساختمانها ممکن است تیرآهن وطاق ضربی باشد ویا از انواع سقفهای دیگر از قبیل تیرچه بلوک و... استفاده گردد . برای پارتیشن ها می توان مانند ساختمانهای بتونی از انواع آجر ویا قطعات گچی ویا چوب یا سفالهای تیغه ای استفاده نمود .درهر حال جداکننده ها می باید از مصالح سبک انتخاب شوند . در بعضی از ممالک برخلاف مملکت ما برای اتصال قطعات از جوش استفاده نکرده بلکه بیشتر از پیچ وپرچ استفاده می نمایند وبرای ستونها می توان به جای تیرآهن از نبشی ویا ناودانی استفاده نمود . 

3ـ ساختمانهای آجری

ساختمانهای کوچک که از چهار طبقه تجاوز نمی نماید می توان از این نوع ساختمان استفاده نمود .اسکلت اصلی این نوع ساختمانها آجری بوده وبرای ساختن سقف ها در ایران معمولا"از پروفیلهای I وآجر بصورت طاق ضربی استفاده می گردد . ویا از سقف تیرچه و بلوک استفاده می شود . در این نوع ساختمانها برای مقابله با نیروهای جانبی مانند زلزله باید حتما" از شناژهای روی کرسی چینی وزیر سقف ها استفاده شود .در ساختمانهای آجری معمولا" دیوارهای حمال در طبقات مختلف روی هم قرار می گیرند واغلب پارتیشنها نیز همین دیوارهای حمال می باشند . حداقل عرض دیوارهای حمال نباید از 35 سانتی متر کمتر باشد . 

4- ساختمانهای خشتی و گلی

این نوع ساختمانها در شهرها بعلت گرانی زمین کمتر ساخته می شود وبیشتر در روستاهای دور که دسترسی به مصالح ساختمانی مشکل تر است مورد استفاده قرار می گیرد . اسکلت اصلی این نوع ساختمانها از خشت خام وگل می باشد وتعداد طبقات آن از یک طبقه تجاوز نمی کند ودرمقابل نیروهای جانبی مخصوصا" زلزله به هیچ وجه مقاومت نمی نمایند . باید از ساختن این نوع ساختمانها مخصوصا"در مملکت ما که از مناطق زلزله خیز دنیا می باشد جدا" جلوگیری بعمل آید . 
بجز انواع فوق ساختمانهای دیگری مثل ساختمانهای چوبی وسنگی در مناطق جنگلی وکوهستانی به سبب دسترسی به مصالح فوق مورد استفاده قرار می گیرند . 

5 - ساختمان های ال اس اف ( LSF ) از فولاد سرد نورد شده

در روش LSF از بهترین و با کیفیت ترین مصالح موجود که به صورت صنعتی فرآوری می شوند، با بهره گیری از آخرین دستاورد های علمی صنعت ساختمان در جهان استفاده مي گردد. روش LSF این امکان را برای سرمایه گزاران فراهم می کند تا سرمایه آنها در کوتاه ترین زمان ممکن با بهترین کیفیت ساختمان سازی بازگردانده شود. به عنوان مثال برای احداث یک بنای 4 طبقه با مساحت 1000 متر مربع زیر بنا تنها 114 روز کاری زمان نیاز دارد. 

 

partco1 بازدید : 3 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

بلوک سیمانی

 
 بلوک سیمانی

 

بلوک سیمانی یا بلوک بتنی از اختلاط سیمان و آب با شن ریزدانه و ماسه یا دیگر سنگدانه‌های مناسب و لرزاندن و متراکم کردن مخلوط و عمل آوردن و مراقبت از آنها در محیط مناسب ساخته می‌شود. بلوکهای سیمانی به اشکال توخالی و توپر ساخته شده و در دیوارهای خارجی و داخلی به صورت باربر و غیر باربر و در تیغه‌های جدا کننده و سقفهای تیرچه بلوک و سایر قسمتهای ساختمان به مصرف می‌رسند. بلوکهای سیمانی بیشتر در نقاطی مرسوم هستند که برای تولید آجر محدودیتهایی وجود داشته باشد. از مزایای این فرآورده، صرفه‌جویی در مصرف مصالح و زمان اجرا، حمل آسان، عایق بودن نسبی حرارتی و صوتی و سهولت در مسلح کردن می‌باشد. 

وزن بلوک بستگی به وزن بتنی دارد که بلو‌ک با آن ساخته می‌شود، بلو‌کهای ساخته شده از شن و ماسه طبیعی رودخانه‌ای یا شکسته، دارای وزن ویژه‌ای معمولی و در حدود 2000 کیلوگرم بر متر مکعب هستند، بلوکهای با وزن ویژه کمتر از 1680 کیلوگرم بر متر مکعب را سبک به حساب می‌آورند، در ساخت این بلوکها از دانه‌هایی مانند پوکه معدنی و پوکه ساختگی استفاده می‌شود. مقاومت بلوکهای سبک با وجود کاهش وزن، در مقایسه با بلوکهای معمولی، کاهش چشمگیری ندارد. 

بلوکهای سیمانی به لحاظ شکل ظاهری به انواع توخالی باربر و غیر باربر و توپر و آجر بتنی و از نقطه نظر محل مصرف به دیواری توکار و نمادار، تیغه‌ای، ستونی و سقفی گروه‌بندی می‌شوند. بلوکهای ویژه‌ای نیز برای دودکش، نعل درگاه، جدول خیابانها و پیاده‌روها و فرش کف ساخته می‌شود. 

انطباق با مشخصات و استانداردها

بلوکهای مورد مصرف در هر پروژه باید از لحاظ ویژگیهای فیزیکی و مکانیکی و ابعاد و شکل ظاهری با آنچه در مشخصات فنی خصوصی و نقشه‌ها و دیگر مدارک پیمان ذکر شده است، مطابقت داشته باشند. نمونه‌های انواع بلوک مصرفی شامل بلوکهای توکار و نمادار دیواری و سقفی باید قبلاً به تصویب دستگاه نظارت برسد. 

ویژگیها و روشهای آزمایش بلوکها باید مطابق استانداردهای ایرانی زیر باشد: 

• استاندارد شماره 70 : بلوکهای سیمانی 
• استاندارد شماره 2909 : استاندارد، ویژگیها و روشهای آزمون تیرچه و بلوک سقفی 
• هر استاندارد ایرانی دیگری که تا زمان انعقاد پیمان در باره انواع بلوکهای سیمانی تدوین یا تجدیدنظر شود. 

تا زمانی که استاندارد ایرانی در برخی موارد تدوین نشده باشد در درجه اول استانداردهای سازمان بین‌المللی استاندارد ISO معتبر خواهد بود و در صورت نبودن استاندارد مذکور به ترتیب استانداردهای آمریکایی ASTM ، بریتانیایی BS و آلمانی DIN ملاک عمل قرار خواهد گرفت. 
partco1 بازدید : 6 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

بلوک پلی استایرن و مزایا

 
 بلوک پلی استایرن و مزایا

 

مزایای بلوک سقفی پلی استایرن عبارتند از: 

1. امکان جایگزینی یک عدد بلوک 2/5kg پلی استایرن به جای ده عدد بلوک سفالی با وزن 120kg 

2. 25% صرفه جویی در هزینه فنداسیون واسکلت با در نظر گرفتن وزن کم بلوکها

3. صرفه جویی در مصرف تیرچه به علت عرض مناسب بلوکها

4. قابلیت اجرای عالی گچ و خاک بدون نیاز به رابیتس و توری با توجه به شیارهای تحتانی بلوکها

5. عدم وجود پرت و ضایعات در حمل و نقل به طبقات

6. سرعت و سهولت در اجرای سقف (با توجه به جایگزینی یک عدد بلوک 5/2کیلویی به جای ده عدد بلوک 12کیلویی زمان اجرا تا 70% کاهش می یابد.) 

7. استفاده از این بلوکها مورد حمایت سازمان بهینه سازی مصرف سوخت میباشد. 

8. سبک بودن این بلوکها خطرات ناشی از سقوط مصالح را در زمان زلزله به حداقل میرساند. 

9. با توجه به نوع مواد پلی استایرن انبساطی این بلوکها بهترین عایق از نظر نفوذ رطوبت- گرما – سرما و صدا میباشد و تا 70% از اتلاف انرزی جلوگیری می کند. 

10. صرفه جویی در هزینه حمل نیز از محاسن استفاده از بلوکهای پلی استایرن نسبت به بلوکهای سفالی میباشد. 

partco1 بازدید : 3 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

پلی استایرن و کاربردها

 
 بلوک پلی استایرن و کاربرد

 

بلوك هاي يونوليتي « پلی استایرن » مدتي است كه براي ساختمان سازي در تهران و در آپارتمان هاي بلند به دليل سبكي و كم هزينه بودن مورد استقبال انبوه سازان (بساز بفروش هاي سابق) قرار گرفته است. اين بلوك ها در دو نوع «قابل اشتعال» و «غير قابل اشتعال» در بازار عرضه مي شوند. 

وزن هر قطعه بلوك سيماني كه در ساختمان سازي به كار مي رود، ۱۵ كيلوگرم است، در حالي كه وزن بلوك هاي يونوليتي بسيار ناچيز است و تا اندازه بسيار زيادي موجب پايين آوردن وزن ساختمان مي شود. با وجود پوشش نسوزي كه زير و روي اين بلوك را محصور كرده است، در صورت آتش سوزي در ساختمان، اين بلوك ها تنها تا ۲۰ دقيقه تاب مقاومت در برابر حرارت را دارند. ايمني اماكن مسكوني در برابر حريق و حادثه از جمله مواردي است كه بايد از نظر ايمني شهري مورد توجه قرار گيرد. در ايمني يك ساختمان موارد زيادي نقش دارد كه مي توان به مصالح به كار رفته در آن به عنوان يكي از مهم ترين موارد اشاره كرد. 

معاون امور عملياتي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران در اين باره مي گويد: بسياري از مهندسين معمار بلوك هاي يونوليتي « پلي استايرن » را به خاطر مقاوم بودن در برابر زلزله، عايق بندي و افت صدا در ساختمان سازي به كار مي برند و اين يونوليت ها به دليل كم حجم بودن و هزينه پايين در قسمت هاي مختلف ساختمان و به خصوص در كف سقف ها به كار برده مي شوند. ولي مواد شيميايي به كار رفته در اين بلوك ها غير استاندارد و بسيار زيان آور است. گويا سازمان آتش نشاني، غيراستاندارد و خطرناك بودن اين بلوك ها را طي مكاتباتي به وزارت مسكن و مركز تحقيقات مسكن اعلام كرد تا جلوي كاربرد و استفاده آن در ساختمان سازي گرفته شود. ولي طي دو سال اخير شاهد خسارات مالي و جاني ناشي از استفاده از اين بلوك ها بوده ايم. 

بلوك هاي «پلي استايرن» به دليل سبكي وزن خود، وزن نهايي ساختمان را كم مي كنند، به همين دليل در ساختمان سازي مورد استفاده قرار مي گيرند. بلوك هاي مذكور نقش باروري ندارند و به همين دليل در برابر زلزله ايمن هستند. اما اين بلوك ها، در برابر آتش به راحتي حجم خود را از دست مي دهند و تنها اشكال اين بلوك ها، كمي مقاومت در برابر حرارت و شعله وري آنها است. در صورتي كه از جنس مرغوب اين بلوك ها در ساختمان سازي استفاده شود، در برابر آتش مقاوم تر خواهند بود. 

ممنوع يا مجاز:

سعيد بختياري عضو هيأت علمي «مركز تحقيقات ساختمان و مسكن» در خصوص كاربرد اين بلوك ها در ساختمان سازي به خبرنگار ايرنا، گفت: هنوز ما تجربه لازم و كافي در زمينه استاندارد بلوك هاي يونوليتي «پلي استايرن» نداريم و چون به نتيجه قطعي در اين زمينه نرسيده ايم، نمي توانيم ادعا كنيم كاربرد اين مصالح در تمامي ساختمان ها ممنوع و يا مجاز است و در حال حاضر استانداردها، ضوابط، تجهيزات و آزمايشگاه هاي مربوط به استاندارد كردن اين بلوك ها فراهم شده است. 

در ايران نه تنها اين نوع از مصالح ساختماني بلكه تعداد بي شماري از مصالح ساختماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه از استانداردهاي اجباري برخوردار نيستند و همچنان در ساختمان سازي به كار مي روند. 

با توجه به بحران خيز بودن تهران در ساختمان سازي نبايد از بلوك هاي قابل اشتعال استفاده شود و نوع غيرقابل اشتعال اين بلوك ها نيز با رعايت ضوابط محدود شود تا از حريق هاي گسترده در ساختمان ها جلوگيري شود. همچنين انبار و نگهداري اين مواد به دليل واكنش هايي كه ممكن است داشته باشند، بسيار خطرناك است و تاكنون شاهد مواردي از حريق انبار اين بلوك ها بوده ايم.

جالب اينكه اين بلوك ها برخلاف تصور و ذهنيت برخي از كارشناسان، به دليل يكپارچه نبودن در برابر ضربه كوبه اي اثرات مثبت ندارند و بر عكس در تقويت صدا اثرگذار خوبي هستند. 
partco1 بازدید : 5 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

بلوک پلی استایرن و نکات ایمنی

 
 بلوک پلی استایرن و نکات ایمنی

 

1- تنها استفاده از انواع دیرسوز بلوک پلی استایرن مجاز است و استفاده از انواع معمولی پلی استایرن در ساختمان مجاز نیست. 

2- بر خلاف تصور عمومی،انواع دیرسوز بلوک پلی استایرن نیز در صورت برخورد مستقیم با آتش مشتعل می شوند و می توانند به گسترش حریق کمک کنند.بنابراین برای حفظ از بلوک سقفی پلی استایرن و جلوگیری از برخورد مستقیم هرگونه شعله احتمالی با بلوک لازم است که زیر سقف به وسیله مناسب می توان موارد زیر را نام برد:اندود گچ یا پوشش های پایه گچی محافظت کننده در برابر آتش به ضخامت حداقل 5/1 سانتی متر به نحو مناسب و مستقل از بلوک به سقف سازه مهار شده باشد. 

3- بلوک سقفی بلوک پلی استایرن در دمای 95 درجه سانتی گراد به سرعت جمع می شود. بنابر این اتصال مستقیم اندود یا پوشش به بلوک پلی استایرن یا هر شکل هندسی ( اعم از معمولی یا دارای انواع شیار) به تنهایی و بدون استفاده از اتصالات مکانیکی به هیچ وجه صحیح نبوده و خطرناک است.حتماً باید از اتصالات مکانیکی مهار شده به تیرها تیرچه ها ( نظیر سیستم رابیتس ) استفاده شود. 

4- از آنجایی که دیوارهای بین واحدهای مستقل ( مانند دیوار بین آپارتمانهای مسکونی یا واحدهای تجاری،اداری مستقل وغیره) در هر ساختمان باید مطابق آیین نامه های مربوط دارای مقاومت مربوط در برابر آتش باشند،این دیوارها باید از لایه بلوک های پلی استایرن عبور کرده و تا زیر سقف سازه ای ( یعنی زیر تیرچه یا بتن ) امتداد داشته باشند،به گونه ای که بلوک های پلی استایرن به گونه ای که بلوک های پلی استایرن در این قسمت بین دو فضای مجاور پیوستگی نداشته باشد.در غیر این صورت وقوع یک آتش سوزی در یک واحد می تواند پس از مدتی به سرعت به واحدهای مجاور گسترش یافته و کل ساختمان را دچار خطر جدی کند. 

5- بلوک های پلی استایرن منبسط شده در محل گارگاه ساختمانی به دور از هر گونه مواد قابل اشتعال ( نظیر رنگ،حلال یا زباله های قابل اشتعال ) نگهداری شوند.در محل انبار اصلی بلوک ها در گارگاه ساختمانی حتی الامکان به دور از محل عملیات ساختمانی باشد تا از سرایت هر گونه شعله یا حریق احتمالی به محل انبار اصلی جلوگیری شود. 

6- استفاده از بلوک های با مقاومت کم ممکن است باعث شکست بلوک در حین اجرا و ایجاد خطرات جانی شود.تولیدات دارای دانسیته خیلی کم از این نظر خطرناک هستند. 

7- عرض لبه نشیمن مناسب برای بلوک های پلي استايرن در محل قاعده 2-27 و 2+27 میلی متر است.از آنجایی که زیاد بودن عرض نشیمن در مقایسه با بلوک هاب سفالی و بتنی سبب کاهش عرض موثر جان تیرچه بتنی می شود،لذا برای جبران آن توصیه می شود عرض فوندوله تیرچه در هنگام ساخت حداقل برابر 14 سانتی متر در نظر گرفته شود. 

8- رعایت پخی در دو لبه فوقانی به ارتفاع و قاعده 5 سانتی متر به منظور تسهیل بتن عبور بتن به داخل تیرچه ها ضروری است. 

9- بلوک ها باید دارای ظاهر سالم و یکپارچه باشند.سطح بلوک باید نسبتاً صاف باشد و بین دانه های پلی استایرن فاصله مشخص ظاهری وجود نداشته باشد. 

10- تعیین طول بلوک ها و تقسیم بندی آنها روی پلان سقف ها باید به گونه ای باشد که حداقل طول برش خورده 30 سانتی متر محدود شود.استفاده از بلوک با طول کمتر از 30 سانتی متر در سقف مجاز نیست. 

11- به همگان توصیه می شود تهیه بلوک های پلی استایرن از کارخانجات دارای گواهینامه فنی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن صورت گیرد.این کارخانجات ملزم به ارایه محصول مهردار با ارایه مشخصات فنی هستند. 

12- رعایت مشخصات فنی مذکور در فوق توسط مراجع قانونی الزامی شده است و عدم رعایت آنها می تواند ایمنی جانی و مالی شهروندان را با خطر مواجه نماید.بدیهی است که مجریان ساختمان و مهندسین ناظر در مورد رعایت نکاتت ایمنی مذکور در فوق مسول بوده و انتظار می رود بر رعایت آنها به نحو شایسته نظارت نمایند. 

partco1 بازدید : 6 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

بلوک سقفی و کاربرد ها

 
 بلوک سقفی و کاربرد ها

 

یکی از بنیانی ترین و اصلی ترین ارکان در پروسه ساختمان سازی مرحله اجرای سقف است که این حساسیت جایگاه سقف را در حفظ استحکام , ثبات و در نهایت ایمنی ساختمان بالا می برد. 
سقف تیرچه و بلوک از اجزای اصلی تیرچه، میلگرد حرارتی ، بلوک و بتن پوششی تشکیل شده است.

سطح بلوك باید نسبتاً صاف باشد و بلوكها باید داری ظاهر سالم و یكپارچه باشند. بلوك هاي سقفي در اندازه های استاندارد بهترين جايگزين بلوك هاي سيماني و سفالي مي باشد که با مواد غير قابل اشتعال توليد مي گردد . 

بلوک سقفی به عنوان قالبی پس از اجرا در سقف باقی می ماند و برای قالب بندی در انواع تیرهای T شکل استفاده می شود. ابتدا باید تیرچه‌ها روی پلهای اصلی كارگذاری شوند سپس فاصله بین تیرچه‌ها با بلوكها پر شده و پس از نصب میلگردهای حرارتی و میلگردهای تكمیلی بر اساس نقشه‌های اجرایی، بتن دال سقف ریخته می‌شود. برای بلوكهای اداری حفره ای كه در ابتدا و انتهای دهانه و در مجاورت پلهای اصلی قرار دارد باید به نحو مطمئن بست تا از نفوظ بتن به داخل آن جلوگیری به عمل آید. 

به مصرف‌كنندگان توصیه می‌شود از به كار بردن بلوكهایی با طول كمتر از 30 سانتی متر خودداری نمایند زیرا خطر شكست بلوك را در پی خواهد داشت. 
وزن بلوک بستگی به وزن بتنی دارد که بلو‌ک با آن ساخته می‌شود، بلوک های پرلیتی دارای وزن کمی است و عایق بسیار خوب حرارتی و صوتی می باشد. این بلوک در اشکال و ابعاد مختلف تولید می شود. 

بلوک سقفی بهترين جايگزين بلوك هاي سيماني و سفالي است. یکی از دلایل استفاده از این بلوک در پروژه ها سبکی آن است. استفاده از این بلوک باعث صرفه جویی در مصرف آهن آلات و همچنین صرفه جویی در زمان اجرا و کاهش دستمزد هاست. حمل این بلوک بسیار سریع و آسان است و در برابر زلزله مقاوم و پایدار است. بلوک های پلی استایرن عايق بسیار خوب حرارتي و صوتي است. 

بلوکهای مورد مصرف در هر پروژه باید از لحاظ ویژگیهای فیزیکی و ابعاد و شکل ظاهری با آنچه در مشخصات فنی نقشه‌ها ذکر شده است، مطابقت داشته باشند. 

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 27
  • بازدید سال : 31
  • بازدید کلی : 720